CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Zabra, någon som känner till?  (läst 27120 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Zabra, någon som känner till?
« Svar #10 skrivet: maj 14, 2010, 09:31:21:21 »
Hej,
jag fick betala 30.000 + 900 frakt för ett transparent (med armeringsväv) Zabra med måtten 4,5x6 meter. Jag har pratat med tillverkaren och de har testat det noga med snö och belastning av fallande mänskor och det står emot både och utan problem.

Man kan även få Zabra isolerat med "vadd" mellan två lager duk och då lär man nog hålla bra värmeisolering.

Det enda de anmärkte på vad det gäller den transparenta duken är att den kan gulna tidigare än den andra färgade duken bli missfärgad. De sa att man får räkna med ca. 6-10 år för transparent medan en färgad ska hålla 12-15 år.
Vill man byta duk är det bara att borra ur pop-nitar dra över ny duk och pop-nita fast igen.

Jag har inte monterat taket ännu men kan lägga upp bilder när det är på plats. Jag ska ha nedsänkta skenor och har beställt det med 1 meter extra skena så man kan knuffa bort det lite längre från poolen.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Zabra, någon som känner till?
« Svar #11 skrivet: maj 14, 2010, 10:02:23:23 »
Jag har haft en pooltäckning av transparent plast, den höll i 5 år.
Tror inte att man kan förvänta sig så mycket mer, men kanske finns det bättre kvaliteer än den jag hade.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Zabra, någon som känner till?
« Svar #12 skrivet: maj 14, 2010, 10:31:35:35 »
Jag har haft en pooltäckning av transparent plast, den höll i 5 år.
Tror inte att man kan förvänta sig så mycket mer, men kanske finns det bättre kvaliteer än den jag hade.

Var det helt klar eller med armering (=nät) i?

Zabras är med armeringsnät för att klara snö, etc. Det är samma som man avänder vid kapell, etc.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Zabra, någon som känner till?
« Svar #13 skrivet: maj 14, 2010, 11:58:13:13 »
Den var med armering.
Blev styvare och styvare för varje år, och år 4 eller 5 (minns inte riktigt) blev den så pass skör att det gick hål i den när jag kastade ut lillgrabben på den (lekte med honom). Den sommaren tejpade vi revan som blev - och det håll den säsongen, men året efter blev det sista.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Zabra, någon som känner till?
« Svar #14 skrivet: maj 14, 2010, 12:15:57:57 »
Ok, enligt Zabra ska den transparenta med armering ha samma hållfasthet och UV beständighet som de andra men den gulnar och det var orsaken till att man får byta, inte att den blir skör. Jag frågade specifikt om den spricker/blir skör snabbare än färgad men enligt Zabra är så alltså inte fallet med den transparenta de har...

Jag har ju min redan... uppdaterar dig om 5 år hur det gått...  ;)

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Zabra, någon som känner till?
« Svar #15 skrivet: maj 14, 2010, 12:22:32:32 »
Ring och fråga plasttillverkare, du hittar nog ingen som vågar påstå att transparent plast håller lika bra som infärgad.
Inte om de är sanningsenliga i alla fall, sen kan man alltid skylla på klor eller annan kemikalieoblans som påverkar, men jag tror att det är solen som är värsta fienden.

Dock, en transparent plast spar energi, vilket gör att den kortare livslängden inte behöver betyda att det är en dålig affär att köpa den jämfört med en infärgad plast.

Men jag kan ju ha fel också, den kanske håller lika bra.
Jag har dock försökt undersöka marknaden en del, då jag för något år sedan funderade på att börja tillverka/sälja pooltäckningar just av transparent plast, och de svar jag fick var att de blir fortare sköra, och att klor + sol + värme gör att livslängden inte blir så bra.

Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Zabra, någon som känner till?
« Svar #16 skrivet: maj 14, 2010, 13:42:14:14 »
.....jag fick betala 30.000 + 900 frakt för ett transparent (med armeringsväv) Zabra med måtten 4,5x6 meter.
//Anders
En Zabra Pooltäckning för en pool som min med trappa = 4 x 10 met. kostar enl. info. i år/2010 35.539:- + moms = 44.423:-
Den går även att få med en isolerad duk som har ett U värde på 2,2 - ett tillägg för det kostar extra 6.000:- + moms = 7.500:-

En 10 met. lång pooltäckning som är öppen behöver vid den ihopskjutna delen ca. 1,4 met. och det ingår extra markskenor för detta.
Låsbar och konstruerad för hårda vintrar och stor snölast.

Så, summerat skall ca. 53.000SEK inkl. frakt jmf. med andra pooltäckningar och taklösningar och resp. livslängder.
Inte helt enkelt eftersom det trots allt hamnar i denna prisklass....  <hmm>

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Zabra, någon som känner till?
« Svar #17 skrivet: maj 14, 2010, 13:51:10:10 »

Så, summerat skall ca. 53.000SEK inkl. frakt jmf. med andra pooltäckningar och taklösningar och resp. livslängder.
Inte helt enkelt eftersom det trots allt hamnar i denna prisklass....  <hmm>

Mvh. "Poolbadaren"

Jo, när man kommer upp i storlek så drar ju priset iväg också... För oss var det inte viktigt att kunna simma "under" taket utan det viktiga var att taket är lågt för att inte skymma utsikten från vår bottenvåning i huset samt priset förstås. Jag tycker inte heller att de tak vi tittade på i "vanlig" modell som var av de billigare märkena kändes speciellt stabila och jag har läst om många som har problem med skenor, läckage och annat. Visst är Zabra lite av en chansning också men det klarar sig som vintertäckning så man slipper ha vinterplåtar och så fungerar det som "solpanel" också (om man inte väljer isolering) så jämfört med alternativen känns det rätt "safe".
Vanlig pooltäckning kostar ju också upp mot 20'...

Låga tak av vanlig modell drog iväg mot 100' och över...  :(

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad daxx

SV: Zabra, någon som känner till?
« Svar #18 skrivet: maj 21, 2010, 15:25:31:31 »
Hej,, har du monterat detta Zabra tak ? är oxå intresserad av att investera i ett sådant. har du några synpunkter isåfall
mvh//tomas

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Zabra, någon som känner till?
« Svar #19 skrivet: maj 21, 2010, 15:39:57:57 »
Hej,
nä, det är inte monterat ännu... Rullade ut plåten igår så planen är att linern ska i i helgen, sen vattenfyllas och altan byggs därefter så det är nog ett par veckor bort (åtminstone!)...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag