VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vintertäckning med luftkudde??  (läst 10902 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomaslakers

Vintertäckning med luftkudde??
« skrivet: augusti 24, 2007, 07:56:35:35 »
Hej!

Jag har funderat på hur jag skall täcka för vintern, jag har ett överdrag som går i skenor, överdraget är tätt, min fråga är om luftkudde som ni kan se på bilden är det optimala eller om man skall välja något annat sätt, kostnaden är ganska hög för denna kudde så finns det billigare metoder är det välkommet.

Hur gör ni andra?

Mvh Thomas

Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Poolgiganten

Utloggad Pea

SV: Vintertäckning med luftkudde??
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2007, 13:26:40:40 »
jag tänker fixa lösa takstolar och förbinda på nåt bra sätt, sen plåt eller presenning över.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad zek

SV: Vintertäckning med luftkudde??
« Svar #2 skrivet: augusti 24, 2007, 19:26:59:59 »
Förlåt en okunnig men varför inte bara lägga några reglar tvärs över poolen c/c 1m och sedan dra på presseningen med de ordinarie gummistropparna ? städa får man väl ändå göra till våren ?
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Fia

SV: Vintertäckning med luftkudde??
« Svar #3 skrivet: augusti 24, 2007, 20:39:52:52 »
Jag lägger en pressening o knyter till under sargen som på en syltburk o sen vinterplåtar.
Det kan komma i ex möss, grodor, löv etc o ligga o missfärga linern under vintern så därför täcker vi ordentligt. Det är mycket trevligare att öppna o den ser lika fin ut som när man stängde. O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad nippon

SV: Vintertäckning med luftkudde??
« Svar #4 skrivet: augusti 27, 2007, 22:18:34:34 »
glöm allt om reglar, presseningar och sånt. Skaffa plåtar! enkelt och jättebra.

Utloggad thomaslakers

SV: Vintertäckning med luftkudde??
« Svar #5 skrivet: september 12, 2007, 08:58:29:29 »
Hej!

Har nog bestämmt mig för plåtar, men var kan jag köpa dessa, har tittat på olika byggvarohus utan att hitta dessa.
Pollen är 4X10meter + trappa, har någon tips så är jag tacksam för detta.

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad SP72

  • Mycket slit, men mödan värt!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Längtar efter sommaren.........
    • Visa profil
SV: Vintertäckning med luftkudde??
« Svar #6 skrivet: september 12, 2007, 09:19:09:09 »
Fördelen med plåt är också att du undgår att sitta med större djur i poolen, då ett snötäckt överdrag och därmed poolen blir "osynlig". Om du har Älg och Rådjur i grannskapet kan ju detta bli ett problem. Kolla med dina lokala plåtslagar grossister. En del har tillgång till 2: sortering. I mitt tillfälle innebar detta att de hade en okurant längd (vilket inte spelade någon roll för min del). "Poolplåt" hos poolleverantörerna är precis den samma plåten som du får i plåtbranschen, bara att du antagligen får betala betydligt mer hos poolkrängarna.. Själv köpte jag galvad TP 128, m a o 12,8cm profilhöjd hos http://www.hajomsplat.se (ligger utanför Skene/Kinna, ca 6 mil sydväst om Göteborg).  Den pallar mina 100kg, med ett spänn över poolen på 5,5m. Gav 99kr per kvadratmeter... De kan nog även ordna hemleverans.

Lycka till!!
SP
Opal Oval 5.5X11m, 1.5m djup, från www.nettopool.se.
UV filter, VVX och Thermia Diplomat DUO bergvärme

Utloggad thomaslakers

SV: Vintertäckning med luftkudde??
« Svar #7 skrivet: september 12, 2007, 09:31:54:54 »
Hej SP72!
Tack så hemskt mycket, jag tittade på deras sida och tänkte ringa dom, jag bor i Svanesund och det är inte så långt att hämta dessa, men vilken tjoklek skall man ha??

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad SP72

  • Mycket slit, men mödan värt!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Längtar efter sommaren.........
    • Visa profil
SV: Vintertäckning med luftkudde??
« Svar #8 skrivet: september 12, 2007, 09:38:49:49 »
Du bör ha 0,7-0,8mm på den bredden som du har.
Tänk på att det blir väldigt tungt. Du bör kanske värdera att hyra ett bilsläp eller be dem ge ett pris på hemkörning (Försökte själv med ett kraftigt, "vanligt" släp, men det blev allt för ostadigt....).

Mvh
SP
Opal Oval 5.5X11m, 1.5m djup, från www.nettopool.se.
UV filter, VVX och Thermia Diplomat DUO bergvärme

Utloggad thomaslakers

SV: Vintertäckning med luftkudde??
« Svar #9 skrivet: september 12, 2007, 10:16:41:41 »
Hej Igen SP72!

Fick tag i dom och ett pris på 120kr/m2, då är dessa skurna i min längd och i sama färg, han menar på att för min del som behöver 4.5meter så blir det inget spill och därmed samma pris som 99kr/m2 för olika längder.
Hämtning blir billigast att göra själv.

Jag kontrollerade ett par firmor i mitt område, men var 2500kr dyrare +moms, så inte att tänka på.

Tack för tipset SP72.

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag