CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Antikt poolguardskydd - byta eller renovera?  (läst 6513 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CalleG

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Antikt poolguardskydd - byta eller renovera?
« skrivet: juni 03, 2011, 20:45:40:40 »
Vår 30 år gamla pool har ett poolguardskydd av okänd ålder, men duken är torr och har dessutom gått sönder (en reva vid en av hållarna). Dessutom är den i akut behov av renovering, den går trögt och hackar och är allmänt seeeeeg.

Jag har försökt prata med PoolGuard och fått offert men efter ett otroligt dåligt bemötande skulle jag helst slippa ha något med dom att göra igen, någonsin. Men en renovering blir helt klart dyr (20000 och uppåt), särskilt som det behövs ny duk.

Så istället kikar jag på folkpools vanliga standardskydd, som skulle kosta 6500kr. Känns som dom duger och även om det är lite jobbigare att hantera så är det förmodligen ändå enklare än det är nu...

Eller varför inte bara använda solfilm? Barnen är stora nog att inte trilla i och vi har staket runt om, även om det inte finns någon grind.

Jag tar tacksamt emot synpunkter och förslag!

Och så en konkret fråga - om man köper Folkpool Standardöverdrag, vad ska man ha för mått? Vår pool är 4,25 x 8,65 yttermått, så jag antar att överdraget ska vara minst så stort?
Gammal folkpool på 8x4m med solfångare och en elpatron på 10kW som jag vägrar använda :)

Poolgiganten

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Antikt poolguardskydd - byta eller renovera?
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2011, 22:04:00:00 »
Hej, tråkigt med dåligt bemötande, tyvärr allt för vanligt i poolvärlden. Om du ska ha ett standard skydd så bör det vara ca 20cm extra på varje sida så att skyddet kan ligga i vattnet och spännas fast.

Min erfarenhet är dock att standard skydden är jättejobbiga, vatten som åker upp, regn vatten som måste pumpas bort etc.

Kolla istället på ett rollover http://www.nettopool.se/Rollover.html från nettopool, jag garanterar dig bra bemötande och ett kanonskydd som är enkelt att ta på och av. 
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad CalleG

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Antikt poolguardskydd - byta eller renovera?
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2011, 23:02:32:32 »
Ja den ser ju fin och behändig ut.... men dom pengarna räcker ju i stort sett till att renovera poolguarden hjälpligt.... fast det är väl kört att hitta nån som kan göra det så här års.
Gammal folkpool på 8x4m med solfångare och en elpatron på 10kW som jag vägrar använda :)

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Antikt poolguardskydd - byta eller renovera?
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2011, 20:58:56:56 »
Hej,

Jag tog själv över en poolguard när jag köpt mitt hus för 17 år sedan. Poolguard är lite stökig att serva - få poolfirmor jobbar med produkten och det är inte helt enkelt att göra själv. Jag ser dock ett antal fördelar. Poolguard är barnsäkert och enkelt att öppna och stänga. Jag har själv bytt duk. Du kan smörja i tryckrören genom att borra hål och spruta in fett och sedan täcka med en liten gummiduk och slangklämma. Jag skulle gått för renovering - duken håller säkert i 15-20 år
Lycka till!
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad CalleG

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Antikt poolguardskydd - byta eller renovera?
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2011, 22:21:46:46 »
Aha! Vilken bra ide. Det ska jag testa... silikonfett? Någon särskild typ?

Många hål, mycket fett, eller vad? Berätta mer! :)
Gammal folkpool på 8x4m med solfångare och en elpatron på 10kW som jag vägrar använda :)

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Antikt poolguardskydd - byta eller renovera?
« Svar #5 skrivet: juni 05, 2011, 13:39:54:54 »
Det räcker med ett hål per sida. Stänga av cirkulationen och flytta Poolguarden för hand tills kolvarna är i höjd med med hålen. Ta en liten injektionsspruta och sug ut det vatten som finns mellan O-ringarna vid resp kolv. Fyll injektionssprutan med det fett som Poolguard säljer och sprutan in detta mellan O-ringarna. Du kan även lägga lite fett framför och bakom kolven. Flytta sedan frontskenan för hand fram och tillbaka. Gör om proceduren tills kolvarna glider bra genom tryckrören.
Gå igenom dina hjul och smörj de som inte rullar lätt. Shuntventilen bör också smörjas en gång per år.
Jag brukar ringa Poolguard och be dem skicka fett och andra reservdelar och sedan försöker jag fixa det mesta själv. Jag är inte speciellt händig men lyckas ändå att få poolskyddet och gå riktigt bra
Lycka till!
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad andreaswi

SV: Antikt poolguardskydd - byta eller renovera?
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2011, 17:15:55:55 »
Jag har också en poolguard modell äldre som det visserligen inte är något fel på men som behöver lite service då jag anar att det är längesedan.

För att komma åt tryckrören är man tvungen att borra sig igenom aluminuimskenan som vagnarna åker i först? Är tryckrören möjligtvis rosa på era poolguard med?

Hur kommer jag sedan åt att "lappa" igen hålet med en gummibit samt slangklämma? Blir inte hålet väldigt litet i fårhållande till en slangklämma eller har förstått allt helt fel?

Måste jag köpa poolguards egna fett eller duger något annat vattenfast fett?

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Antikt poolguardskydd - byta eller renovera?
« Svar #7 skrivet: juni 13, 2011, 23:12:51:51 »
Hej

Trykrören som kolvarna löper i ligger under sargen. Ta bort sargen och borra ett 6-8 mm hål i vardera tryckrör. Jag har aldrig använt annat än Poolguards eget fett. Det är dyrt men drygt och fungerar utmärkt.
Lycka till
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag