VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ta ner en Intex för säsongen  (läst 10529 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

Ta ner en Intex för säsongen
« skrivet: augusti 25, 2008, 15:42:38:38 »
Att sätta upp en ny,ren och fräsch ovanmarkpool är väl en sak, kul och lätt ! att ta ner en använd med illa luktande sörja, få ut sista vattnet , få den torr och rulla ihop den utan att det går revor....... big suck  :(

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Ta ner en Intex för säsongen
« Svar #1 skrivet: augusti 25, 2008, 19:25:52:52 »
Det är aldrig roligt att plocka ner eller stänga för säsongen, inte kul!!! :( :(
Det bästa är att det (förhoppningsvis) kommer en underbar sommar till! :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad SingingSailor

SV: Ta ner en Intex för säsongen
« Svar #2 skrivet: augusti 25, 2008, 21:21:30:30 »
Om du har en stativpool, så kommer några tips här:
Pumpa ur vatten med dränkbar pump.
Lägg ett plaströr under poolen, och "flytta" restvattnet det till ena kanten genom att flytta/rulla röret under poolen, pumpa ur resten.
Svabba ur botten.
Hoppas på sol... ta in när det torkat.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad ddt

SV: Ta ner en Intex för säsongen
« Svar #3 skrivet: augusti 26, 2008, 14:30:45:45 »
Hej!

Även jag har Intex stativpool, en rund sådan på 7,49 m och jag brukar inte tömma dem (har tidgare haft en 5,49 också) inför vintern. Tappar bara ur vattnet under nivån för pumphålen och lägger på en stor pressening som förankras med gummiband så att den kan fjädra när snön lägger sig. Har skrivit i detta forum om detta tidigare.

Isbiten mitt på tomten lär väl väga 30-40 ton

MVH Eva A

Utloggad nyburjare

SV: Ta ner en Intex för säsongen
« Svar #4 skrivet: augusti 27, 2008, 11:00:05:05 »
Det var intressant skall söka och läsa mer om det, att låta den stå kvar, vikten behöver du ju inte "oroa" dig för fryset vatten väger samma som flytande  ;)

Men jag har en bekant som lät den stå kvar och när isen bildades eller tinade då blev det vassa isbitar som skar i sönder plasten.

Utloggad ddt

SV: Ta ner en Intex för säsongen
« Svar #5 skrivet: augusti 27, 2008, 23:12:34:34 »
Hej!

Jag har också varit med om att isen har förstört poolen, men då hade isen fryst fast i anslutningarna och det var dessa som revs bort /revs med då isen började tina och snurra runt i poolen. (En förklaring behövs, för att slippa tömma poolen på någo vatten alls tillverkade vi "proppar" för pumhålen och behöll baljan toppfylld över vintern.

Jag har annars haft min mina två Intexbaljor vattenfyllda under fyra problemfria vintrar. Jag tror inte att det är isen i sig själv som skär sönder, utan att det är det som fryser fast som isen kan få fäste i och dra med.

Svårt att hitta något forum där man diskuterar frågan om vintertömning, så vore ju bra om fler berättade hur de har gjort

MVH Eva

Utloggad nyburjare

SV: Ta ner en Intex för säsongen
« Svar #6 skrivet: augusti 28, 2008, 08:19:06:06 »
Men hur gör du med vattnet, när det är frysit händer ju inget då hålls det ju fräscht men under mellantiden när det är minus till o från, blir inte vattnet riktigt dåligt när man inte har pump?

Tillsätter du klor hela hösten, vintern o våren ?

Nästa år kommer jag nog att låta den stå kvar, för det är bara att konstarera att hantera och torka upp en använd liner är ett jäkla jobb.

Utloggad SingingSailor

SV: Ta ner en Intex för säsongen
« Svar #7 skrivet: augusti 28, 2008, 18:08:27:27 »
Hur gör du med bottenventilen, fastnar inte isen i den och riskerar att dra sönder botten?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad ddt

SV: Ta ner en Intex för säsongen
« Svar #8 skrivet: augusti 28, 2008, 22:54:54:54 »
Hej

Risken finns förstås att isen fryser fast i bottenventilen, men det har faktiskt inte hänt någon gång under de fem år som jag haft vatten kvar i badbaljan. De avstängningar som jag hade för pumpslangarna var av betydligt grövre dimensioner. Poolduken slets sönder, inte skars sönder.

En intressant sak med isen var att när den tinade var hur den luckrades upp, vissa kallar det för att isen "ruttnar" inga vassa bitar med andra ord.

MVH Eva

Utloggad SingingSailor

SV: Ta ner en Intex för säsongen
« Svar #9 skrivet: augusti 30, 2008, 09:17:48:48 »
Låter intressant, kanske skulle prova att låta poolen stå uppe över vintern.
Man slipper ju en hel del jobb.
Dessutom mår väl inte duken särskilt bra av att vikas och pressas ihop heller.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag