VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rördragning poolcentral-pool, best practices  (läst 903 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobbe_s

Rördragning poolcentral-pool, best practices
« skrivet: juli 25, 2021, 04:02:30:30 »
Hej.
Jag håller på med mina sista funderingar inför att flytta poolcentralen som hör till poolhuset. Vad man bör tänka på med rördragningen, närmare bestämt..

Den tänkta platsen är vid bortre hörnet på sidan av det lägre huset(garaget), och sen ungefär mot nedre högra hörnet på bilden:


Grovt(högt) räknat så är det kanske - knappt? - 2 m i höjdskillnad där. Sen går rören i den höjden till huvudhuset. Därifrån ska vattnet upp på taket, vilket blir kanske..1.5 våning? Nåt i den här stilen fastän det är den andra kortsidan på huvudhuset(har den utstickande takkanten nån inverkan här angående rördragning och hur stora höjdskillnader som fungerar?)



Efter det så går rören på samma höjd fram till solfångarna(Den nedre delen av dem, eller hur? "Pressa upp" vattnet, inte låta det "rasa ner"?). Så om pumpen kan pressa vattnet så långt så borde man vara hemma.

Men om man liksom kollar på höjdprofilen för resan från pumpen i poolcentralen till taknocken.. (Inte skalenlig bild, huvudhuset är kanske 1.5-2 ggr så högt som garaget)


Poolcentralen är tänkt som en gjuten platta i markhöjd eller strax över. Sen kan jag tänka mig 3 vägar för vattnet därifrån:
- Genom/ingjutet i plattan och vidare ut nere i marken.
- Ut genom väggen på poolcentralen och sen ner i marken. Skillnaden här för mig är nog att jag ryggar på reflex inför att gjuta in saker. Framtida åtkomlighet/möjligt underhåll, helt enkelt.
- Rakt ut från poolcentralen och in i "backen". Man lär få täcka över rören på vägen dit för isoleringens skull, antar jag? Det kan kanske bli en märkbar hög :-|.. Fördelen känner jag skulle vara att man slipper "dippar" i höjdprofilen där vatten blir kvar när man tömmer rören och som sen kan frysa på vintern. Rätt/fel tänkt?
Tankar om punkterna ovan är väldigt välkomna.

Sen är det lite mera "finlir", antar jag:
- Undvika tvära(definiera det?) böjar på rören för bättre flöde?
- 50 mm är rekommenderad rördimension, från en tidigare tråd som jag skrev om det här.
- Isolering? Overkill? Annars, dimensionering? Jag har inte riktigt hittat nåt om det, vet ärligt talat inte vad jag skulle söka på. De gamla rören(dvs utloppen från poolhuset ligger på 50-60 cm djup(Mälardalen, spelar kanske roll?), med lite..inkonsekvent markisolering uppepå.)
- Det här svarar kanske rörtillverkaren/försäljaren bäst på, men angående UV-tålighet(hela det här jobbet kom till för att de gamla rören utomhus inte var UV-tåliga..).. Det löser kanske sig själv om man isolerar rören? Som sagt, jag är nog lite bränd av hur de gamla rören la av, så jag vill gärna göra vad jag kan för att undvika att det händer igen..
- Kan pumpen klara av det här, kan man undra. Men den gamla platsen för poolcentralen borde faktiskt vara på ungefär samma höjd som den nya, tänkta(Sen gick rören upp på taket på södra kortsidan av huvudhuset istället för norra kortsidan). Så det borde kunna gå..

Jag hoppas att det här går att förstå! Det är tankar och undringar om rördragningen som jag i stort sett plockat ur huvet och direkt skrivit här. Är det nån som har haft liknande funderingar?

Poolgiganten

Utloggad tobbe_s

SV: Rördragning poolcentral-pool, best practices
« Svar #1 skrivet: juli 25, 2021, 20:00:11:11 »
..eller är det kanske bättre att hålla det så enkelt som det bara går? Både inlopp/utlopp i poolhuset sitter på långsidan(vardera hörnet, ungefär) mot huvudhuset. Det skulle - nog? - gå att placera poolcentralen mot den långsidan, mellan rören. Då skulle ju rördragningen bli riktigt enkel :).

Den nya utmaningen skulle bli att gräva hålet för poolcentralen, så att den kommer på rätt höjd mot rören. Det är gräsmatta där nu. Skulle man då göra nåt slags lucka - på gångjärn, för att så många vuxna som möjligt ska klara av att öppna - där i markhöjd? Utrymmet måste ju ha tillräckligt mycket yta för att den nuvarande poolcentralutrustningen ska få plats, men också för att man ska kunna göra om saker i framtiden, byta ut/sätta dit ny värmare eller vad man kan hitta på. Hur gör man såna utrymmen? Är det vanliga att man typ ligger på mage vid kanten av hålet och sträcker sig ner? Eller gör man hålet stort nog för att man ska kunna sitta på huk nere i det?

Dvs om man placerar centralen vid garaget så får man utmaningar med höjdskillnader och mycket rördragning, men å andra sidan gott om utrymme. Om man placerar centralen så nära poolhuset som möjligt så blir det tvärtom, inga höjdskillnader eller mycket rördragning, men kanske problem med utrymmet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan