Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: J&F Fritid Storpool bygge, inspiration  (läst 2666 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad a.schoug

J&F Fritid Storpool bygge, inspiration
« skrivet: december 29, 2021, 12:21:33:33 »
För ett drygt år sedan satt jag här och samlade mod för att klicka på köp och påbörja bygget av vår pool ifrån J&F Fritid.
Den blev klar i början av sommaren och har nu använts under en säsong och jag känner att jag borde ge tillbaka något och lika så inspirera de som är i samma stadie som vi var då för ett år sedan.

Allt arbete förutom grävningen har jag gjort själv så har ni frågor gällande specifika delar är det bara att fråga på.
OBS, jag säger inte att jag har löst allt på bästa sätt, finns säker flera saker som ni har bättre lösningar på.

Info om inköp:
J&F Fritid Storpool "Deluxe" 6,1 x 3,6 m
Hydro-Pro P6 värmare
38 mm slang till hela poolen och värmare
Kopplingar, slangar mm.

Poolgiganten

Utloggad a.schoug

SV: J&F Fritid Storpool bygge, inspiration
« Svar #1 skrivet: december 29, 2021, 12:46:10:10 »
Den 14 december kom äntligen leveransen av poolen.
Efter att ha bökat in den i garaget satte arbetet igång med att bestämma var exakt polen skulle ligga samt rita ut detta.
Samt börja monteringen av stödbenen för att ha detta klart.
Tyvärr kom det sedan än mer snö i Januari så bygget stod still rätt länge.

Det som var viktigt för oss i detta skede var att bestämma höjden på trallen. Vi ville ha ett trappsteg ner till trallen från dörren och att trallen sedan skulle flyta runt hela poolen.
Alltså, vi ville inte ha någon upphöjd "krans" runt poolen utan trallen skulle flyta hela vägen ut.
Detta innebar lite extra tänkande men jag byggde första bärlinan samt första delen av trallen för att ha något att utgå ifrån.

När vi ritade ut poolens yta på gräset målades poolens bred och längd i en färg och "släntningen" i en annan. Bara för att göra jobbet för grävmaskinisten lite lättare.

Utloggad a.schoug

SV: J&F Fritid Storpool bygge, inspiration
« Svar #2 skrivet: december 29, 2021, 12:57:04:04 »
Grävningen kom äntligen igång i april efter att det blivit lite mjukare i marken.
Allt gick enligt plan även fast vi träffade på många stora stenar.

Släntningen skulle jag dock tagit ännu större höjd för, detta löstes senare genom att jag stabiliserade slänterna med grus, cirka 3 ton.

Hålet tog inte särskilt lång tid att gräva, vi grävde även ner en dräneringsbrunn. (Kan inte fatta att "ett grovt plaströr" är så dyrt, men fick en stump om 1,5 m av en kompis jag använde istället.)
Från brunnen matar en dränkpump med autogivare. Köp rätt från början (med inbyggd flottör) jag köpte en Kärscher med vipp-flottör först som bara fastnade i brunnens sidor. 


Utloggad a.schoug

SV: J&F Fritid Storpool bygge, inspiration
« Svar #3 skrivet: december 29, 2021, 13:05:56:56 »
Gropen är klar och det är dags att lägga och koppla in dräneringen i brunnen.
Efter det hade vi 15 cm singel på och jämnade till. Lasern är otroligt smidig att använda sig av vid dessa lägen.

Vi byggde även den yttrebärlinan för altanen för att ha den klar när poolen väl byggs upp i mitten.

När väl allt var avvägt la vi ner "frigolitskivor" som vi sedan skulle montera poolen på. Och som de sagt i J&F instruktionsfilmer användes mycket silvertejp.
Vi satte även ner stödbenen nu.

Ett tips är att vara noggran när ni sätter ner dem så att de står stadigt och att frigoliten ni lägger tillbaka verkligen blir i samma nivå som övrig frigolit.
Om ni inte gör det kommer ni känna dessa partier med fötterna när poolen är klar.


Utloggad a.schoug

SV: J&F Fritid Storpool bygge, inspiration
« Svar #4 skrivet: december 29, 2021, 13:19:58:58 »
Dags att sätta ut räls och sätta upp poolväggen.
Detta var superlätt och tog inte alls lång tid. Ett tips är att vara iaf tre personer som vi var för att lättare följa med och trycka in plåten i spåret.

Men allt ska inte vara så lätt...
När väggen var uppe skar vi till en matta att ha i botten och sedan skulle vi ha ut linern.
Vi hade bövat för detta moment men när vi väl höll på tyckte vi det gick rätt lätt. Sagt och gjort vi fick upp den och började fylla på vatten.

Efter några timmars fyllande gick jag och tittade till den för att inse att linerna INTE satt rätt. Den var inte centrerad som vi trodde..

Så igång med dränkpumpen, dra ur 1500 liter vatten och på't igen. Denna gång gick det dock toppen. Så var noga att linern sitter rätt och ta hjälp av andra.
Vi var två och det gick men fler händer är att rekommendera.

Nu byggde jag även den inre bärlinan som är i samma höjd som poolkanten. Den yttrebärlinan är 45 mm högre än poolkanten. Denna diff på 45 mm kommer göra att vi slipper en krans runt poolen.

Utloggad a.schoug

SV: J&F Fritid Storpool bygge, inspiration
« Svar #5 skrivet: december 29, 2021, 13:29:40:40 »
Nu känns det nära om än så långt bort...

Pumpar och filter är inkopplade och testade och allt fungerade fint.
Jag har valt att inte börja köra systemet än då jag har rätt mycket arbete kvar på altandäcket och även en del sågande över poolen. Känns onödigt att börja med att suga in sågspån.

Själva stommen och ramverket för altanen är klart, har varit mycket sågande, skruvande och svärande men nu står det där.

Jag började även med de bitar som sticker ut över poolen. Det är 145x45:or som inte vidrör poolkanten utan vilar mot den inre bärlinan och även är fästa baktill.

Med dessa på plats började även jobbet med att bygga ramen runt poolen. Hoppas ni är bättre än mig på att räkna vinklar, vet inte hur många gånger jag sågade om...

När väl den 8 kantiga-ramen var på plats började skruvandet av trall.

Utloggad a.schoug

SV: J&F Fritid Storpool bygge, inspiration
« Svar #6 skrivet: december 29, 2021, 13:35:55:55 »
Den sista trall-längen är skruvad!
Jag använde doldtrallskruv från MFT. Väldigt mycket dyrare men vi är jättenöjda med resultatet.

Poolen är igång och håller cirka 27 grader, barnen badar och är glada och vi är supernöjda. Nu ska bara taket monteras.

Taket köpte jag från byggmax som en byggsats då jag tyckte andra tak var hutlöst dyra. Själva byggprocessen var ganska enkel om man hade en bra popnittång.
Annars är det bara att korsmäta in rälsen som taket går i och skriva fast i bärlaget.

Utloggad a.schoug

SV: J&F Fritid Storpool bygge, inspiration
« Svar #7 skrivet: december 29, 2021, 13:46:17:17 »
Det sista små pillet med att sätta en kjol på altanen gjordes klart under sommaren och gräset har fått fart igen.

I höstas fick vi även göra poolen klar för vintern och nu väntar vi bara på att få öppna upp och bada igen!

Bygga en pool skulle jag säga att de flesta kan göra så länge man tänker till två extra gånger och tar hjälp av andra sakkunniga i vissa frågor.

Lycka till med byggandet och hör av er om ni undrar något // Anders

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: J&F Fritid Storpool bygge, inspiration
« Svar #8 skrivet: december 30, 2021, 07:21:24:24 »
Lite bilder på teknikrummet vore kul.
En reflektion från min sida är att du nog inte skulle valt så klena slangar, det blir rätt stor skillnad på flödet om man går upp till 50 mm slang.
Snyggt bygge i alla fall.
Har du någon budget? (Borde inte blivit så hemskt dyrt kan jag tycka?)
Blev i alla fall väldigt fint.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: J&F Fritid Storpool bygge, inspiration
« Svar #9 skrivet: januari 01, 2022, 12:25:10:10 »
Snyggt! Jag gillar när den fula plastsargen döljs av trä. Helhetsintrycket blir väldigt bra och det syns inte skillnad på om det är en billig eller dyr pool.  <sol>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan