VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Luft i systemet  (läst 31834 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elisabeth

Luft i systemet
« skrivet: november 22, 2008, 18:15:20:20 »
Hej,

Undrar om det är någon som vet hur man blir av med luft i systemet? Vi har en inomhuspool och fick luft i systemet för någon vecka sedan. Vet ej om det var den gamla pumpen som gått sönder eller om det berodde på att det sög in luft när jag dammsög poolen. Hur som helst så köpte vi en ny pump och det har inte blivit bättre. Har gått över alla kopplingar med silikon för att täta ev läckor på sugsidan. Har någon nåt tips om hur vi kan gå vidare? Det finns ingen avluftning på systemet så det går inte. Den nya pumpen sluter inte tätt på trycksidan på ett ställe men kan det verkligen påverka? Det bubblar i systemet och det låter som sockerdricka kommer ut i poolen. Vi har köpt en Pahlen pump nd 9m som är självavluftande.

Hjälp.....

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Luft i systemet
« Svar #1 skrivet: november 23, 2008, 09:54:58:58 »
Hej,

Låter mysko tycker jag. Det kan vara så att något har hamnat i ledningen och delvis blockerar tilloppet till pumpen, resultatet skulle då blir att pumpen kaviterar och producerar sockerdricka, hos oss händer detta när vår netskim är full av löv. Har du någon möjligthet att kolla tilloppsledningen?.
Att läckage på trycksidan skulle vara orsaken tycker jag verkar helt osannolikt.
Ger pumpen normalt tryck i systemet?, skulle inte tro det med sockerdricka...

Du kan också pröva att strypa på trycksidan (försiktigt) för att öka trycket i systemet, helst efter sandfiltret. Det har lyckats för mig ett par gånger när systemet inte ville "komma igång".

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad aromata

SV: Luft i systemet
« Svar #2 skrivet: november 23, 2008, 18:04:56:56 »
Felet måste sitta på sugsidan. Du kan inte få luft i systemet om du har övertryck (trycksidan). Det kan vara en sådan enkel sak som packningen på pumpens lock som läcker luft.

Jag vet inget om självluftning men kanske kan detta vara en felkälla?

Utloggad Elisabeth

SV: Luft i systemet
« Svar #3 skrivet: november 24, 2008, 20:53:43:43 »
Hej,

Låter mysko tycker jag. Det kan vara så att något har hamnat i ledningen och delvis blockerar tilloppet till pumpen, resultatet skulle då blir att pumpen kaviterar och producerar sockerdricka, hos oss händer detta när vår netskim är full av löv. Har du någon möjligthet att kolla tilloppsledningen?.
Att läckage på trycksidan skulle vara orsaken tycker jag verkar helt osannolikt.
Ger pumpen normalt tryck i systemet?, skulle inte tro det med sockerdricka...

Du kan också pröva att strypa på trycksidan (försiktigt) för att öka trycket i systemet, helst efter sandfiltret. Det har lyckats för mig ett par gånger när systemet inte ville "komma igång".

/ Housedad

Tack för ditt svar. Vi har försökt kolla ledningen men den verkar ok. Vi har en kulventil som sitter på sugledningen före pumpen. Det skulle isåfall vara om den är trasig men de rörläggare jag talat med säger att de skall hålla. Vi har tyvärr inget ställe på trycksidan där vi kan strypa systemet. Blir så trött!
/Elisabeth

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Luft i systemet
« Svar #4 skrivet: november 25, 2008, 14:10:49:49 »
Exakt dessa symptom hade vi, och jag letade i dagar efter en läcka.
Felet för oss (och antagligen för dig) är att cirkulationspumpen går åt fel håll.

Pumpen pumpar ändå, men med reducerat flöde, och dessutom blir det kavitation i centrum på pumphjulet som gör att små små bubblor kommer ut i poolen.
Det finns en pil nånstans på motorn som visar åt vilket håll den skall rotera, stäng av pumpen och kontrollera noga att den roterar åt rätt håll, roterar den åt fel håll, växla två av de tre faserna. (Jag förutsätter att det är en trefasmotor)

Skulle den inte rotera åt fel håll så är det antaglien plugg nånstans på sugsidan som tidigare skribenter skrivit.

PS. En pump som går fel väg kan sluta tråkigt, med lite otur kan muttern som håller pumphjulet ralla upp, pumphjulet lossna - och hela pumpen havererar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Pea

SV: Luft i systemet
« Svar #5 skrivet: november 25, 2008, 21:29:03:03 »
är det en 3 fas pump kan den gå åt fel håll, inte annars. är det en 3 fas så testa att växla dom yttersta faserna så ser ni om problemet försvinner.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Elisabeth

SV: Luft i systemet
« Svar #6 skrivet: november 25, 2008, 22:16:30:30 »
Exakt dessa symptom hade vi, och jag letade i dagar efter en läcka.
Felet för oss (och antagligen för dig) är att cirkulationspumpen går åt fel håll.

Pumpen pumpar ändå, men med reducerat flöde, och dessutom blir det kavitation i centrum på pumphjulet som gör att små små bubblor kommer ut i poolen.
Det finns en pil nånstans på motorn som visar åt vilket håll den skall rotera, stäng av pumpen och kontrollera noga att den roterar åt rätt håll, roterar den åt fel håll, växla två av de tre faserna. (Jag förutsätter att det är en trefasmotor)

Skulle den inte rotera åt fel håll så är det antaglien plugg nånstans på sugsidan som tidigare skribenter skrivit.

PS. En pump som går fel väg kan sluta tråkigt, med lite otur kan muttern som håller pumphjulet ralla upp, pumphjulet lossna - och hela pumpen havererar.

Hej,

Tack för ditt svar! Jag önskar jag kunde säga att vi hade en 3 fas pump men tyvärr!

En kväll till har gått åt till felsökning och vi har nu konstataterat att det inte är fel på sugsidan. Vi har kopplat en slang direkt till poolen från pumpen och den kaviterar fortfarande...

En ny teori är om det är så att rördimensionerna inte är ok. Både sugsidan och trycksidan har de dimensioner på slangen som pumpen kräver. Den som sålde pumpen gav oss en slang som är grövre än resten av systemet som vi har monterat mellan pumpen och sandfiltret. Den är ca 70 cm lång och han påstår att det inte spelar någon roll för pumpens kapacitet. Någon som vet?

Utloggad Janne

SV: Luft i systemet
« Svar #7 skrivet: november 26, 2008, 08:30:09:09 »
För mej var det locket till pumpen.
Mellan locket, packning och pumphuset fanns lite grus.
Det räckte.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Poolhajen

SV: Luft i systemet
« Svar #8 skrivet: december 15, 2008, 14:18:23:23 »
Om det kommer luftbubblor ut i poolen via inloppen så kommer dom in på sugsidan. Absolut garanterat inte på trycksidan, dvs. efter pumpen. Läcker det där så sprutar det ut vatten.

Är du helt säker på att det inte är fel på slangar, kopplingar, kulventil osv, och du har testat med en annan slang med samma resultat bör felet vara locket, packningen eller så är pumpen trasig.
Är det en plast eller bronspump? Kolla o-ringen till locket, smörj den med siliconfett och se till att den ligger rätt, inte är smutsig osv.

Vad är det för dimension på slangarna? Vad är det för dimension invändigt i kulventilen (dom har mindre innerdiameter än anslutningsdimensionen), vilken effekt på pumpen, vilken effekt på gamla pumpen, hur lång slang till poolen?

/HW

Utloggad Elisabeth

SV: Luft i systemet
« Svar #9 skrivet: maj 07, 2009, 21:38:54:54 »
Nu är jag tillbaka...

Vi har fortfarande inte fått ordning på problemet. Dimensionen på sugsidan är 40 och på trycksidan 50. Slangen på sugsidan är ca 15 meter beräknat med 5 90graders böjar. Den pump vi hade innan var på 1 hk och den nya är på 0.5 hk. På instruktionerna på pumpen står det max 10 m på slangen på sugsidan om man har 40 rör. Säljaren hävdar dock att pumpen räcker till även fast det är 15 m. Han säger hela tiden att vi har läckage på sugsidan. Vi har nu grävt upp under huset och vi kan inte se att det läcker någonstans. Har dragit vulktejp över alla skarvar som är synliga bara för att se om det blir skillnad. Nu kan det hända att det kommit in något i ledningen för nu får vi inte upp något tryck och det suger knappt nåt. Det vi koncentrerar oss på nu är att försöka hitta något att "rensa" rören med. Vi har provat med det mesta men eftersom vi har 4 90 graders böjar i tät anslutning till skimmern så kommer vi inte förbi dem. Har någon nåt bra tips om nåt som klarar av 90 graders böjar?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan