CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bästa pooltäckningen för under 10 000 kr (4 X 8 m)  (läst 35047 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Bästa pooltäckningen för under 10 000 kr (4 X 8 m)
« skrivet: augusti 21, 2006, 10:47:01:01 »
Som många av er redan vet så kör vi sedan vi byggde poolen med "poolkudden", ett uppblåsbart poolskydd som fungerar både som säkerhetsskydd, solfångare och isolering (luftkudden).

I sommar fick vi en liten algtilväxt inuti poolkudden och det såg inte så snyggt ut...
Lite överhastat så gjorde jag en blandning med lite chockklor och vatten, ca 10% i en 1.5l PET-flaska...

Nu har vår älskade poolkudde gett upp, kloret verkar ha löst upp plasten inifrån och det har blivt små sprickor (hål) mellan armeringstrådarna i presenningen. Vatten läcker därför in i den och gör den väldigt tung att få upp över kanten när vi skall täcka av poolen.

Nu till min fråga, då vi kommer att behöva en ny pooltäckning inför nästa säsong vill jag veta vad ni rekomenderar.

Täckningar som går i aluprofiler vid sidan av poolen gillar jag inte, har sett ett par stycken - och de verkar inte heller hålla mer än ca 5 år... Tycker 2000 kr/år är mycket för att hålla poolen täckt.

En vanlig kapellpressenning (till lastbilar) vet jag några som köpt billigt, typ 3000 kr, men med dem har man ju problemet med att regnvatten kan samlas ovanpå och  när man öppnar poolen kommer "all" skit ned i poolen.

Vad man egentligen skulle haft är ju en täckning som är så pass lätt att den inte ligger an mot vattnet, dessutom vindtät, men vattengenomsläpplig.
Finns det?

Eller har ni andra tips?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Bästa pooltäckningen för under 10 000 kr (4 X 8 m)
« Svar #1 skrivet: augusti 21, 2006, 11:13:01:01 »
Här finns poolskydd som verkar bra. Kolla på det andra skyddet i raden.

http://www.hempool.se/prodtype.asp?PT_ID=926&MotherPT_ID=0&blnMenuExpand=y&blnMenuNew=y&strPageHistory=cat
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad p1sson

SV: Bästa pooltäckningen för under 10 000 kr (4 X 8 m)
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2006, 12:15:45:45 »
Hur kul är det med 200 st stroppar???
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bästa pooltäckningen för under 10 000 kr (4 X 8 m)
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2006, 12:53:05:05 »
Jag har ju stroppar nu, och ser det inte som ett problem. Faktum är att vi nog täcker/täcker av vår pool lika fort som de med drag/upprullnings-anordningar gör.
Jag tycker inte att det spelar så stor roll hur skyddet ser ut, jag är mer den praktiska typen som vill att det skall:

Isolera
Skydda
Hålla skiten borta från poolen
Helst hålla regnvattnet borta, men det vet jag blir svårt med ett "billigt" skydd.

Undrar om inte det första poolskyddet hos hempool skulle funka bättre, det väger ju bara 9 kilo och borde således faktiskt gå att "stroppa" upp ovanför vattenytan, jag tror att poolskydd som ligger an mot vattnet är väldigt oekonomiska när det är kallt ute... Vi kör ju vår pool både vår och höst när det är minusgrader ute nattetid...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fia

SV: Bästa pooltäckningen för under 10 000 kr (4 X 8 m)
« Svar #4 skrivet: augusti 21, 2006, 14:52:48:48 »
Jag har pratat med Hempool och de små runda näthålen upprepas med jämna mellanrum längs hela poolskyddets mitt. Har även begärt kostnads uppgift för detta skydd som då ska löpa i skenor.
Jag vill slippa stropparna. Det är inte säkerhetsklassat men håller väl för t ex. ett barn.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad aqua

SV: Bästa pooltäckningen för under 10 000 kr (4 X 8 m)
« Svar #5 skrivet: augusti 21, 2006, 23:43:48:48 »
det finns en sådan täckning... men den sätts med stroppar på varje halvmeter, vilket gör att dom flesta människor inte använder dom. men är man ordningsam så funkar det.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bästa pooltäckningen för under 10 000 kr (4 X 8 m)
« Svar #6 skrivet: augusti 22, 2006, 07:53:38:38 »
det finns en sådan täckning... men den sätts med stroppar på varje halvmeter, vilket gör att dom flesta människor inte använder dom. men är man ordningsam så funkar det.

Här i byn finns 8 pooler på 170 hushåll, alla utom en använder vad jag vet stroppar till sina täckningar.
De som använt folkpools täckning som går i skenor har aft en hel del problem, både med upprullningsanordningen som gått sönder (plast), med själva täckningen som gått sönder i hörnen, och med "kantremsan" som skall löpa i aluprofilerna som har "gått av" på ett ställe, vilket gör att de måste manuellt mata in den igen ungefär på mitten av presenningen.

Det går fortare för oss att öppna/täcka poolen än det gör för dom.

Jag tror detta med stroppar eller inte stroppar mest har att göra med vad andra skall tycka, i praktiken har det ingen större betydelse, om man inte går på helautomatiska skydd, men då talar vi ju om 50 000 kr och uppåt.

Skall jag satsa de pengarna så glasar jag in hela poolen istället.

Som sagt, stroppar är helt ok för en bra täckning som kostar under 10 000 kr om den inte ligger och flyter på vattnet, det är främst det jag vill undvika.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bästa pooltäckningen för under 10 000 kr (4 X 8 m)
« Svar #7 skrivet: augusti 22, 2006, 08:17:52:52 »
Jag vet att www.tingslunda.com har ett standardöverdrag som verkar täcka en del av dina krav.
Tyvärr verkar inte ett vanligt överdrag klara isoleringsegenskaperna som eftersträvas.
Då får det bli både bubbelplast och överdrag.
Ett tips är att kontakta en lokal presenningstillverkare och fråga vad de kan göra.
Jag gjorde så och fick ett specialtillverkat överdrag med en 15 cm bred dränering isvetsad. Totalt är den 6,4 * 3,4 med 38 stroppar. Pris 2800:-
Om jag då trär i en 10 mm rostfri vajer på långsidorna och gör fast den i bägge ändar med en spännanordning (typ spännband) borde jag få en hyfsad täckning till en hyfsad peng.

Allt är inte bäst som säljs av pool-leverantörerna....
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bästa pooltäckningen för under 10 000 kr (4 X 8 m)
« Svar #8 skrivet: augusti 22, 2006, 09:18:12:12 »
Ja, jag skall kontakta företaget här i Piteå som arbetar med pressenningar, skall bli intressant att se om de kan göra en "poolkudde" åt mig.
Om ej får jag väl nöja mig med nåt som är lätt och går att sträcka så att det inte lägger sig på vattnet.
Jag tror nog att jag fixar det utan bubbelplast i så fall, för är det nåt som verkar krångligt och ser fult ut så är det bubbelplast ovanpå standardtäckningen...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bästa pooltäckningen för under 10 000 kr (4 X 8 m)
« Svar #9 skrivet: augusti 22, 2006, 09:19:19:19 »
Ett annat alternativ vore ju att sätta riktiga lås på grindarna till poolplatsen, och bara köra med bubbelplast.
Nån som kör så?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag