CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: vintertäckning och poolguard  (läst 4617 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad novis

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • lyckling nybliven husägare som fick pool på köpet
    • Visa profil
vintertäckning och poolguard
« skrivet: augusti 27, 2008, 14:34:21:21 »
Hej,

Pessimist som man är börjar jag redan tänka vintertäckning av poolen :( Har ingen VP så det blir för dyrt att hålla värmen (köper VP till våren :D ).

Inför första vinterstängningen (flyttade in förra vintern) funderar jag på hur jag skal göra... Förra ägaren drog undan poolguarden och "spikade" upp en vanlig presenning. Kändes lite sådär med 50 cm regnvatten i en egen liten pool på press'en förra vintern med en liten treåring som lekte i trädgården.. Dels kan man ju drunkna i regnvattnet, men även ramla igenom/sjunka in om presenningen ryker.

Frågan är hur jag skal göra till vintern? Borde väl egentligen köpa plåt, men har lite tunt om pengar just nu. Har för mig att det kostar ca 10000 att täcka 8x4?

Är det någon som låter poolguarden ligga på? Skulle kännas lite säkrare om man kan låta den vara på med en presenning på topp för att hålla smuts etc. borta. Kan tex köpa en billig pump för att köra bort regnvattnet som samlas på toppen om det blir en varm vinter som förra vintern.

Åsikter o erfarenheter av poolguard på vintern plus ev tips om plåtskydd mottages med stort tack!


Poolgiganten

Utloggad Pake

SV: vintertäckning och poolguard
« Svar #1 skrivet: augusti 27, 2008, 22:18:14:14 »
Jag funderar på att använda press och en stor frigolitklump i mitten av poolen, 1 pkt 600x1200x10, som jag har liggandes. Kan det funka??

Utloggad Ingvar

SV: vintertäckning och poolguard
« Svar #2 skrivet: augusti 27, 2008, 22:42:28:28 »
Poolguard skall du definitivt inte ha på över vintern, såvida du inte kallt räknar med en snöfri vinter. I och med att skyddet inte vilar på vattenytan, kommer snötyngden att riskera att upphängningen förstörs.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad novis

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • lyckling nybliven husägare som fick pool på köpet
    • Visa profil
SV: vintertäckning och poolguard
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2008, 09:51:58:58 »
Tack Ingvar! Låter så självklart när du skriver det :) Då blir det till att införskaffa plåt. Jag såg en tråd där några hade köpt 2-sort. lite billigare direkt på fabrik, men det ligger i Skåne... Lite långt att åka med min lilla släpvagn  :D Vet ni om det finns billigare alternativ i Stockholmsområdet? Tycker Folkpool drar till lite väl mycket med sina priser (på det mesta, inte bara plåt).

Tacksam för tips från alla poolälskare här på forumet!

Novis

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: vintertäckning och poolguard
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2008, 14:01:32:32 »
Bra länk för den som behöver vinterplåtar  ;)

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3393.0

« Senast ändrad: september 02, 2008, 18:18:43:43 av hundhajen »
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: vintertäckning och poolguard
« Svar #5 skrivet: augusti 28, 2008, 18:00:41:41 »
Handlade mina plåtar av en takfirma i Uppsala som jag inte kommer ihåg namnet på men som var ett tips härifrån forumet. Betalade för två år sedan strax under 6.000 kr för 120 profil som täckte en drygt 8x4 meters pool. Sålde mina förra hösten (pooltak)

Lycka till!
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: vintertäckning och poolguard
« Svar #6 skrivet: augusti 29, 2008, 00:56:59:59 »
Plåtar bör Du ha för säkerhet och säkerhets skull.

Jag kommer vid kommande vinterstängning att lägga en spänd pressening under plåtarna (min poolasafe ligger inte ute under vintern). Jag kommer att försöka att se till att presseningen sluter tätt mot trallen runt om med hjälpa av skruvad plank för att undvika att löv och framförallt möss tar sig ner i poolen under vintern.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag