CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Baquasil  (läst 1819 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lenaisabella

  • Gäst
lenaisabella
Baquasil
« skrivet: juli 06, 2018, 17:39:29:29 »
Nu har vi startat upp vår pool med baquasil. Vi har väldigt brunt sjövatten och nu är poolen grön och man ser inte riktigt ned på botten. Vår säljare säger att vi måste ge medlet några dagar att klarna på. Läst nu en del att många inte gillar baquasil. Varför? Att det är dyrare, att det är svårt att få tag på? Eller är det svårt att få klart vatten?
Känner mig lite nere nu. Tänk om jag har sabbat allt? Jag vill ju ha fint klart vatten!
Finns det några som kan peppa mig nu?

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Baquasil
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2018, 22:54:15:15 »
Några dagar med desinfektion och filtrering ska göra susen. Vänta ett par dagar.

Jag har ingen egen erfarenhet av baquasil så där har jag ingen åsikt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Baquasil
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2018, 13:42:49:49 »
Vi körde med Baquasil i några år men tyckte att det efter nåt år var svårt att få riktigt klart vatten.
Det var dessutom rätt dyrt.
En rätt skött pool som kloreras luktar inte mycket klor, och ytterst få har några problem med kloret.
En annan sak med Baquasil var att det skapade någon form av kladd som fastnade i skimmern - i vattenlinjen och på pooltermometern som vi har liggande där.
Det blev som knäck och var svårt att få bort.

Har en bekant som kör med Baquasil i flera år och som tycker det fungerar bra.
Jag misstänker att vårt problem är att vi aldrig sänker nivån i vår pool över vintern, så vi har kanske för liten omsättning av vatten jämfört med vad som rekommenderas, man brukar ju säga att ca 20% av volymen skall ersättas varje år, och det tror jag inte att vi gör bara med hjälp av några backspolningar/sommar.

Oavsett decinfiseringssystem så tar det ca 3 dagar innan vattnet blir klart, förutsatt att man tillsatt tillräckligt mängd "chock".
Att köra med flockningsmedel är inte så dumt heller, jag gillar folkpools "sticks" som läggs i skimmern och gör att skiten klumpar ihop sig och fastnar i filtret.
Man skall backspola ca 1-2 dagar efter att man tillsatt flockningsmedel (efter att det är slut i kudden som lagts i skimmern)
Kör man vidare utan backspolning ytterligare någon tid kan de fina partiklarna lösas upp igen och åka ut i poolen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lenaisabella

SV: Baquasil
« Svar #3 skrivet: juli 14, 2018, 09:42:56:56 »
Igår tog vi och påbörjade konvertering från baquacil till klor. Våran poolförsäljare rekommenderade det inte så nu är vi ute på okänd mark. Men vi måste.. sådant vatten vill vi inte bada i. Håret superäckligt och barnen som fick en kallsup säger att det smakar konstigt.

Så.. sänkte nivån rejält... påbörjade fylla på med kranvatten och samtidigt i med klor och ph plus. Det blev en enorm kamp. Vattnets färg är inte nämnvärt värre än vad det var innan. Baquacil skummet vi hade på ytan innan blev nu lite mer som slemhögar. På kvällen så fyllde vi på med mer klor.

Dag 2: Backspolning och i med mer Klor och ph plus.

Hoppas nu att fredagen den 13:e inte var vår olycksdag   :-\

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Baquasil
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2018, 21:15:50:50 »
Var tålmodiga, vad jag läst om tidigare konverteringar så har det tagit rätt många dagar och har förbrukat stora mängder klor.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Baquasil
« Svar #5 skrivet: juli 16, 2018, 09:06:25:25 »
Ja, det är nog billigare att byta vatten helt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad pereinar

SV: Baquasil
« Svar #6 skrivet: juli 16, 2018, 10:40:53:53 »
Håller med Rickard, absolut billigast och bäst för sinnes friden.
Byt allt vattnet.
Blev nästan tokig innan vi tog det beslutet.

Utloggad lenaisabella

SV: Baquasil
« Svar #7 skrivet: juli 29, 2018, 20:11:19:19 »
Håller med Rickard, absolut billigast och bäst för sinnes friden.
Byt allt vattnet.
Blev nästan tokig innan vi tog det beslutet.

Nja.. för oss så vet jag inte hur vi skulle kunna fixa att tömma poolen? Dessutom skulle nytt vatten kosta oss 8800 kr plus moms att få hit.

Utloggad Erica

SV: Baquasil
« Svar #8 skrivet: juli 29, 2018, 22:32:01:01 »
Tömma är det enklaste, om bara poolväggarna tål tömning med tanke på inrasningsrisk - man använder en dränkbar pump som man kan köpa billigt på ställen som Jula eller Biltema. Men om nytt vatten är så dyrt i ert fall så blir ju lönsamhetskalkylen en annan. Men ni skrev ju att det var sjövatten ? I så fall skulle det väl gå att tömma och starta om med klor fast också med sjövattnet ? Det är väl troligtvis gratis. Vi har brunnsvatten -först en brunn med starkt järnhaltigt vatten. Det blev en brun-grön fällning så man inte ens såg botten direkt när vi hällde i klor. Men efter några dagars kontinuerlig körning av pump och filter så klarnade vattnet. Troligtvis gäller samma för ert sjövatten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag