VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nybygge, vad tänka på....?  (läst 4633 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jaz

Nybygge, vad tänka på....?
« skrivet: juli 24, 2014, 08:25:31:31 »
Har ju såklart diskuterats här men hittar inte... Ska bygga nytt hus, och planerar såklart för pool. Har tänkt mig en typ av balja, PP eller liknande på ca 8x4. Har snart gjutit plattan och har dragit från pannrum (ska ha fliseldning) ca 30 meter från poolen, 2 st Pem 40mm samt en elkabel. Inne i detta utrymme är min plan att ha rening och uppvärmning via flisen. Mina frågor är...;

1. Har jag tillräckligt med slang dragen? Den som säger NEJ får stryk ;) Skämt åsido, inget är försent men det vore drygt som f-n om det visar sig att jag glömt något väsentligt. Som vanligt så blev det ju panik när alla kulvertar och rör skulle ner så jag ringde nått företag och kollade, men givetvis skulle jag ställt frågan här först.
2. Hur gör man med dränering. Ligger den under poolen sedan, eller  runt om?Är så det skriker med grundvattnet, finns det bättre och sämre val av pool i det fallet.
3. Vill ju ha så att trädäcket går ut "över" poolkant och inte ha en synlig PP-kant på en dec runt poolen, är detta något man väljer då man väljer leverantör av pool?


Tacksam för hjälp!

MVH johan

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nybygge, vad tänka på....?
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2014, 09:15:26:26 »
Jag skulle absolut råda dig att dra (minst) 50 mm pem om du skall ha så lång väg att pumpa vattnet, annars tycker jag att du gör ett maskinrum vid poolen och bara cirkulerar "värmevattnet" från flispannan till maskinrummet där värmeväxlare, cirkpump och sandfilter skall vara.

Jag gjorde själv misstaget att bara dra 40 mm PEM, och trots att jag bara har typ 15 meter slang till poolen så ger det "dåligt" flöde, grannen som har 50 mm och lika långt, men klenare cirkpump har påtagligt bättre flöde än vad jag har.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Jaz

SV: Nybygge, vad tänka på....?
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2014, 12:19:59:59 »
Ok... Jag får nog leva med dåligt flöde. Vad är det värsta det kan innebära? Att lägga ner nått extra kanske man kan göra men att gräva upp hela diket och byta ut.. Vet inte. Och ett hus till på tomten känns med tveksamt, är redan en massa byggnader och kommer få svårt att få plats med en till.

Vad är dåligt flöde? Om jag inte kommer kunna ha pool öht pga av endast 40mm så har jag ju såklart inget val men annars hoppas jag att det funkar ändå.

Vill inte va otacksam men ber er bara förklara konsekvenserna mer närmare. Och tack för hjälpen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nybygge, vad tänka på....?
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2014, 12:26:50:50 »
Du behöver en cirkpump på 1 HK istället för en på 0.75 HK, vilket innebär dyrare pump och högre driftskostnad.
Och du får ändå aningen sämre flöde än om du hade haft en grövre ledning och en mindre cirkpump.

Problemen med lågt flöde är att det blir sämre cirkulation i poolen, risken för grönalger vid botten/hörn ökar på grund av detta, vilket i sin tur medför att du får köra med lite mer klor (kostar lite mer) än om du haft ett högt flöde.
Med insprutarna riktade uppåt får du sämre fart på ytvattnet i poolen, vilket gör att flugor, damm, löv o.s.v. som hamnar på ytan i större utsträckning hinner falla till botten innan de åker ut i skimmern, vilket i sin tur gör att du behöver dammsuga botten oftare.

Det är inga allvarliga (stora) ökade problem, men det är flera olika saker som förbättras om man kan ha lite högre flöde än vad du rimligen kommer att få.

Ekonomiskt sett tror jag man tjänar på att satsa på en grövre dyrare slang när man bygger, jag ångrar i alla fall att jag drog så klen slang, och p.g.a. dragningen är det mycket besvärligt för mig att byta, även om jag många gånger tänkt tanken.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Jaz

SV: Nybygge, vad tänka på....?
« Svar #4 skrivet: juli 24, 2014, 12:43:12:12 »
Ok, tack. Nu är jag mer med. Är inte primärt de ekonomiska skälen som gjorde mitt val av 40-slang, mer de okunniga. Hur gör man, ska slangen ligga frostfritt?

Utloggad Jaz

SV: Nybygge, vad tänka på....?
« Svar #5 skrivet: juli 24, 2014, 12:45:50:50 »
Och OM man nu byter till 50 har jag tillräckligt med slang,2st samt en för el, för att få ihop ett bra system i mitt pannrum?

Utloggad TommyC

SV: Nybygge, vad tänka på....?
« Svar #6 skrivet: juli 24, 2014, 13:14:21:21 »
Här kan du se vilken stor skillnad det är på tryckfall mellan 50 mm och 40 mm:
http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/

Om jag byggde nytt idag skulle jag dra två extra tomrör för framtida behov. Då kan man t ex dra i en tunnare PEM-slang för automatisk vattenpåfyllning och nivåreglering i framtiden. Det andra röret kan användas för lågspänningskablar. Det kostar ju väldigt lite att lägga dit extra rör när man bygger men är ett elände att få dit i efterhand.

PEM-slang tål att frysa.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Jaz

SV: Nybygge, vad tänka på....?
« Svar #7 skrivet: juli 24, 2014, 13:42:04:04 »
Tack! Detta innebar mao att jag kan krafsa ner 50 slang ca 30cm undermark och det funkar?! Då har jag ju extrarör till framtiden. Sen de övriga frågorna..? Tack igen

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nybygge, vad tänka på....?
« Svar #8 skrivet: juli 24, 2014, 15:31:34:34 »
En elkabel räcker ju, 3-fas, du kan fördela på plats om du vill göra nåt mer.
De två 40 mm PEM-slangarna kan användas för både duschvatten, kabeldragning eller annat som kan bli aktuellt i framtiden, så om du nu lägger ned 50 mm slang lite mindre djupt, gräv inte upp de två 40 mm slangarna, de kan komma till användning.

En elmätare behöver du för att ha koll på vad det kostar, lita på mig, många kommer att fråga.
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/104-3-fas-elmatare-for-dinskena.html

Kanske även en datalogger, för att ha koll på elförbrukning, utetemp, pooltemp och mycket mer:
http://www.energibutiken.se/sv/hem/102-logger-2020-startpaket-datalogger.html

(Ber om ursäkt för reklamen som gäller de produkter jag säljer i webbshoppen, men jag försöker bara länka till produkterna när jag faktiskt tror att det kan vara bra, och av intresse för frågeställaren.)
« Senast ändrad: juli 24, 2014, 15:37:22:22 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Jaz

SV: Nybygge, vad tänka på....?
« Svar #9 skrivet: juli 24, 2014, 17:23:08:08 »
Är helt ok med lite reklam, ta chansen bara!:)

Räcker 50...? Om jag nu lägger ner nya, ska jag ta 60?

Och behöver inte va frostfritt eller..?

Och de övriga frågorna, orkar ni...? Behöver lite tankar bara!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan