Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool norrläge?  (läst 1789 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Malaro

Pool norrläge?
« skrivet: oktober 14, 2022, 21:05:19:19 »
Hej, helt ny på forumet. Vi planerar poolbygge på vår sluttande tomt. Huset har en byggnadshöjd på 5 meter. Vårt dilemma är poolens placering. Vi har ännu inte byggt huset och är oroliga för att huset kommer att skugga platsen för poolen. Vi har en sluttningstomt med sjöutsikt och tanken är att bygga poolen mellan huset och sjön, dock hamnar då poolen norr om huset och kanske 2 m lägre i nivå. Jag vet att de flesta förespråkar att placera poolen i söderläge men tänker att det trots allt kan bli i norrläge i förhållande till grannars hus...?

Vi tänker att poolen ska placeras ca 8 meter från huset, men kommer det att skuggas sommartid givet husets höjd om 5 meter+nivåskillnaden om 2 meter? Skugga vintertid har ingen betydelse men man vill ju gärna ha sol åtminstone juli-augusti. Det är i Stockholm.

Jag förstår mig inte alls på diverse solstudier tyvärr. Någon med egen erfarenhet som kan rådge? Vi vet att morgonsol och kvällssol når dit men är osäkra på just solen mitt på dagen givet rakt norrläge. 


Stort tack för all input ni vill ge!
« Senast ändrad: oktober 14, 2022, 21:35:30:30 av Malaro »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pool norrläge?
« Svar #1 skrivet: oktober 17, 2022, 06:50:47:47 »
Jag är INTE expert på detta, och inget vidare på matte heller, utan detta är ren logik från min sida, andra får mer än gärna slå mig på fingrarna om jag har fel.
Under sommarmånaderna, mitt på dagen så når solens vinkel upp över 50° i Stockholm.
90° innebär att den står i zenit, rakt upp, och ingen skugga faller.
Om vi räknar med att ni i vart fall har solvinkeln på mer än 45° mitt på dagen så innebär det att skuggan borde falla lika långt som huset är högt.
En takhöjd på 5 meter innebär att skuggan, om jag tänker rätt, blir 5 meter om takvinkeln är minst 45°
Är takvinkeln lägre än så så är det takfotens höjd som avgör hur lång skuggan blir.
Oftast är takvinkeln mindre än 45° så man bör nog räkna från takfotens höjd, om den är 3 meter så blir det alltså en skugga som faller tre meter från takfoten.

Rätta mig gärna om jag har fel.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan