Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luft i systemet  (läst 32158 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Luft i systemet
« Svar #20 skrivet: maj 18, 2009, 20:39:20:20 »
Koppla på tryckluft och "blås" systemet rent (rejäl kompressor), eller ring en spolbil som kan rensa rören till er.
/Stefan

Poolgiganten

Utloggad jthy

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Polyfaser Samos <> 3.64 x 8.88 x 1.50 <> Baquacil
    • Visa profil
SV: Luft i systemet
« Svar #21 skrivet: maj 18, 2009, 22:11:25:25 »

Vi hade ovanligt mycket luft i pumphuset i början efter vintern men en riktigt rejäl backspolning med eferföljande skölj gjorde susen.

Sen upptäckte jag en liten lite spricka i pumpens plastlock (det genomskinliga) som sög luft. Satte dit en tejp som funkar perfekt i väntan på ett nytt lock.

Kolla locket noga, det var inte lätt att se sprickan.
Säga vad man vill om den svenska sommaren, men det är den bästa dagen på hela året.

Utloggad Elisabeth

SV: Luft i systemet
« Svar #22 skrivet: juni 25, 2009, 13:37:06:06 »
Koppla på tryckluft och "blås" systemet rent (rejäl kompressor), eller ring en spolbil som kan rensa rören till er.
/Stefan

Hej igen,

Nu har vi grävt upp under huset för att komma åt alla skarvar på sugsidan. Vårt nästa steg är att ta hit någon för att provtrycka sugledningen. Detta för att se om markslangen är trasig eller om problemet ligger vid skimmern. Det är så att skimmern har blivit lagad en gång med epoxy och som det ser ut så blir det svårt att göra någon åtgärd där. Det kan tyvärr bli så att vi måste bila upp golvet och byta skimmern + rören under huset fram till markslangen.

Är det någon som vet om det finns någon som arbetar med renovering av inomhuspooler i Göteborgsområdet?

/Elisabeth

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Luft i systemet
« Svar #23 skrivet: juni 26, 2009, 22:40:40:40 »
Varför inte provatrycka alla ledningar INNAN ni bilar upp golv och dyl. Kan bli en rejäl slant billigare

Utloggad Elisabeth

SV: Luft i systemet
« Svar #24 skrivet: juli 22, 2009, 22:36:03:03 »
Då har vi äntligen konstaterat att vår markslang på sugsidan läcker. Är det någon som vet om man kan byta ut en markslang? Den vi har ligger under huset och vi kan ej gräva oss in längre...

Elisabeth

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Luft i systemet
« Svar #25 skrivet: juli 23, 2009, 07:44:47:47 »
Antagligen finns väl läckan antingen i början eller slutet av slangen, vid någon form av koppling.
OM inte slangen är skarvad mitt under huset, vilket naturligvis inte är omöjligt.
Men kolla först alla kopplingar i båda ändar av slangen.

Måste ni dra en ny slang, längre sträcka, gå gärna upp 10 mm i diameter så blir inte flödet så mycket lidande.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Luft i systemet
« Svar #26 skrivet: april 18, 2010, 15:01:01:01 »

Undrar hur det gick för Bettan och läckan...

Har sockerdricka själv i år, men kör på tesen att det får sätta sig några dagar innan vi startar stora larmet.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Erica

SV: Luft i systemet
« Svar #27 skrivet: april 19, 2010, 22:53:01:01 »
Luft kan komma in på alla möjliga sätt. Vi hade ett slag problem med att det kom in luft, trots att vi inte kunde hitta någon läcka. Så en dag började pumpen låta konstigt och stannade av sig självt ett par gånger. Vi fick lämna in den för reparation och de bytte lager och packningar på den. Efter det var även luftproblemen borta. Antagligen kom luften in vid själva motoraxeln genom att packningen var sliten.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Luft i systemet
« Svar #28 skrivet: april 20, 2010, 09:07:28:28 »

Där ser man, även en till synes frisk pump kan alltså suga luft.

Jag har först två bra teorier som ska testas de närmaste dagarna
Packningen till pumplocket (det klassiska), det droppar en droppe i sekunden från
pumplocket så det skulle kunna vara orsaken. Men mest tror jag på att jag klantat mig vid vinterstängningen.

Jag tror (inte 100%) att då jag öppnade pumprummet och tittade ner på de isärtagna ledningarna
så stod ventilen på röret som går in i pumpen på läge "Stängd". Jag vill minnas att det var så det såg ut.
Och i så¨fall är det ventilkranen som läcker, utan tvekan. Pratade med Folkpools representant som menade att har ventilkranen på insugsröret stått stängd i vinter då har ventilen frusit sönder...

Men jag börjar med glaslockspackningen.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Janne

SV: Luft i systemet
« Svar #29 skrivet: juni 08, 2010, 14:54:20:20 »
Jag hade grus mellan packningen och pumphus till pumplocket på vår förra pool och pga det fick jag problem med att få upp trycket.

Hoppas du hittar problem.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag