Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Var finns det kabel?  (läst 3949 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drarmi

Var finns det kabel?
« skrivet: maj 28, 2009, 22:45:24:24 »
Hej alla,

Känns som en halt pinsam fråga men ...


... Jag tänkte sätta en 4 eller 6 mm2 kabel mellan kopplingsdosan som lampkabeln skarvas i och transformatorn. Vilken kabel är det man skall söka efter? Vem säljer kablar med dessa dimmensioner?

Jag har tittat på alla hemsidor ho sde stora byggvaruhusen men kan inte se att de har detta i lager. Problemet är att jag vill dra elen i helgen så jag måste ju köpa det lokalt någonstans.

Poolgiganten

Utloggad suezen

SV: Var finns det kabel?
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2009, 22:58:09:09 »
Jag vet ju inte var "lokalt" är för dig men Kjell & company säljer 8mm2 kabel för 19:- per meter (artikelnummer 37792 och 37793). Du kan även hitta sådana typer av kablar där de säljer bilstereoprylar, eftersom även dessa drar en väldig massa ström.

4-6mm2 låter lite klent, det är trots frågan om 25 ampere (om du har en lampa på 300watt / 12volt som är det vanligaste), hur tjock kabel du behöver avgörs dels av strömstyrkan eftersom den måste vara tillräckligt tjock för att inte bli för varm så isoleringen smälter, men även av avståndet för att du inte ska få för stort motstånd i den och därmed spänningsfall vilket gör att lampan lyser svagt.

Utloggad Fixaren

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Värme Gullberg o Jansson 9,2 Kw
    • Visa profil
SV: Var finns det kabel?
« Svar #2 skrivet: maj 29, 2009, 22:54:34:34 »
Kablen kan du köpa hos de flesta bildelsvaruhus om du dra den i slang.
Ska försöka lägga ut en enkel bild på hur man tar fram kabel storlek från den gamla Ellära boken här på pool nätet då det även från poolfirmorna inte är helt klart.
/Fixaren
/Fixaren
gh

Utloggad drarmi

SV: Var finns det kabel?
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2009, 10:13:43:43 »
Tack för era svar!!

Jag kommer dra från en kopplingsdosa, till vilken kabeln till lampan går, till transformatorn. Det blir inte mer än 2 meter mellan kopplingsdosan och brunnen i vilken transformrmatorn komma stå.

Då vet jag att det bara är till att ta vanlig högtalarkabel. Då har man lärt sig något nytt .  Tack!

Utloggad Poolarn

SV: Var finns det kabel?
« Svar #4 skrivet: maj 31, 2009, 21:04:22:22 »
Såg att det bara var två meter!

Här kommer ett nomogram som hjälp för dimensionering av kabel!

Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag