CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alternativ infästning av skyddsöverdrag  (läst 3106 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PoolareJohan

Alternativ infästning av skyddsöverdrag
« skrivet: maj 22, 2014, 22:43:26:26 »
Vi fick en pool på köpet med huset och försöker komma på en bra billig lösning för att få av och på skyddsöverdraget. Just nu fäster man det genom att trycka/slå hålen i överdraget över knopparna, vilket efter ett par ggr redan gjort mig förbannad. Överdraget vilar på vattnet och efter regn blir det en mindre pool på det. Med små barn så förlorar då skyddet sin funktion.

Jag antar att ett sånt här skydd ska fästas med stroppar istället, men det kräver förmodligen att vi bygger något trädäck runt poolen. Ser att del överdrag går att spänna upp så man får en planare yta, men det kanske bara fungerar på mindre pooler och/eller med lättare överdrag? Vår pool är ca 4x9 m.

Så jag har funderat på om man kan göra någon typ av lösning där nuvarande skyddet glider i skenor, om detta är möjligt.
En ide' var att fästa hålen på långsidorna med glidande hållare i skenor och sen skjuta ihop överdraget som ett dragspel mot ena kortsidan. Det kommer ju ta en del av poolytan om man inte har skenor en bit utanför ramen.
Ett annat förslag är att vika duken runt en lina och fästa samman på något sätt. Ytterkanten med linan får sen ligga i skenorna.  Här kommer väl en upprullningsanordning att behövas.

Andra förslag? Fördelar/nackdelar?
Lämpliga skenor, infästningar? Vanliga poolskenor? Rullskenor för skjutdörrar?                  
« Senast ändrad: maj 23, 2014, 21:06:21:21 av PoolareJohan »

Poolgiganten

Utloggad jolsen

SV: Alternativ infästning av skyddsöverdrag
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2014, 22:17:59:59 »
Den vanligaste varianten är väl kederlist på duken som glider i aluminiumskenor monterade på poolsargen. En pressenningsfirma el dyl kan sätta dit kederlister på duken åt dig, lämpliga skenor kan nog dom flesta poolförsäljare ordna fram. Jag gav ca 900:- för 2x440cm skenor för några veckor sedan när jag behövde byta ut befintliga skenor på ena poolsidan efter lite olycklig stängning i höstas. Fick nya kederlister påsydda på vår duk för ett par år sedan och gav ca 2000:- för det.

Annars finns det ju RIB-covers som verkar enkla att handha, eller pooltak :)


Utloggad PoolareJohan

SV: Alternativ infästning av skyddsöverdrag
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2014, 20:10:11:11 »
Tack för tipset. Nytt för mig. Hittade ett företag som tar 100 kr/m för byte av kederlist. Får inte bli för dyrt just nu. Hoppas det kan funka och inte blir för tungt. Klarar kanske inte snö. Några tips hur man sätter ett stopp när skyddet kommer till slutet av skenan?

Utloggad jolsen

SV: Alternativ infästning av skyddsöverdrag
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2014, 23:34:09:09 »
Vid ändarna av mina skenor sitter det en liten liggande "stav" av aluminium, genomborrad och fastskruvad i sargstenen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag