VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Högt tryck på sandfilter(med filterbollar)  (läst 1024 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Putte1979

  • Gäst
Putte1979
Högt tryck på sandfilter(med filterbollar)
« skrivet: juli 06, 2021, 21:44:49:49 »
Hej

Jag har en intex 400x200x100 pool där jag kopplat in ett sandfilterpump på 250w 6kvm.
Kopplade in för 2 dagar sen och kom på att kolla tryckmätaren. Dena står på rött.
Har kört backspolning men det var ju rent, inte stopp i slangar. Men kopplingarna på poolen e 32mm å pumpen har 38 så jag har skarvat med 38mm slang, kan 32mm vara orsaken? Sen kan detta vara ett problem?  Det är ju jäkligt bra flöde både in å ur poolen

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Högt tryck på sandfilter(med filterbollar)
« Svar #1 skrivet: juli 07, 2021, 10:28:17:17 »
Min mätare har blivit ersatt några gånger, de är rätt känsliga och går sönder lätt. Vad står trycket på när pumpen är avstängd? Kan ju vara så att den visar fel.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: Högt tryck på sandfilter(med filterbollar)
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2021, 11:53:23:23 »
Råder delade meningar om hurvida bollar går att backspola , det går nog men det bli inte så rena och fibrer kan följa med ut, kanske kan dom sätta sig i manometern ?

Hur som helst mitt mantra är "fiber bollar är ett otyg . liksom patronfilter"

Utloggad TommyC

SV: Högt tryck på sandfilter(med filterbollar)
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2021, 20:34:05:05 »
Jag säger som vanligt, varför hitta på en ny lösning på ett icke existerande problem. Sand i sandfilter fungerar utmärkt. Varför betala mer för en skitlösning som inte behövs. Svaret är kreativ försäljning.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan