VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vintertäckning  (läst 33485 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blinformation

SV: Vintertäckning
« Svar #20 skrivet: september 08, 2006, 20:24:59:59 »

Bemödade mig inte  med att mäta klorhalt i våras. är väldigt förvånad att kloret  inte har förbrukats/dunstat under vintern i era  pooler??? Vad är det för magiskt fenomen som gör att klor bara dunstar på sommaren?

/Poolnicke

Det är solen och bakterierna som förbrukar kloret. På vintern (om man inte badar) så slipper man ju både sol och bakterier.

//BL
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Poolgiganten

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: Vintertäckning
« Svar #21 skrivet: september 10, 2006, 09:27:44:44 »
Hej

Nu har jag kollat med min lokala plåtfirma när det gäller poolplåtar. Dom vile ha hutlösa 6300:- + moms, i och för sig inkl frakt men det är aldeles för dyrt. Är det någon som kan visa bilder på andra alternativ att täcka poolen som håller för 50-70 cm snö. Jag har en 8x4m pool och skulle vilja ha en byggbeskrivning eller tips.

MVH//Mats Tyresö
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Utloggad aromata

SV: Vintertäckning
« Svar #22 skrivet: september 10, 2006, 12:58:17:17 »
Jag har fortfarande inte riktigt förstått varför man måste täcka sin pool på vintern, i synnerhet med plåt. Vill man inte ha skit i vattnet kan man alltid använda de vattengenomsläppliga "nät" som alla poolfirmor säljer.

Problemet med att någon trillar i poolen har man ju även på sommaren och därför är ju det problemet redan löst.

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: Vintertäckning
« Svar #23 skrivet: september 10, 2006, 16:35:06:06 »
Hej

Jag bodde tidigare i skåne och där kan jag hålla med om att man inte behöver täcka poolen på vintern. Men där jag bor i stockholm så behöver man det av två anledningar.
1. En normal vinter har vi mellan 20-70cm snö. Jag vill inte ha det i poolen.
2. Även om vi fällt en hel del träd så har vi mycket träd runt tomten och jag vill inte att löv och annat samlas i poolen.
//Mats
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vintertäckning
« Svar #24 skrivet: september 10, 2006, 18:39:36:36 »

Problemet med att någon trillar i poolen har man ju även på sommaren och därför är ju det problemet redan löst.

Jag använder säkerhetsskydd även på sommaren, det skyddet är inte avsett för snölast varför vi har plåtar på vintern.
Orsaken för oss är smuts och snö samt säkerhet, inga djur, ungar, vuxna i poolen!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad aromata

SV: Vintertäckning
« Svar #25 skrivet: september 10, 2006, 20:25:45:45 »
Vad spelar det för roll om man får snö i poolen? Vi som bor i Skåne får samma mängd nederbörd på våra pooler fast mer i smält form - som regn. Vari ligger den praktiska skillnaden?

Att täcka med vattengenomsläppligt nät hindrar mycket från att hamna i poolen. Men det är klart att tappar man ut halva vattenvolymen och en massa blöta löv lägger sig på nätet och det kommer en halv meter nysnö så kan det kanske bli problem.

Min avsikt är inte att prata er till rätta utan mer att förskona er från en (onödig?) kostnad på 6.000-10.000 kr.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vintertäckning
« Svar #26 skrivet: september 10, 2006, 20:52:10:10 »
Anledningen för oss att inte ha snö i poolen är att det oftast är bildat av surt vatten samt att jag själv vill välja vattennivå, jag bor i mälardalen och här snöar det, sen smälter det, sen snöar, sen smälter osv osv en normal vinter!

Men jag håller helt med om att 10 lappar är rätt mycket för lite plåt!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad blinformation

SV: Vintertäckning
« Svar #27 skrivet: september 11, 2006, 10:17:49:49 »
Jag tycker inte att det är dyrt. Men jag skulle välja en vintertäckning som jag även kunde ha på sommarnätterna. Jag vill inte hägna in tomten och då tycker jag att man måste täcka över den när man inte är i närheten. Och jag vill ha bra vatten från början på våren och inte utsätta poolen och linern för vintervädret och svavel osv.

Men plåtar är väl ganska jobbiga att lägga på och svåra att förvara?

//BL
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vintertäckning
« Svar #28 skrivet: september 11, 2006, 11:14:38:38 »
Kollade med min lokala plåthandlare.
TRP 100 kostar 130 kr/kvm.
Då får jag hämta plåten hos honom.
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: Vintertäckning
« Svar #29 skrivet: september 12, 2006, 07:00:29:29 »
Hej Janne G

Det var ett helt OK pris. Var finns denna plåthandlare. Kanske i närheten av Tyresö eller ?

//Mats
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag