VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Elinstallation av spabad?  (läst 2915 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JockeSun

Elinstallation av spabad?
« skrivet: augusti 03, 2020, 15:43:08:08 »
Har köpt ett Viskan Rönnö som kommer levereras Sep/Okt till oss.
I samband med att vi installerar detta så ska vi byta våran elcentral och dra lite nya eluttag.

Elektrikern som var här idag noterade att vi har 16A säkring i huset och förklarade att det kan bli problem om badet värmer samtidigt som vi kör andra maskiner (tvättmaskin, diskmaskin m.m.).
Badet kräver 2x16A (2N 400V 2x16A 50Hz 4762W).

Det nämndes något om 3-fas som jag inte förstod något om och han nämnde även att det går att uppgradera till t ex 20A.

Huset är ganska litet i sig, och det är relativt ofta vi faktiskt kör tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin samtidigt.

Så frågan är vad jag ska säkerställa hos elektrikern för att slippa ev. problem.
Vill inte vakna upp på morgonen och se att proppen gått och all el slagit ifrån när det är 10-15 minus ute.

Poolgiganten

Utloggad butthead

SV: Elinstallation av spabad?
« Svar #1 skrivet: augusti 03, 2020, 16:30:12:12 »
Precis, du kan mot högre nättariff uppgradera till större huvudsäkringar. Prata med nätägaren om detta.
Här kan du se lite mer info från Vattenfall:

https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/elnatspriser/

5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Erica

SV: Elinstallation av spabad?
« Svar #2 skrivet: augusti 04, 2020, 00:31:17:17 »
Det han kan ha sagt om trefas var nog i så fall att om badet går att koppla om till trefas matning så kommer belastningen på varje fas att minska och marginalen till säkringarnas utlösningsgräns att öka. Ur nätsynpunkt är en så balanserad trefaslast som möjligt alltid att föredra. Dessutom slipper du kanske då den högra fasta avgiften som i de flesta nätområden följer av en större säkring och dessutom den engångskostnad som oftast tas ut vid en effekthöjning.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Elinstallation av spabad?
« Svar #3 skrivet: augusti 04, 2020, 08:04:35:35 »
På vårt spabad kopplade installatören om en del kablar innan driftsättning för att få jämnare fördelning av lasterna.
Som jag tolkade honom så är motorerna och elvärmaren fortfarande 1-fas, men han kunde fördela alla motorer på var sin säkring så att två stora förbrukare i vart fall aldrig lastar samma fas.
I USA kör de ofta allt på en fas, typ 50A säkringar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eee

SV: Elinstallation av spabad?
« Svar #4 skrivet: augusti 04, 2020, 09:18:26:26 »
Jag har ett spabad inkopplat på två faser 16A, värmare (3kw) och pump på varsin. Porslinsäkringarna som huvudsäkringarna är av klarar ganska mycket överlast under kortare perioder. Värmaren i badet går inte under så långa intervall, så¨brukar inte vara något problem, samma med en tvättmaskin, värmer bara vattnet under några minuter. Hemma har jag inte haft något problem med säkringar, 16A huvudsäkring, trots bergvärme, spabad och pool igång samtidigt.
Den kritiska punkten är om man fyller badet med kallt vatten och ska jobba upp det till 40 grader under några dagar..
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad lasse-hifi

SV: Elinstallation av spabad?
« Svar #5 skrivet: augusti 12, 2020, 10:05:57:57 »
Jag skulle rekommendera att höja upp säkringarna (ampere) till huset. Inte så kul om de börjar gå sönder i vinter. Vi hade det problemet förut, efter byte inga problem alls. Det är värt den lilla extra kostnaden.

Utloggad Haga 9

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stenstorp
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Spa bad javisst!
    • Visa profil
SV: Elinstallation av spabad?
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2020, 11:05:36:36 »
Hej ! Jag bytte från 16 till 20 på huvudsäkringarna för att undvika problem och det är samma avgift på dom olika huvudsäkringarna hos våran nätägare Falbygdens energi.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan