VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kopplingar och vinklar på PEM-slang  (läst 11759 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Kopplingar och vinklar på PEM-slang
« Svar #10 skrivet: april 26, 2015, 08:35:45:45 »
Om du vill räkna på flödesforluster, googla "rakrörslängd". Da kommer du hitta formler för att beräkna tappet som uppstår i rörsystemer.
När det gäller koppling och limning av poolrör tycker jag inte du ska vara specielt bekymrad. Själv hadde jag alldrig limmat en enda skarv för jag började mitt poolbygge. Jag har säkert limmat närmare 100 skarvar i samband med mitt bygge, och har ennu inte hittat en enda läcka.
Följ instruktionerna från limtillverkarna, så blir det säkert like tett hos dig som hos mig.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kopplingar och vinklar på PEM-slang
« Svar #11 skrivet: april 26, 2015, 16:20:44:44 »
Men innan du limmar, så torrkoppla allt först så att du inte missar någon ring för en koppling eller liknande. Har du väl tryckt ihop det med limmet så får du inte isär det, det hugger på ett par sekunder.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Kopplingar och vinklar på PEM-slang
« Svar #12 skrivet: april 27, 2015, 11:30:00:00 »
Jag har jobbat med rörkopplingar i över 25 år och min erfarenhet säger att så länge man gör rätt så blir det tätt :)
Jag har dock aldrig limmat en rörkoppling, så det vet jag inte hur det förhåller sig. Men jag tycker det känns lite osäkert. Hade jag fått välja fritt (med nån annans plånbok) så hade jag byggt hela mitt system med Durafuse svetskopplingar. Då håller det för minst 16 bar. Men dom plaströrskopplingarna som vi brukar bli hänvisade till när vi ska pilla ihop våra pooler hemma duger gott med dom små trycken som en poolpump bygger upp.
Personligen så kommer jag att undvika limma mina kopplingar. Jag tror inte en limfog kommer i närheten av den draghållfastheten som en klämkoppling har där själva hyllsan klämmer hårdare in i slangen ju högre trycket blir.

Dom som jobbar med rörkopplingar för pooler i över 25 år säger att det är limma som är the shit. Förutom att det FUNGERAR och går snabbt så finns det ju andra skäl till att vi använder plaströr i poolsammanhang.

Var uppstår det krafter sådana att en limmad pvc inte är tillräcklig? Inte i min poolinstallation iaf.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fredsan

SV: Kopplingar och vinklar på PEM-slang
« Svar #13 skrivet: april 27, 2015, 12:28:47:47 »
Men innan du limmar, så torrkoppla allt först så att du inte missar någon ring...

Hej
Vad menar du med "missar någon ring"?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kopplingar och vinklar på PEM-slang
« Svar #14 skrivet: april 27, 2015, 12:49:34:34 »
Hej
Vad menar du med "missar någon ring"?
Om du limmar en koppling vill du inte glömma själva ringen med gängan, det är svårt att koppla ihop kopplingen då. De flesta här som har limmat kopplingar har gjort det misstaget.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Kopplingar och vinklar på PEM-slang
« Svar #15 skrivet: april 27, 2015, 12:58:58:58 »
Det håller säkert Mattias! Jag upplever dock att en klämringskoppling borde hålla bättre än en limmad dito,moch varför inte välja ett bättre alternativ om det finns och det inte skiljer en förmögenhet dem emellan?
Folkpool som levererat pooler i typ 50 år anser att man ska undvika limmade kopplingar om man det går. Om detta beror på att dom gärna vill gardera sig mot att hemmapularen gör ett bättre resultat med en klämringskoppling eller inte vet inte jag.
Att en poolmontör rekomenderar det som är enklast att installera ser jag som naturligt. Personligen så plastsvetsar jag hellre på jobbet mina kopplingar än att jag jobbar med segjärn. Att göra ett segjärnsstick kräver ungefär 10ggr större arbetsinsats än motsvarande plastsvets. Det allra enklaste är en PRK eller Magnumkoppling, tryck ihop och dra åt, klart. Om jag ska göra ett jobb eller ge råd till nån annan så är det väl klart att man undviker det som är jobbigast/svårast.

1. Det är inte svårt att limma. Jag gjorde +50 stycken på raken utan att misslyckas med en enda.
2. Klämringskopplingar är minst dubbelt så dyra i dessa dimensioner (gäller plast-kläm, andra varianter är förstås ännu dyrare) och mycket klumpigare än lim-varianterna. Att lim håller avsevärt mer än det behöver vet vi, finns ingen isäkerhet där.
5. Att Foolkpool skulle ha någon generell rek mot limkopplingar tvivlar jag på. Den du pratade med kanske vilje sälja dyra klämkopplingar.
6. Att limma är lätt. Att dra för hårt eller för löst med en klämkoppling är lätt.

Jag tycker du ska göra på det vis du tycker är bäst men jag tycker det vore synd och olämpligt att ifrågasätta limkopplingen som de fakto är ett bra alterantiv för fasta installationer.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan