VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ovanmarkare - hembyggd/modifierad Folkpool Garden  (läst 7489 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gotlandspool

Ovanmarkare - hembyggd/modifierad Folkpool Garden
« skrivet: september 01, 2016, 17:17:44:44 »
Eftersom jag fått en del inspiration och kunskap från forumet känns det som jag är moraliskt skyldig att redovisa mitt projekt i en byggtråd.

Jag har funderat på alla möjliga poolkonstruktioner men beslutade mig till sist för att bygga i trä a la Folkpool. Förhållandena på plats är berg i marken mellan 50-90 cm ned och tanken är att poolen ska komma i samma höjd som en intilliggande altan. 


 

Poolgiganten

Utloggad Gotlandspool

SV: Ovanmarkare - hembyggd/modifierad Folkpool Garden
« Svar #1 skrivet: september 01, 2016, 17:27:35:35 »
Jag har utgått från Folkpools Garden 3,3 x 6,6. Denna byggs i poolplywood som är 150 cm breda. Långsidorna består av tre skivor och blir alltså 450 cm. Jag har lagt till en halv skiva på långsidorna så dessa blir 5,25 cm. Poolmåtten blir då (exakt) 3,62 x 7,37. Tanken är vidare att göra detta under lite längre tid, att göra allt arbete själv och till liten budget. Har köpt poolplywood från Folkpool och reglar i tryckt A lokalt. Allt poolmaterial (pump, filter, UV, saltklorinator, robot, liner, plastdetaljer, lampa osv. har köpts in under lång tid via e-handel från Tyskland, Belgien och Frankrike. Ligger i snitt på 50 % av Sverige/Folkpoolpriser, alla grejer har levererats problemfritt.  Efter ett tag satt jag igång att gräva och schakta ned till berg. Väl nere på berget har jag bilat med en STOR handhållen bilmaskin. Det är kalkberg så bilningen är enkel, det lossnar stora kakor som jag sedan kan gräva upp och lyfta bort med Avanten. Gissar att jag tagit bort 4-5 kbm bergkakor. Jag fick då ett tämligen slätt berg med självfall vidare bort från gropen (via dräneringsslang osv.)


Utloggad Gotlandspool

SV: Ovanmarkare - hembyggd/modifierad Folkpool Garden
« Svar #2 skrivet: september 01, 2016, 17:32:24:24 »
Efter lite mer grävning så började jag med stödplintar. Folkpools Garden har ju tryckta reglar 45x170 som ett "U" under poolen som håller emot trycket på långsidorna. Jag ville inte ha gräva ned sådana utan bestämde mig istället för att gjuta feta plintar på långsidorna som stöd för poolen och för det planerade däcket omkring poolen. Jag har använt skalblock för att göra plintarna och har borrat ned 16 och 12 mm armering en bra bit i marken.

Utloggad Gotlandspool

SV: Ovanmarkare - hembyggd/modifierad Folkpool Garden
« Svar #3 skrivet: september 01, 2016, 17:34:33:33 »
I detta läge gjöts en betongplatta på den intilliggande altanen. Poolen (pooldäcket) ska komma i samma höjd som det gjutna altangolvet.

Utloggad Gotlandspool

SV: Ovanmarkare - hembyggd/modifierad Folkpool Garden
« Svar #4 skrivet: september 01, 2016, 17:37:30:30 »
Från betongbilen snodde jag några hundra liter (slatten som blev kvar) för att gratisfylla plintarna. Sedan funderade jag på dräneringen ett tag. Nästa steg var markduk och singel.

Utloggad Gotlandspool

SV: Ovanmarkare - hembyggd/modifierad Folkpool Garden
« Svar #5 skrivet: september 01, 2016, 17:43:32:32 »
Därefter var det dags att snickra ihop poolväggarna. Folkpools variant kommer i delar som är 150 cm breda. Jag valde att bygga två hela långsidor (5,25 m) och sex 1,5-metersbitar "på land" för att sedan lyfta ned bit för bit i gropen. Som amatörbyggare har jag valt att göra det ganska rejält. Det är 4 st liggande 45x120 (som Garden). Därutöver har jag (eller ska) sätta kottlingar cc 75 cm, och utanpå varje kottling blir det stående 45x96 reglar.

Här är lite bilder på dessa och hur de lyftes ned i gropen, justerades in och fästs ihop temporärt (så att måtten är exakta).


Utloggad Gotlandspool

SV: Ovanmarkare - hembyggd/modifierad Folkpool Garden
« Svar #7 skrivet: september 01, 2016, 18:21:40:40 »
Detta var vad som hans med fram till och med denna sommar. Tanken är att bygga vidare lite under hösten/våren med själva träkonstruktionen/pooldäcket och sedan är målsättningen första dopp till midsommar nästa år.

Runt poolen ska det bli ett liten pooldäck i tryckt trä. Tanken är rejäl trall (45 x 170). Det skall också fyllas upp med massor runt poolen, särskilt på ovansidan (den övre sidan), så att poolen kommer typ hälften under och hälften över marknivå. På den övre sidan blir det trappsteg ned från däcket till gräs. På den nedre sidan blir det nåt "staket" eller liknande lösning.

Jaha, i detta läge kan man ju givetvis undra vad jag har för tankar och reflektioner så lång. Det jag har noterat är framförallt att det har tagit väldigt mycket tid detta. Beror nog delvis på att jag inte bor på platsen permanent så jag kan inte springa ut och småjobba på kvällar och helger hur som helst. Dessutom har jag byggt till 99 % helt själv utan hjälp. Men det har ändå tagit mycket mer tid än jag trott (inte första gången i och för sig...).. Gissar dock att jag faktiskt i detta läge ändå har hunnit en bra bit på vägen. Att bygga pooldäcket, lite plintar och annat känns som ett ganska ok och soft jobb.

Positivt är att jag i pengar ligger väldigt bra till. Om man jobbar som fan och helt själv, har lite bef maskiner och byggvana så kommer man billigt undan (i pengar). Positivt är även att delarna jag köpt (material och utrustning) ligger inom min (i detta fall sinnessjukt) låga budget. Jag tror på allvar att detta kommer att sluta på under 75 tkr färdigt och klart och då har jag köpt ganska bra grejer.  Förutom poolplywood, reglar, trall har allt e-handlats, t.ex. 
Pump Astral Victoria Dual Speed
Filter Astral Cantabric 500
Skimmer, inlopp och lampa Hayward plast.
UV Blue Lagoon Salt Water 75 W
Saltklorinator Zodiac Ei10
Pahlen 3 KW elpatron titan
Robot Hayward evac
Bubbelplast, städgrejer, slang o kopplingar m.m. 
Liner Alkorplan 0,75 carerra, måttbeställd efter poolens mått.
En hel del skruv på Biltema har köpts, och lite elmaterial, dräneringsslang m.m.

Det som kan tillkomma är poolvärmepump framöver - just nu har jag endast en 3 kw elpatron (köpt på utförsäljning/Rea för 2 tkr) och stor tro på varmt väder. Så får det vara första sommaren. Jag ska förresten inte ha någon annan pooltäckning än solfolie och i värsta fall drar jag på en befintlig presenning - poolen kommer att användas juni, juli aug endast. Resten av året ligger det plåtar på. Dessutom kommer det väl att kosta några tusenlappar att fylla på över 30 kubik vatten (havsvatten i mitt fall pga. Gotland). Det kanske också blir så att jag fegar ut och tar hjälp en dag med linerläggningen.

Jag ska försöka fylla på tråden vartefter projektet fortskrider.

Tveka inte att komma med frågor, tips, hejarop, kritik, förslag på lösningar osv.

Utloggad Gotlandspool

SV: Ovanmarkare - hembyggd/modifierad Folkpool Garden
« Svar #8 skrivet: augusti 14, 2017, 16:49:15:15 »
Känns som jag är skyldig att redovisa mitt poolprojektet...


Utloggad Gotlandspool

SV: Ovanmarkare - hembyggd/modifierad Folkpool Garden
« Svar #9 skrivet: augusti 14, 2017, 17:31:31:31 »
Finns mycket att säga om detta projekt.
Negativt först.
Av alla (insane) projekt jag gjort är detta det som tagit mest tid och ork utan konkurrens. Jag har numera full förståelse för vad det kostar att anlita ett poolföretag för ett poolprojekt. Känns nästa som det är billigt att betala 300-400 tkr för en vanlig pool. Jag missbedömde alltså grovt vad som krävdes i tid och ork. Om jag hade förstått detta innan vette fan om jag hade gett mig på detta. Hoppas jag inte avskräcker självbyggare nu... En tröst är väl att jag kom väldigt billigt undan. Har inte stämt av i detalj men jag ligger strax under 100 tkr tror jag. Ska jag värdera mina timmar blir saken en annan. 
Positivt då?
Det blev rätt bra till slut och inga missöden. Har lärt mig väldigt mycket av detta forum - tack för det forumet. Jag hade en del frossa över alla kopplingar och all teknik. Det visade sig att det var i onödan. Det gäller att vara noggrann med limning och annat så blir det bra. Inte ett enda problem med läckage eller annat. Jag har i en annan tråd tagit upp frågan om att den mätbara klorhalten inte kommer upp i rätt nivå med min saltklorinator - det är enda egentliga frågetecknet efter en sommar. Hade också en del tankar kring linerläggningen. Kändes som värsta hokus pokus och jag lästa om alla möjliga problem som alla hade, det var massa tips om dammsugare, mätningar, justeringar osv. Jag beslutade mig till slut för att anlita ett proffs några få timmar för att vara med när vattnet fylldes på och kolla så det såg bra ut. Innan proffset anlände lät jag linern hänga två dagar i listen - det känns som ett bra tips för andra som ska göra detta första gången. Konstaterar i efterhand att momentet med linerläggning hade jag lika gärna kunna göra själv och lika bra, men det var ändå värt för nerverna att anlita ett proffs några timmar. Fyllde på med östersjövatten via tankbil. Tre lass x 12 kubik behövdes exakt. Vattnet såg för dj... ut. Efter en dos ph minus, chockklorering och två dagars reningsverk och poolrobot skedde rena trolleriet - kristallklart vatten. En annan positiv överraskning är den dagliga skötseln av poolen, här hade jag farhågor om att det skulle bli massa meck och arbete. Icke. Kör reningsverk 24/7 och poolrobot varje kväll/natt, tömmer silen i bräddavloppet från humlor och annat nån gång ibland (dom här skimmerpåsarna är verkligen bra - med såna slipper man en hel del skit i filtret. Lägger på solfoile på kvällen och tar av vid dagens första bad. Som upprullare slog jag till med en 44 mm rundstav för 140 kr - funkar felfritt. En sak som känns "sådär" är stabiliteten på poolstegen. Vet inte om jag köpt fel/skitgrejer (rubinpool) men den känns väldigt "sladdrig". Dessutom sitter skyddsplopparna i gummi på rörändorna löst så man får ha järnkoll att de sitter på när stegen fälls ner (så man inte får två snygga hål i linern). Här måste jag hitta en lösning till nästa säsong. Vad gäller tekniken så är det i övrigt till full belåtenhet. Har en tvåhastighetspump som jag kör på lågfart mesta tiden. Har använt högfart nån gång vid hög badbelastning och vid backspolning. Intressant här är den stora ljudskillnaden mellan hög- och lågfart. Har tekniken i en frostfri källare under huset (rören mellan teknikrum och poolen är matade i ett sedan tidigare nedgrävt 160 mm avloppsrör) och det skulle inte funka att ha pumpen gå på högvarv på natten. Tyst pump är ett krav om man har den i huset enligt mig. Värmepumpen (GJ V 20, 2016 års modell), e-handlat i Danmark av alla ställen, känns väldigt rejäl och klockren. En ev farhåga är att jag har e-handlat nästan allt från andra länder, det blir möjligen jobbigt med reklamationer om något går paj framöver men det känns som den risken är värd att ta med tanke på prisskillnaden om jag hade köpt samma saker i Sverige.

Frågor, kommentarer?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan