Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Stor genom strömning av vatten i skimmern= låg alkanitet?  (läst 558 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad viktoria

Stor genom strömning av vatten i skimmern= låg alkanitet?
« skrivet: juli 12, 2021, 17:29:00:00 »
Hej. Vi Har haft pool i många år(8) och det har fungerat bra. Men i fjol så började alkaniteten gå ner. Försökte med alkhöj, men det är som om det försvinner inom ett dygn. Vattnet är glasklart och det ser så bra ut. Vi har kopplat vår uppvärmning av poolen till vår bergvärme. Själva "pannhuset " ligger kanske 5 m högre än sandfilter och pool, det är ett väldigt drag i skimmern. Måste alltid försöka göra ett litet hål i en plastpåse eller endos förpackade veckoklor annars försvinner tabletten på ett nafs. Då blir det högt Cl. Jag använder bara sådana teststickor med cl,ph, alk. Vi fyller på nytt vatten vid avdunstning men det blir väl inte så många hundra liter. 5x8m är poolen. Vi har aldrig haft problem med oklart vatten !
Jag är väl en novis då det gäller att reglera alk. mot ph och cl. I många år har det varit så fint.
Om jag pytsar i alkhöj visst går ph upp då= åtgärd ph-, men hur fort ska man göra detta måste det ta någon dag eller? Jag kanske har för bråttom. Vore tacksam för svar. Mvh Veronika

Poolgiganten

Utloggad daniels

SV: Stor genom strömning av vatten i skimmern= låg alkanitet?
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2021, 17:49:14:14 »
Om jag vore du skulle jag sluta mäta alkalinitet, så länge du har bra värden på Klor och pH.
Vi hade en alkalinitet på 190 när vi fyllde poolen för 3år sedan, sen sjönk den som en sten, ner till ca 25. Började då m att höja alkaliniteten, men fick rådet att sluta så länge mina klor och pH värden är stabila. Så efter det har jag inte justerat alkalinitet utan bara hanterat Klor och Ph, aldrig haft problem med vattnet.
8x4x1,5 m gaveltrapp från Tjälldén
G&J - Nova Comfort - Klarglas - Antricit grå
G&J - V20
Minimaster - Klor och Syra
BADU Prime eco VS
Maytronics Dolphin Supreme M400
Exact idip Micro 20

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan