CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pumphus eller garage  (läst 4170 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Pumphus eller garage
« skrivet: oktober 30, 2013, 09:47:44:44 »
Behöver era råd om vad som är att föredra. Jag har kommit så långt att pump o rening ska installeras och jag har garaget tillräckligt nära för att kunna placera pump och filter där. Men jag funderar på att det är kanske bättre med ett separat pumphus där man kan leva med ett visst läckage under tid och man slipper ta utrymme från garaget som redan är fullt med grejjer.
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Pumphus eller garage
« Svar #1 skrivet: oktober 30, 2013, 11:14:27:27 »
Om garaget är sådant att du inte kommer störas av vattenpumpens ljud OCH att du har ett avlopp i garaget där vatten kan ledas ut på ett säkert sätt skulle jag tveklöst placera utrustningen frostfritt och inomhus.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pumphus eller garage
« Svar #2 skrivet: oktober 30, 2013, 11:34:16:16 »
Jag har ett avlopp i garaget, men det hamnar bortanför en vägg och liggar kanske 4-5 meter från där jag hade tänkt sätta pumpen. Men om avloppet främst är till för backspolning så har jag möjlighet att leda en slang ut till dräneringen.
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Utloggad MathiasS

SV: Pumphus eller garage
« Svar #3 skrivet: oktober 30, 2013, 12:44:10:10 »
Avlopp för backspolning är bra och det kan du ju kanske fixa med ett permanent 50mm rör eller liknande, men jag tänker nog mest på att hantera vattnet vid ett större läckage. Det är ju ett antal hundra liter vatten som åker ut innan pumpen suger luft i breddavloppet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Pumphus eller garage
« Svar #4 skrivet: oktober 30, 2013, 15:55:25:25 »
Du kan ju alltid bygga en ram runt reningsverket och försegla ramen mot vatten och göra ett avrinningshål ner i betongen.

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pumphus eller garage
« Svar #5 skrivet: oktober 30, 2013, 16:06:20:20 »
 O0
Jag satsar nog på ett pumphus ändå. Trångt i garaget och långt till brunnen.
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Utloggad TommyC

SV: Pumphus eller garage
« Svar #6 skrivet: oktober 30, 2013, 22:14:11:11 »
Jag skulle tveklöst bygga ett separat pumphus om möjligheten finns. Vi har ett ganska stort pumprum, ca 10 m2 med ståhöjd under poolen. En stor läcka där skulle orsaka begränsad skada. Vår tomt har stora nivåskillnader. Det går att tömma poolen på kort tid nerför en brant utan att orsaka någon skada. Vi har också ett relativt stort dubbelgarage som även det är beläget på lägre nivå än poolen. När jag tömmer poolen inför vintern kan jag skicka vattnet nerför branten eller ner i golvbrunnen i garaget.

Den enda nackdelen som jag har med placeringen av utrustning i pumprummet (ouppvärmt) är att jag måste dränera cirkulationspumpen och sandfiltret inför vintern. Det är ett litet jobb. Garaget (45 m2 uppvärmt) behövs mycket bättre för annat än poolutrustning.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Pumphus eller garage
« Svar #7 skrivet: oktober 31, 2013, 21:22:06:06 »
Det vanligaste problemet när man bygger pumphus/teknikutrymme är nog att man får det för trångt. Vi tyckte att ett rum på ca 4x2 m, plus ett separat klorförråd på ca 1x1 m, skulle ge gott om plats för all utrustning till vår inomhuspool. Men när alla apparater väl kom på plats var det allt annat än gott om plats. Visst, det fungerar, det finns plats så att man kan reparera vid behov, men några m2 till hade definitivt inte varit fel....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag