VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Automatisera en klorinator  (läst 2231 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Automatisera en klorinator
« skrivet: april 29, 2009, 20:06:27:27 »
Hej,

Låter som en konstig rubrik, skall försöka förklara min fundering. Jag har sedan förra säsongen en klorinator i mitt system som vållar en del bekymmer. Dels är den svår att få tät, men det är inte det frågan handlar om.

Regleringen av klornivån är minst sagt besvärlig, och det var ju hela idéen att detta skulle bli bättre än puckar i skimmern. Min klorinator är av typen lågflöde, dvs en bypass med en klen slang från trycksidan innan filtret till efter filtrer och VP. De klena slangarna leder lite vatten genom behållaren med klorpuckar och man reglerar flödet/klorhalten med en kran. Funkar som sagt sådär. Nyfylld klorinator --> massor med klor på slutet ger den nästan ingenting. Jag tror det beror på det klena flödet. Min idé är att skapa en annan reglering som ger mer tillförlitligt resultat. Ersätt de klena slangarna med grövre slang eller limrör, ta bort den nuvarande reglerkranen och sätta en seriös backventil efter klorinatorn. Sen skulle det in en magnetventil eller annan elektriskt manövrerbar ventil som med timer släpper på ett större flöde en inställd tid per dag.

På så vis skulle flödet genom klorinatorn öka drastiskt och därmed förhoppningsvis jämna ut klorhalten i den vätska som kommer ut, tiden reglerar sen hur mycket klor som släpps ut i poolen varje dag.

Snackade med Ahlsell vv och en magnetventil som tål poolvatten kostade där 1900 + moms dvs fyra gånger klorinatorn --> inte aktuellt :(

1. Vad tycker ni om idén rent tekniskt, kan det funka, eller skall jag köpa en annan klorinator.
2. Om ni tror det funkar har någon en idé om en ventil som till vettigt pris.

Hoppas på "input"

/ Housedad
« Senast ändrad: april 29, 2009, 21:42:42:42 av Housedad »
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Automatisera en klorinator
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2009, 00:52:50:50 »
Hej,
Regleringen av klornivån är minst sagt besvärlig, och det var ju hela idéen att detta skulle bli bättre än puckar i skimmern. Min klorinator är av typen lågflöde, dvs en bypass med en klen slang från trycksidan innan filtret till efter filtrer och VP. De klena slangarna leder lite vatten genom behållaren med klorpuckar och man reglerar flödet/klorhalten med en kran. Funkar som sagt sådär. Nyfylld klorinator --> massor med klor på slutet ger den nästan ingenting.

1. Vad tycker ni om idén rent tekniskt, kan det funka, eller skall jag köpa en annan klorinator.
2. Om ni tror det funkar har någon en idé om en ventil som till vettigt pris.

Hoppas på "input"

/ Housedad
Fick aldrig klorinatorinställningarna helt korrekta innan jag monterade in by-pass - då hade jag samma upplevelser som de du beskriver, dvs. ojämna värden.
Din idé är väl teoretisk vettig men låter för mig onödigt avancerat och omständigt sett till att efter några gångers klorinatorreglering tillsammans med en enklare by-pass-funktion hittar man oftast rätt?

Inställning av klorinatorventil + strypt by-pass innebär att jag kört med klorpuckspåfyllningar och lyckats hålla låga och relativt jämna värden - i alla fall aldrig nga. värden som varit för höga.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3561.msg27032#msg27032

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Automatisera en klorinator
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2009, 08:41:57:57 »
Äntligen ett svar :), tack för det.

By-pass är tyvärr inge alternativ för mig.

1. den klorinatorn jag köpte är i sig en by-pass fast med tunn slang i by-pass delen och reglering med kran
2. jag har inte plats rent fysiskt sätta in en by-pass till, den jag har till VP:n förbrukade all plats, det är limdl mot limdel i stort sett och jag har inga "raksträckor" kvar för att få in ytterligare förgreningar.

Mot den bakgrunden funderade jag på den beskrivna lösningen, kanske man i första lägen skall testa med lite grövre rör i bypass delen och en bättre ventil
för regleringen utan att ruinera sig på magnetventiler. Allt baserat på att flödet i den klena slangen är boven som gör det svårt att reglera.

/ Houseda
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag