Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur skulle ni koppla in luftvärmepump i detta system?  (läst 6225 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pool-Tobias

Hur skulle ni koppla in luftvärmepump i detta system?
« skrivet: maj 22, 2012, 22:34:46:46 »
Jag använder Uponors solfångare som är 10-12 år gamla, men funkar väldigt bra och är oerhört effektiva (kan höja temperaturen i poolen med 4 grader en riktigt solig dag i min 8*4*1,4 m pool). Då jag tröttnat på den ojämna vattentemperatur som fås med enbart solfångare har jag idag köpt en Gullberg & Jansson 9,2 vertikal poolvärmepump med by pass-koppling.

1. Tycker ni att jag ska ta bort solfångarna och enbart köra med poolvärmepumpen eller ska jag köra en kombination? Med tanke på solfångarnas ålder säger mig magkänslan att det inte är alltför lång livslängd kvar på dessa och det kanske är enklast att avveckla dessa under ordnade former medan allt fungerar.

2. Om jag kör en kombination av solfångare och poolvärmepump, var i systemet ska poolvärmepumpen då kopplas in, före eller efter solfångarna? Jag har fått olika svar beroende på vem jag frågat så här långt.

3. Baserat på bifogad bild av mitt system, hur/var skulle ni koppla in poolvärmepumpen i detta, gå på de befintliga rören/slangarna inne i poolförrådet eller utanför?

Mycket tacksam för kloka råd och synpunkter i alla former!
8*4 m murad pool
Carrara-liner
Uponor solfångare
Gullberg & Jansson V20 (9,2)
Walu pooltäckning

Poolgiganten

Utloggad merry

SV: Hur skulle ni koppla in luftvärmepump i detta system?
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2012, 11:28:57:57 »
Hej !
Vi kör både solfångare och värmepump. Fick med solfångarpaketet när vi köpte poolen, men efter 1 säsong så köpte vi till en värmepump. Vi har pumpen efter solfångarna för att låta "gratis" värmen komma först. Då vi har en trevägs ventil som automatiskt styr vattnet om det skall till solfångarna eller inte beroende på väder så var det enkelt att låta den slang som går till poolen istallet gå till värmepumpen.
Byggt en Octovia 3,6 x 6,6 värmer med solfångare samt värmepump Brilix THP 100

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan