VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: gräva ner markpool  (läst 5485 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pär

gräva ner markpool
« skrivet: juli 11, 2007, 23:38:16:16 »
Hej en fråga ?
varför skiljer sig poolfabrikanterna åt. Vissa säger att man kan fylla igen med typ torbruk+sand eller vad dom nu rekomenderar.  Andra säger att dom skall stå fritt nedgrävda sluttande slänt sen tralldäck. Är det pgr av stomen rostar eller vill man åt värmen från omgivande luft eller?
mvh pär nybörjare!. Skall förtydliga mig jag pratar om ovanmarkpooler
« Senast ändrad: juli 12, 2007, 11:44:39:39 av pär »

Poolgiganten

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: gräva ner markpool
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2007, 06:28:44:44 »
De som säger att marken ska slutta och ej ligga mot poolen pratar om en ovanmarkpool.

Utloggad Rauken

SV: gräva ner markpool
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2007, 06:29:46:46 »
Min gissning är att de är vad dom olika fabrikanten tål i tryck mot poolkanterna osv...
En ovanmarkspool skall ju egentligen inte grävas ner !

Men vill man vara på säkra sidan när man gräver ner en sådan så släntar man !
det finns en fördel till när man släntar att man kan komma åt den runt om i fall man skulle behöva det för kontroll av ev läckage eller service.
IntexPool med Flowclear sandfilter pump

Utloggad 24:an

SV: gräva ner markpool
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2007, 09:45:39:39 »
Hej Jag grävde ner hela min primastarpool i marken.Men virade en platonmatta runt om.Sen fyllde jag på med
Sand runt om,Byggde ett runt trädäck,och väntade i ett år innan vi lade plattor runt om.Annledningen till att jag
väntade ett år med plattor var att det inte går att padda så nära poolen. sandfilltret och vvx står i källaren.
 Mvh.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: gräva ner markpool
« Svar #4 skrivet: juli 13, 2007, 09:55:00:00 »
Hej Jag grävde ner hela min primastarpool i marken.Men virade en platonmatta runt om.Sen fyllde jag på med
Sand runt om,Byggde ett runt trädäck,och väntade i ett år innan vi lade plattor runt om.Annledningen till att jag
väntade ett år med plattor var att det inte går att padda så nära poolen. sandfilltret och vvx står i källaren.
 Mvh.

Bilder hade varit roligt att se!!

Utloggad pär

SV: gräva ner markpool
« Svar #5 skrivet: juli 13, 2007, 22:37:59:59 »
Hej 24:an!.  Hur många år sedan gjorde du det.Hade du bara sand eller blandade du med någon form av torbruk. Ingen isolering  mer än platonmattan ?.Har du tömt poolen någon gång sen du grävde ner den. Jag mistänker att det går att gräva ner dom flesta ovanmarkpooler. Kul att det funkar för dej 24:an.  mvh pär

Utloggad 24:an

SV: gräva ner markpool
« Svar #6 skrivet: juli 21, 2007, 09:17:08:08 »
Hej Pär.Ursäkta att jag inte har svarat dig.(har inte varit hemma)  Det var 3år sen, och ingen isolering runt om bara platon.
ingen torrbruk heller för den delen.Vi bor rätt så nära en insjö,så att det är bara sand i marken,så dranera behövde ja inte heller.Tömt har jag bara gjort till hälften,men det gick bra.sen var det bara att gräva en kullvert till källaren och ställa reningsapparaten där.Poolen är nu kopplad till bergvp`n(gjordes i slutet av mars) å är ca:32gr.Bilder skulle jag jätte gärna sätta in bara ja visste hur.
Men fy F_N vad det har regnat här nere i skåne.Inte roligt...

Utloggad Fia

SV: gräva ner markpool
« Svar #7 skrivet: juli 21, 2007, 11:13:08:08 »
Bilder = Svara-Fler alternativ... (till vänster under skrivrutan)-Bifoga O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan