VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: sand eller glas i filtret?  (läst 4519 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
sand eller glas i filtret?
« skrivet: januari 31, 2020, 18:47:11:11 »
Har stött på många diskussioner i ämnet.
Beskriv gärna erfarenheter om sand eller glas.
Vad är bäst? Någon som ser en skillnad?
Roger

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: sand eller glas i filtret?
« Svar #1 skrivet: februari 03, 2020, 02:06:52:52 »
Vi har aldrig testat glas, men kört med sand under många år och aldrig haft några problem med detta. Det jag kan jämföra med var en pool som vi hade när vi bodde i USA och som hade diatomitfilter. Ett sådant klarar finare partiklar än sandfiltret och vattnet blev kristallklart. Men priset var att backspolningen blev bökig, diatomiten spolas ju bort varje gång och måste ersättas. Detta kombinerat med att diatomit är hälsovådligt att inandas (själva pulvret) talar ju emot den filtermetoden.

Utloggad TommyC

SV: sand eller glas i filtret?
« Svar #2 skrivet: februari 08, 2020, 12:03:50:50 »
Vi har använt sand under 15 säsonger. Det fungerar utmärkt. Jag förstår inte varför någon vill betala mer för att lösa ett ickeproblem. Att försäljare vill tjäna mer förstår jag. Vår sand är aldrig bytt av vare sig oss eller förra ägarna till fastigheten. Poolen är byggd ca 1991 så samma sand har fungerat i snart 30 år.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: sand eller glas i filtret?
« Svar #3 skrivet: februari 09, 2020, 21:23:50:50 »
Håller med både Erica och Tommy.
Hoppas på att någon som använder filterglas som AFM har någon kommentar? Själv funderar jag över allt materialet lovar. Glas är gjort av sand. Kan verkligen glas vara bättre? Enligt mig finns det faktafel i beskrivningen av produkten. Men jag som alla kan ha fel?

Roger

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 80
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: sand eller glas i filtret?
« Svar #4 skrivet: februari 16, 2020, 14:17:17:17 »
Finns väl ingen anledning till att byta ut något som funkar bra men om man som vi ändå skulle byta filter varför inte prova glas om dom nu säger att det finns fördelar? Dyrt var det knappast.
Är väl early adopters vs beprövat helt enkelt. Tiden får utvisa vad som är bäst. Båda verkar onekligen fungera bra.
De flesta offentliga anläggningar kör väl glas, det kanske är en fingervisning (om det nu stämmer dvs)?

Förra ägarna hade lite vattenproblem och tyckte det blev en klar förbättring efter byte till glas men det är andrahandsuppgifter vi inte kan verifiera och kan såklart ha berott på mycket annat.
« Senast ändrad: februari 16, 2020, 14:20:51:51 av Delfinen80 »
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: sand eller glas i filtret?
« Svar #5 skrivet: februari 17, 2020, 21:55:30:30 »
Hej,
Kul att du gav ett inlägg. Mig veterligen använder de offentliga badhusen inte glas?

Helt ärligt tror jag glas inte är bättre än sand? Men det borde kanske inte vara sämre? Består av samma material.

Men det jag funderar över är alla formuleringar varför glas är så mycket bättre än sand? Ett speciellt glas lovar mycket. Det är AFM-filterglas.Titta gärna på vad det lovar. Hur kan man motstå detta material?
Roger



Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 80
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: sand eller glas i filtret?
« Svar #6 skrivet: februari 18, 2020, 16:18:02:02 »
Följande fördelar listas:
  • Filtrerar mindre partiklar från 5micrometer (sand från 20micrometer)
    Sand packas hårdare än glas vilket gör att pumpen måste jobba hårdare
    Ingen påväxt
    mindre kemikalier pga ovan
Nu vet jag inte om detta stämmer, men i alla poolaffärer jag besökt verkar man föredrar glas. Större marginaler på glas? Tveksamt, sand är typ gratis och glas snudd på gratis.
Nu vill ni väl alla gärna se att glas inte är bättre men det blir betydligt mer intressant om ni är öppna för att faktiskt kunna ha fel. Borde man inte kunna hitta några vetenskapliga artiklar på detta? Vattenrening borde intressera många tycker man.
För protokollet vill jag tillägga att jag är nöjd sålänge glas inte är sämre än sand.
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: sand eller glas i filtret?
« Svar #7 skrivet: februari 18, 2020, 16:59:44:44 »
Bra svar,
Inte sämre än sand. Sand och glas är samma material så jag gillar ditt inlägg. En liten prisskillnad mellan gratis och nästan gratis. Borde var billigare med återvunnet glas?

Det som jag blir lite brydd över är att glas och speciellt AFM-filterglas lovar mer. Enligt mig har de faktafel angående deras produkt.

Detta glas verkar vara mycket dyrare än andra glas?

Roger

Utloggad Delfinen80

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 80
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vår första pool
    • Visa profil
SV: sand eller glas i filtret?
« Svar #8 skrivet: februari 19, 2020, 09:00:02:02 »
Jo jag vet att glas görs av sand. ;)
Har läst många inlägg nu på ett tyskt poolforum och man kan väl gruppera folket såhär:
En grupp som bytt till glas och är väldigt nöjda och upplever en klar förbättring av vattenkvalitén.
En grupp som fortfarande kör sand och inte förstår varför man skulle behöva byta.
Med andra ord, lite som här.  :)
Internet brukar innehålla ALLT men jag hittar inte ett endaste test av sand vs glas. Rätt sjukt faktiskt
Kaklad 5x10x1.6m (80 m3)
Gullberg Jansson 230V 13.8kW (GJPACW1V-30)
Pahlén EcoVISE 0.75 kWh
Astrapool Cantabric 600T - glasmedia
Walu pooltäcke

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: sand eller glas i filtret?
« Svar #9 skrivet: februari 19, 2020, 18:06:54:54 »
Hej igen och tack för bra svar.
Hittade en seriös forskningsartikel på området. Har inte helt granskat denna ännu. Men det kan var så att rätt krossat glas kan ha en fördel?

Men den hårda marknadsföringen och vissa faktafel enligt mig. Gör att det skrämmer bort eventuella kunder. Produkten lovar för mycket.
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan