CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Automatiska Poolskydd  (läst 7294 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peterer

Automatiska Poolskydd
« skrivet: augusti 26, 2007, 22:05:15:15 »
Hej alla Pooldiggare!

Drar om 2 veckor äntligen igång med markarbeten för en 4x8 betong pool som gjuts med frigolitblock.

Någon som kan dela med sig av erfarenheter både i form av "att tänka på" kring automatiska poolskydd men också fabrikat som bara går och går utan strul.

Skulle också vara kul att höra om någon köpt ett automatiskt poolskydd utanför sverige via internet.

 <antman>

Peter Ericson
Peter Ericson

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Automatiska Poolskydd
« Svar #1 skrivet: augusti 27, 2007, 16:43:55:55 »
Jag tittade på tre olika lösningar med automatik, innan jag bestämde mig för Folkpools Poollock.

PoolGuard gissar jag är den vanligaste i Sverige. Skyddet ligger en bit ovanför vattenytan, vilket ger fördelar på så sätt att man slipper bekymmer med regnvatten som lägger sig ovanpå. Nackelen är att man måste hålla något lägre vattennivå i poolen än vad som annars är möjligt. PoolGuard har nu också börjat med att integrera solplaneler i poolöverdraget som vattnet leds genom - smart! En nackdel med PoolGuard är att det inte håller tillräckligt tätt på långsidorna - det hamnar lätt skräp i poolen med överdraget på. En poolmontör jag pratade med tyckte också att lösningen börjar kännas lite gammal.

MiamiPools Save-T-Cover II försökte jag ta reda på lite fakta om. Jag fick ingen vidare bra respons från den återförsäljare jag pratade med. På ett poolforum i USA som jag hittade via Google, antydde några att de haft tekniska problem och inte var så nöjda.

Poollock har jag nu haft i snart en säsong. Det har varit helt problemfritt. Det finns inte så mycket att säga - det fungerar som man förväntar sig. Det är också tätt längs långsidorna vilket gör det enkelt att hålla rent från allt skräp som ramlar ned från träden.

De nya automatiska överdragen med lamelltäcke verkar intressanta på flera sätt, men jag tittade tyvärr aldrig närmare på dessa innan jag slog till.

Värt att tänka på: Med en pooltrappa krävs trappflik, och den måste man sätta på/ta av manuellt med stroppar - så helt automagiskt blir det inte. Det kan även krävas lite manuell hjälp för att få in trappfliken sista biten i poolöverdragslådan när man tar av överdraget. Se till att göra en någorlunda hög springa i lådan så att inte gummistropparna riskerar att fastna.

Jetstream ville jag hellst ha på kortsidan i poolen. Men det är svårt att montera den på samma sida som poolöverdraget rullas upp mot och på andra sidan har jag pooltrappan. Så jag fick nöja mig med att montera Jetstrem på långsidan i stället.

Vatten som hamnar ovanpå överdraget måste förr eller senare tas bort. Jag har inte skaffat någon dräneringspump för detta som många andra gör. I stället öppnar jag och stänger poolen, så att vattnet som ligger ovanpå tvingas ned genom dräneringsnätet. Med handkraft skulle detta varit omänskligt tungt att veva in. Jag hoppas att det inte sliter allt för mycket på motorn.

Poolroboten kan jag tyvärr inte köra med överdraget på, eftersom den går upp till ytan och städar i vattenlinjen längs kanterna, och då fastnar under överdraget. Detta hade nog funkat med ett överdrag som lämnar ett luftutrymme mot vattnet, typ PoolGuard.

Jag skulle personligen inte överväga att köpa hem något från Internet. Automatiska poolöverdrag förmodar jag i regel är rätt komplicerade att installera. En god vän råkade nyligen ut för att hela paketet rasade ihop efter någon månad, trots att en seriös poolfirma gjort installationen. Det var rätt skönt för dem att få leverantören av det automatiska poolöverdraget att med kort varsel komma och montera om överdraget på rätt sätt.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad peterer

SV: Automatiska Poolskydd
« Svar #2 skrivet: augusti 27, 2007, 17:17:56:56 »
Tack Ingvar för ett gediget och fylligt svar!

Hur mycket utrymme bakom och vid sidan kräver den modellen du har? Har för mig att Poollock rullar upp allting på en rulle medan andra "veckar" sig och då förstås tar lite vattenyta om man inte gör en speciell ficka. 

Några andra som har erfarenheter från andra modeller på just automatiska poolskydd? Vorde kul att höra om någon hittat andra modeller än vad jag uppfattat som de 3 stora just nu Poolfabrikens egna, Poolguard och Poollock.

Även om man förstås inte skall köpa vad som helst på nätet så känns det som att det just nu är ganska få Svenska importörer/tillverkare av just automatiska poolskydd.

Peter
Peter Ericson

Utloggad nippon

SV: Automatiska Poolskydd
« Svar #3 skrivet: augusti 27, 2007, 22:14:35:35 »
Automatiska polskydd som bara går och går är nog dessvärre en utopi.
De på marknaden vanligast föreommande skydden har sina för och nackdelar, de har oxå redovisats ovan.
Lamelltäckningarn är väl de som kommer starkast just nu. Snygga och fungerar bra med trappa i kortsidan. Dyra i inköp men lätta att serva. går någon lamellsönder byts den utan större bekymmer.
Dock krävs det nästan att poolen förbereds för lameller vid byggnationen, detta gäller ju även andra överdrag.
Lamellerna tål inte frysning något vidare så de bör tas in för vintern, eller så kan poolen vinterköras vilket kräver bottenavlopp.

Pool-Guard är nog den vanligaste täckningen och är väl omodern så till vida att den knappast ändrats alls på 30 år. Fördelen med det är att det aldrig är några problem med reservdelar.

En bra monterad pool-guard på en stadig stomme kan fungera rätt många år utan större problem.

Utloggad Ingvar

SV: Automatiska Poolskydd
« Svar #4 skrivet: augusti 27, 2007, 22:43:29:29 »
Poollock rullas upp på rulle, vilket kräver någon form av låda vid kortsidan, som man med fördel kan ha nedgrävd. Se min lösning: http://picasaweb.google.se/ingvar.isendor/Poolbygget2007/photo#5072633212826736466

Jag gissar, utan att ha kontrollmätt, att det krävs omkring en halvmeter bredd i innerbått. Lådan behöver också gå ut en knapp halvmeter i innermått på respektive sida.

Lådan som jag har är byggd i lecablock med en överdel i trä, se: http://picasaweb.google.se/ingvar.isendor/Poolbygget2007/photo#5079691360217520290

Poolguard veckas mycket riktigt ihop, vilket i stället kräver en särskild ficka i poolen. Vilken lösning som är bäst i det avseendet har jag ingen uppfattning om.
« Senast ändrad: augusti 27, 2007, 22:49:06:06 av Ingvar »
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad nippon

SV: Automatiska Poolskydd
« Svar #5 skrivet: augusti 28, 2007, 04:11:59:59 »
Pool-guard kräver inte ficka men det blit avgjort elegantare,

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag