VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Isolera lecapool?  (läst 5686 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool09

Isolera lecapool?
« skrivet: april 30, 2009, 15:24:29:29 »
Hej!

Då är snart stommen färdig och nästa steg kan ta vid. Hade tänkt isolera utsidan runt om, men en som var och tittade på bygget i går sa att det var fullkomligt onödigt att isolera, han menade att lecan isolerar i sig och att sätta mer utanpå bara blir kaka på kaka. Jag har den bredare varianten av lecablock (25x19x59).

Jag vet att kostnaden för isolering är liten i förhållanden till totalsumman, men ger det ingen effekt så är det ju onödigt att slänga de tusenlapparna i sjön. Vad säger ni andra, isolera eller inte?


Poolgiganten

Utloggad Fixaren

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Värme Gullberg o Jansson 9,2 Kw
    • Visa profil
SV: Isolera lecapool?
« Svar #1 skrivet: april 30, 2009, 21:42:53:53 »
Hej
Leca i sig har ju en bra isolerförmåga men saknar ju dränerings effekt.
Jag tänker sätt isodrän runt min lecablock då får du både isolering och en rejäldränering och luftning av poolväggen samt att om man vill kan man fylla till med vanliga massor.
Har även en tanke på att lägga en frigolit på platten med en byggfolie så kommer det väl aldrig komma ut någon värme och och frosten kan inte gå ner.
Lycka till!
/Fixaren
/Fixaren
gh

Utloggad Drogen

SV: Isolera lecapool?
« Svar #2 skrivet: april 30, 2009, 21:48:48:48 »
Jag isolerade med isodrän. Nu kan ja i.o.f.s. inte jämföra med och utan men jag hade gjort samma sak om jag hade byggt nytt i dag.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Fixaren

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Värme Gullberg o Jansson 9,2 Kw
    • Visa profil
SV: Isolera lecapool?
« Svar #3 skrivet: april 30, 2009, 22:05:06:06 »
Jag satte isodrän runt min källaren för ca 10 årsen och det ångra jag jag inte så varför skulle poolen ha det sämre <sol>
/Fixaren
/Fixaren
gh

Utloggad henkehäst

SV: Isolera lecapool?
« Svar #4 skrivet: april 30, 2009, 22:44:45:45 »
Klä utsidan av murverket med platonmatta ända upp till krön så är dräneringsproblemen biff. Tänk på att det är ganska mycket vatten som stänks runt poolen!!. Vad jag har fått erfara både här på formet och från professionella poolbyggare så visst är det bra med isolerad stomme men det är dock ytan som avger mest värme så ,,,återigen satsa på en bra täckning som är lätt att dra på = blir använd. Leca har visserligen sämre K-värde än frigolit men långt mycket bättre än plywood & plåt som de flesta färdiga stommar är konstruerade av.
« Senast ändrad: augusti 08, 2014, 18:53:19:19 av Rickard »

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Isolera lecapool?
« Svar #5 skrivet: maj 01, 2009, 09:49:38:38 »
Vi tänkte att det räckte med platon. Dock ska man väl putsa utsidan också för att "stänga in" luften. I min första logik så beövdes inte det utan vi la platonmattan direkt mot obehandlad utsida.

Dock är toppen viktigast - att mössan är avgörade har vi ju hört ::)

Toppade upp poolen för tre dagar sedan och då var tempen redan 17 grader. Har nu 20 grader i poolen utan att ha kört någon tillsatsvärme trots att det är rätt kallt någon meter ned i jorden.
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan