Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värmepumpen värmer inte  (läst 940 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Bungas

Värmepumpen värmer inte
« skrivet: augusti 28, 2021, 08:06:30:30 »
Hej!
Jag monterade för två år sedan upp en stålväggspool, byggde in den med trall förra sommaren och så kom värmaren på plats i juni nu i sommar. Lyfco 9,2 kW med Mitsubishikompressor. Ska funka till 45 kubik, så jag tog i med marginal till min pool på 24kubik.
Pumpen installerades av installatör som firman anlitade. Jag ställde in pumpen på 28 grader och det fungerade perfekt i lite mer än en månad. Så en dag i början av augusti visade poolvärmaren att den bara nådde 22 grader!? Det var alltså ingen successiv försämring eller något väderomslag, utan över en natt så tappade den effekt! Men det finns inga felkoder att utläsa!
Leverantören ville ha bilder skickade till sig för att se om allt var rätt installerat, men de kunde inte se något fel. (de var ju deras anlitade installatör)
Nu vill de att jag ska anlita en kyltekniker (oklart vem som ska betala för den) som ska bedöma vad felet beror på och sedan ta ställning till om det är ett garanti ärende.(jag har ett års garanti på pumpen och 7 år på kompressorn)
Någon som har en idé om vad felet kan vara och hur tusan ska man i ett sådant här läge bara få en garanti att betyda något?
/Bungas

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmepumpen värmer inte
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2021, 08:24:45:45 »
Det första du kan göra är väl att kolla så att börvärdet fortfarande står på 28 grader, så att det inte ändrats av någon.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TePeL

SV: Värmepumpen värmer inte
« Svar #2 skrivet: oktober 10, 2021, 00:09:55:55 »
Temperaturen kan väl knappast sjunka från 28 till 22 grader över en natt, och framförallt under sommarperioden? Håller på försöka vinterstänga här; har stängt av värmepumpen för flera veckor sedan men ligger fortfarande på 15 grader... (i och för sig thermopool och med tak på, men ändå?)
Stämmer temperaturen som visas eller kan det vara fel där?

En granne några hus bort hade problem med värmepumpen (vet inte modell, köpt från Poolgiganten) - allt verkade funka och kompressorn kickade igång, men den värmde inte vattnet ett dugg. De fick en ny pump, oklart vad problemet var.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan