CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Renovering betongpool  (läst 12533 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Dennbrink

  • Gäst
Peter Dennbrink
Renovering betongpool
« skrivet: maj 14, 2012, 08:28:02:02 »
Vi har en betongpool gjuten på 70-talet. Insidan har alltid varit målad, men under de tre år som vi ägt huset har jag upptäckt att det är ett stort jobb varje vår att måla om poolen.
Färgen flagar och släpper i olika skikt, ibland ända ner till betongen.

Jag kan också se att själva betongen är fuktigt bakom färgen.

Nu en rad frågor till er som har erfarenhet av betongpool:

Är det normalt att betongen är fuktig? (det är en markpool)
Är det normalt att poolfärg flagnar och måste målas om varje år?
Finns det alternativ? Liner? Funkar liner om man har både utblås och belysning under vattnet?

Vore enormt skönt att slippa allt jobb varje vår med att slipa och måla. Tar flera helger och dessutom måste vädret vara bra.

Tacksam för svar!

Poolgiganten

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Renovering betongpool
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2012, 20:46:30:30 »
Jag har precis samma frågeställningar, ska bli intressant att följa denna tråd.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Renovering betongpool
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2012, 21:14:12:12 »
Vad är det för färg du använder? Rustoleum har en bra poolfärg om än väldigt dyr, den bör hålla ett antal säsonger med rätt underarbete. Vad jag förstår bleks den i vattenlinjen rätt så snart men att den ska hålla utan att flagna rätt många år. Titta in på Maffes betongpool's bygge. Hans pool är målad i denna förg och han beskriver hur man applicera den och förbereder ytan på bästa sätt i hans byggtråd. 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Mmannen

SV: Renovering betongpool
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2012, 11:59:16:16 »
Jag håller på att slipa en betongpool från 1972. Den har alltid varit målad, men förra ägaren har skrapat den som flagat och målat fläckarna, och kanske målat om hela poolen var tredje eller fjärde år. Det sitter alltså ett ordentligt färgskikt på betongen och det såg ganska bedrövligt ut redan förra året. Dessutom har förra ägaren, som byggde poolen för 40 år sen, använt någon slags (som jag tror är) båtspackel på vissa ställen. Han hittade inte poolfärg de sista åren och som virrig 70-åring fixade han lite som han tyckte var bra.

Som jag förstår det är regeln att om underarbetet är bra så ska 2 komponents poolfärg (epoxi) sitta bra i flera år. Efter några säsonger kan det behöva bättras på vissa fläckar. Hela poolen kan målas cirka tre gånger, sen måste färglagren slipas ner och man får börja om från början.

Jag räknar med att om jag målar på betongren yta i år så ska det sitta minst fem år. Färgtillverkarna jag har pratat med har lovat mellan sex-, sju- upp till tio år innan det ska behöva göras en total ommålning igen. Så det lär dröja minst femton år innan jag behöver slipa ner hela poolen igen, (det är ett dammigt skitjobb kan jag säga).

Jag har letat färgalternativ och hittat några märken som tillverkar poolfärger:
Just nu ligger Temafloor 50 bäst till, jag räknar med att jag kommer att beställa den färgen. Den verkar bra och prisvärd.
http://www.tikkurila.se/industrifarger/fogfria_golv/golvprodukter/temafloor_50.2656.shtml   .

Förra året bättrade jag med en färg som heter NM Golv 50 Super http://www.epotex.se  Den var lite tunn. Är iofs billig, men jag väljer att lägga lite mer på Temafloor och hoppas att den är bättre.

Sen finns ett dyrt alternativ som heter Mapewall  www.resconmapei.com  Den bygger ett tjockare lager, jag antar att den har någon extra plastkomponent i sig eller så. Men den kostar ca 7 000 kr för min pool, lite i högsta laget. Temafloor går på strax över 3 000 kr för allt material. NM golv 50 landar på mellan 1 000 och 2 000 kr har jag för mig.

Min pool är på ca 60 kvm yta att måla.

Sen har jag hört rykte om att Jotun skall ha en färg som funkar till pool, men jag har inte undersökt det närmare. Rustoleum har jag inte hört talas om tidigare, jag ska undersöka den (tack för tips).

Betongen skall vara torr. Är den fuktig beror det på att antingen det läckt in vatten bakom färgskiktet. Om det torkar på några minuter efter att du skrapat bort färgen så vet du om så är fallet, då ligger det bara lite vatten i ytporerna och det torkar snabbt bort.

Sitter fukten kvar efter du skrapat bort färg så bör det betyda att det kommer från utsidan, från marken, på något sätt. Inte bra, då är din betong inte tät. Hur man fixar detta har jag inte en susning om. Kolla med en betongfirma om det går att lägga ett lager tät betong på befintlig betongyta kanske...? Sätter du liner riskerar du mögel och att betongen far illa. Liner i betongpool ska inte vara att rekomendera har en poolservicekille sagt till mig.

Hyr en bra slip, med diamantslipskiva (inte för grov) på Cramo eller liknande och slipa av all färg. Fyll ev. sprickor och gropar i betongen med epoxispackel och måla sen om hela poolen från ren betongyta enligt färgtillverkarens anvisningar. Då gör du rätt från början.

Alternativt ta in en firma som gör jobbet. Jag fick en offert på nästan 40 000 kr för att fixa min pool, så jag valde att göra jobbet själv.

Här ett youtubeklipp med lite tips om betongpoolsrenovering:


Utloggad Erica

SV: Renovering betongpool
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2012, 13:12:28:28 »
Vi använde epoxifärg när vi byggde vår pool. Det var drygt 8 år sedan och vi har inte rört målningen sedan dess. Men visst har det börjat bli en del skavanker här och där, så max. två år till så måste vi måla om.

Man kan kanske få det att hålla ännu längre om man bara lyckas få lagom tjockt överallt. I vårt fall ser vissa partier fortfarande ut som nya - andra har tagit en hel del stryk. Troligtvis har det varit så att vi har fått lite för tunt med färg på de ytorna.

Nu är ju våran pool inomhus. Det är väl mycket troligt att en utomhuspool behöver målas oftare, med tanke på sol, frost och annat som sliter på färgen.

Utloggad Pea

SV: Renovering betongpool
« Svar #5 skrivet: maj 23, 2012, 21:03:10:10 »
Att det flagar beror på att det är fuktigt under, det kommer du aldrig ifrån.
Jag hade monterat en liner.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Erica

SV: Renovering betongpool
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2012, 21:14:22:22 »
Fuktigt under blir det ju automatiskt när färgen släpper igenom vatten. Färg som åldrats tillräckligt kommer att flagna, precis som på ett hus som behöver målas om.

Att lägga liner i en betongpool innebär ju bl.a. att du får byta alla inmurningsdetaljer. Dessutom så har ju liner sina risker också. Själv är jag glad att vi inte har någon sådan i vår pool, jag behöver inte oroa mig för eventuella skador / punkteringar på den. Men det blir ju i slutändan ett personligt val vilket man föredrar. Hade vi byggt idag hade vi nog inte målat utan kaklat poolen i stället.

Utloggad linusberg

SV: Renovering betongpool
« Svar #7 skrivet: maj 23, 2012, 21:51:32:32 »
Hejsan, Håller precis på och renoverar min pool jag med. Körde väggarna på min utan speciell underbehandling 2 år sen, "skrapade" bara bort bubblor i den gammla okända färgen med en spackel och gnuggade lite här och där, på de ställen där jag hade betongspacklat puts som hade frostsprängt ca 1 kvm körde jag bort "skinnet" med diamantslip och tvättade. Sen på med temacoat rm40 som jag av någon anledning blev rekomenderad till första lagret, Vet inte om man ska använda det i pool men det funkade iaf. Har sedan kört med temafloor 50 brutet i blått senaste strykningen. Har lite problem lokalt här och där med små små "bubblor" så här 2 år efter målning, inte så att det blir fult iaf. Jag misstänker att det är min pool som suger lite markfukt genom betongen kapillärt.  Har upplevt lite kritning precis i vattenlinjen och pyttelite färgsläpp precis där poolstegen "lutar" mot poolväggen men inte mer. Körde även temafloor 50 vit på kanterna och det har hållit hur bra som helst utan någon missfärgning, jag tror att man ska satsa på vitt om man ska slippa måla om så mycket till följd av kritning.

Har bara gott att säga om temafloor, lätt och jobba med.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag