VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltklorinator eller klor/ph automatik  (läst 5271 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mresteen

Saltklorinator eller klor/ph automatik
« skrivet: april 23, 2018, 09:43:15:15 »
Vi bygger pool i skirvandets stund (4x8) och kommer första året köra manuellt med puckar.
Sitter ändå och funderar på framtiden och eventuell automatik.

Kommer inte ha några rostfria detaljer och tror att allt utom skruvar är aluminium i taket.

Hur ser ni här på forumet på riskerna för slitage på pump/VP vid saltklorinator?
Funderar annars på klorautomatik med flytande klor och svavelsyra, kostnaden är väl ungefär den samma för inköp.
Driften blir väl dyrare med flytande klor dock...

Vilka system rekommenderar ni?
Kan även tänka mig att handla från t.ex. Tyskland om det finns bra system till bättre pris.

(Har sökt runt på forumet och hittar många trådar som handlar om saltklorinator men ingen som ställer dessa två metoder mot varandra så jag startat därför den här tråden)

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Saltklorinator eller klor/ph automatik
« Svar #1 skrivet: april 23, 2018, 18:32:55:55 »
Jag har ingen erfarenhet av saltklorinator men kör nu 3:e säsongen med Pahlens MiniMaster och flytande klor & saltsyra. Jag startade poolen igår med vattenpåfyllning samt manuell chockklorering. Slog samtidigt på MiniMastern så att den mätte Klor + PH, men avaktiverade kemdoseringen. När sen chockkloret klingade av startade jag PH justeringen och några timmar senare klordoseringen. Nu kommer den att hålla kloret på 0,8 samt justera PH med automatik hela säsongen, kan inte bli smidigare  ;D

Några bilder från installationen finns här:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11296.0;all
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad kickigo4par

SV: Saltklorinator eller klor/ph automatik
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2018, 22:06:00:00 »
Hej. Vi köpte en PP-pool för 3 år sedan. Vi valde att köra med saltklorinator och är helnöjda. Många badgäster uppskattar att inte lukta klor efter badet samt att det är skonsamt mot hud och ögon. Eftersom vi har tak så behöver vi inte göra någonting mer än att skruva lite på en ratt på klorinatorn. Taket gör att man inte får in så mycket regnvatten som kan förändra ph-värdet. Man får ett stabilt system som inte kräver så mycket tillsyn. Det enda man inte ska glömma är att komplettera med flockmedel då och då.
En stor fördel är att kostnaderna är låga eftersom man endast behöver tillsätta salt efter att man minskat mängden vatten i poolen vid t ex backspolning och uppfyllnad av vattennivån vid uppstarten på våren. Man måste återställa salthalten efter man fyllt på med sötvatten.
Om du inte har några rostfria detaljer i poolen och pooltak och väljer saltklorinator så har du ett väldigt stabilt och lättskött system.
Vad det gäller pump och VP så vet jag att dessa är anpassade för saltvatten. Prismässigt ligger nog pumpen på samma nivå som för sötvattten men VP är dyrare då de utsatta delarna är av titan.
Personligen hade jag aldrig valt automatik med syror och dyl då jag varit rädd för hanteringen av dessa. Inte minst om det finns barn i närheten.

Utloggad MathiasS

SV: Saltklorinator eller klor/ph automatik
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2018, 22:21:26:26 »
Kickigo, man luktar inte klor i en pool som har automatisk dosering av klor. Du har också automatiskt dosering av klor med din klorinator. man luktar klor när man har för mycket bundet klor i vattnet.

Att vara rädd för syra aeller klor på dunk är dumt, bättre att lära sig hur man hanterar och förvarar det på ett säkert sätt.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan