VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ska man ha solskydd under täckningen?  (läst 1457 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sutarn

Ska man ha solskydd under täckningen?
« skrivet: oktober 07, 2021, 19:26:55:55 »
Jag har en ovanmark pool som har ett täcke enligt länken nedan.

https://riopool.se/pooltillbehor/pooltacken-bottenfilt/pooltacke-vinteroverdrag/sakerhets-vinteroverdrag-family-400-formskuret/

Jag har även en solfilm som jag har liggandes under täcket när polen är stängd. Upptäckte att täcket är "halt" på undersidan ungefär som en beläggning bildats. Är det fel att ha solskyddet liggandes kvar under täcket?

Om NEJ, ska solfilmen med fördel även ligga kvar under täckte under vintern?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ska man ha solskydd under täckningen?
« Svar #1 skrivet: oktober 08, 2021, 13:48:53:53 »
Jag har ingen erfarenhet av det där, men berätta gärna mer.
Har du stängt ned poolen för säsongen?
Fortsätter du klorera tills vattentemperaturen går under 10 grader?

Det jag kan tänka mig, om du följt alla anvisningar vad gäller nedstängning och klorering tills vattentempen går under 10 grader är att solen kan göra det det blir ett "skikt" med varmt vatten närmast solskyddet, och att det då blir alger eller bakterier som växer till där om du har för låg klorhalt.

Är det halkigt så behöver du rengöra och spola av det, huruvida det ligger där eller ej tror jag saknar betydelse om du stängt av poolen, jag skulle nog plocka bort det och lagra det på ett svalt och torrt ställe inomhus över vintern.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan