Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Aktivt syre - tips från er som använder  (läst 5365 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nena

Aktivt syre - tips från er som använder
« skrivet: augusti 07, 2017, 12:34:36:36 »
Vi har en terasspool på 2200 liter som varit igång sedan slutet av maj. Vi började på inrådan från leverantören med Sciencewater Guardian som spakemi. Vattnet har varit perfekt - klart och fint. Men tyvärr luktar det inte roligt alls. En obehaglig plastig doft. Så nu funderar vi på att byta vatten - och rengöringsmetod. Vi har sandfilterpump och uv-lampa. Funderar nu på aktivt syre då jag inte tål klor. Men tycker det är svårt att hitta bra information. Ni som använder aktivt klor - vilken produkt använder ni? Hur fungerar det? För- nackdelar. Jag undrar också: Hur ska man dosera när man har uv-lampa? Det står ju att man kan minska dosen av kemi då, men hur vet man vad som är lagom? Trial and error? Det står också att man måste använda algmedel/ aktivator ihop med aktivt syre. Måste man göra det när man har uv-lampa? Alltid har på lock? Finns det någon här som använder aktivt syre utan algmedel??? Tycker det är en snårskog. Man vill ju ha friskt och rent vatten, men inte heller fullt med kemikalier och gifter, så vad är lagom?

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Aktivt syre - tips från er som använder
« Svar #1 skrivet: augusti 21, 2017, 10:07:40:40 »
Hej. Vad gäller kemi och UV-ljus så behöver du inte fundera över mängden på det sättet. Addera kemikalier och mäta (terstremsor, elektroniska mätare eller annat) justera med kemikalier så halterna är enligt föreskrifterna på burkarna. Det som händer är att du inte behöver fylla på med kemikalier lika ofta pga UV-ljuset. Jag har ingen positiv erfarenhet av just aktivt syre som enda produkt. Jag tror att det ändå krävs en viss användning av klor i kombination för att hålla vattnet bra. Jag vet att någon här på forumet använt just aktivt syre, med gott resultat, men om jag minns rätt så behövdes ändå klor i viss mån. Om du inte tål klor så kan du ju prova med brom. Då använder du brom som "huvudingrediens" och aktivt syre som komplement.

/Urban.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Aktivt syre - tips från er som använder
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2017, 12:29:29:29 »
Du skulle ju kunna prova med klor, det är inte ovanligt att de som "inte tål klor" faktiskt gör det i hemmiljö där vattnet som regel är bättre än på offentliga bad och SPA (som brukar kunna ha högre halter av både fritt och bundet klor)

Annars verkar det ju finnas system för klorfri rening: https://www.kuben.se/spakemi/spa-klorfritt.html
Ett exempel, borde gå tala med dem och få råd om hur man bör sköta badet.
Men desinficering och algdräpare är ju "gift" i någon form, så frågan är ju bara hur din hud reagerar på olika typer av gift.
Aktivt syre kanske låter bättre, men det är nog lika mycket gift det.
Allra giftigast är det att ha bakterier, virus och alger i vattnet.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MrNula

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Fattigmans spa
    • Visa profil
SV: Aktivt syre - tips från er som använder
« Svar #3 skrivet: september 06, 2017, 10:30:17:17 »
Jag kör aktivt syre, klar pool, activator samt flocking.. Men jag kör även 2-3 matskedar shock klor efter varje gång då koret bara är aktivt en stund och "ångar bort jämfört med veckoklor som ligger kvar i vattnet hela tiden. Har ej märkbar klor i vattnet vid tester och luktar fräscht.
Bytte även från sand i filtret till zeolit som är bättre och klarar betydligt längre tid som filter medel. Lycka till

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag