VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bästa pooltäckningen för under 10 000 kr (4 X 8 m)  (läst 34247 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomaslakers

Hjäp, luft kudden expanderade och sargen gav vika
« Svar #40 skrivet: oktober 29, 2007, 09:16:14:14 »
Hej!
Jag har köpt en luftkudde som vintertäckning, igår fick jag stora problem som jag säkert delvis har orsakat pga okunskap.
Det regnade väldigt mycket och jag såg att rörnorna ville det samlas vatten, jag bestämde mig för att fylla i mer luft och det såg ganska bra ut utom på ena kortsidan där det fortfarande samlades lite vatten.
Nu på morgonen kl 04:00 skulle jag till jobbet men tittade till poolen och såg att det var som en skidbacke luften hade expanderat, trä sargen på ena långsidan hade gett sig och hängde bara i 1 meter i varje hörna på långsidan, det var även väldigt mycket vatten i kortsidan där det samlades vatten igår.
Jag fick ta ut luften i kudden och skruva i sargen provisoroskt igen så att den inte skulle ramla i poolen och att jag kunde rulla bort poolöverdraget igen.
Nu har jag gjort detta men är mycket osäker på hur jag skall göra för att till det så att hörnorna kommer ut och att vattnet rinner av .

Jag behöver råd från er som kan detta så att jag kan täcka för vintern.

Mycket tacksam för svar från en som inte är erfaren, första året med pool

Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bästa pooltäckningen för under 10 000 kr (4 X 8 m)
« Svar #41 skrivet: oktober 29, 2007, 09:57:02:02 »
Hur ser din poolkudde ut?

Du måste alltid ha den uppblåst så att allt vatten rinner av, annars blir det ofantliga krafter till sist, som du upptäckt.

/Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bästa pooltäckningen för under 10 000 kr (4 X 8 m)
« Svar #42 skrivet: oktober 29, 2007, 10:16:03:03 »
Hej !

Tingslunda presenningsfabrik säljer den du pratar om Rickard.
Men visst borde det vara flera i forumet som har en sån : http://www.tingslunda.com/index.php?id=25&sida=

Själv har jag en specialsydd presenning med väv isvetsat i mitten så att vattnet kan ta sig igenom men skiten stannar ovanpå. Kostade 2300:- för 6,4 * 3,4 inkl stroppar.
Används enbart som täckning då jag inte värmer poolen. Nu till vintern lägger jag även på trp-plåt ovanpå presenningen. Vill inte ha ner vattnet under de kalla månaderna.

M v h   Janne
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad thomaslakers

SV: Bästa pooltäckningen för under 10 000 kr (4 X 8 m)
« Svar #43 skrivet: oktober 29, 2007, 10:21:24:24 »
Hej Rikard!

Tack för ditt svar, jag har tappat ut vatten några centimeter under skimmern och blåste sedan upp kudden under överdraget, den kort sidan mot upprullningen blev som sagt inte bra då det blir slackt där, jag kanske skall flytta kudden ända till kanten mit skimmern men då blir det en halvmeter som saknas mot andra sidan, där har jag en trappa.
Jag kanske skall tömma ut mer vatten, då jag blåste upp igår så blåste det väldigt och det märktes att kudden rörde sig hela tiden, efter att jag blåst upp låg den still men det blev ju inte bra som sagt.

Mvh thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad Poolbygge

SV: Bästa pooltäckningen för under 10 000 kr (4 X 8 m)
« Svar #44 skrivet: oktober 29, 2007, 11:46:22:22 »
Hej allihop.

Jag tror han med Pool-Guard överdraget skrev lite fel.
Det är så att Pool-Guard är det överdraget som har fått ett typgodkännande av de i regeringen som bestämmer.
Å det är de än så länge ensamma om i sverige. Men däremot så säger svensk lag att man har som rekomendation att ha ett överdrag som klarar vikt av hur många personer det nu va eller att man har ett staket runt poolen som är minst 80 sm högt tror jag det va.
Vilket vill säga att även fast poolguard nu har ett typgodkännande så spelar det ingen roll, eftersom man inte behöver det för att täcka sin pool.

Med vänliga hälsningar: Fredrik

Utloggad lassepl

SV: Bästa pooltäckningen för under 10 000 kr (4 X 8 m)
« Svar #45 skrivet: oktober 29, 2007, 15:04:06:06 »
Om man har en relativt liten pool --> enkelt att under badsäsong lägga ut en bubbelpast på natten och på vintern täcka med specialtäcke från ex. Swedtarp. De tillverkar bl.a ett i ett sorts tätt nät som släpper igenom vatten, men inte skräpet.

http://www.swedtarp.se/




Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Bästa pooltäckningen för under 10 000 kr (4 X 8 m)
« Svar #46 skrivet: oktober 29, 2007, 20:48:21:21 »
Hej alla poolare! 
Kan man inte använda en pressening som spännes fast i poolsargen, och sedan borde ju en inneslang till en traktor eller något större  kunna fungera som kudde och lyfta upp pressen i mitten.
Slangen bör väl inte kosta mer än en tusenlapp eventuellt kan man spänna 2 uppepå varandra.
Vad tror ni, kanske idiotförslag , men man ska ju vara kreativ
saludos carlos <sol> <sol> <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan