VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vattnet ser inte längre klart ut? Smutsigt? Alger?  (läst 2655 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mhunter

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Norr om Sthlm
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Bra poolare!
    • Visa profil
Vattnet ser inte längre klart ut? Smutsigt? Alger?
« skrivet: juli 28, 2014, 15:45:06:06 »
Jag tycker plötsligt att vattnet i poolen inte längre ser så "kristallklart" ut som innan.
Mot den vita (plasttrappan) ser det lite gultonat ut, och även mot den turkosa linern...
På kvällen kan jag se väldigt mycket partiklar i lampskenet, så pass att jag inte ser botten rakt under lampskenet helt klart. Låter det inte som att det är förorenat?
Kan denna extrema värmebölja bildat alger?
Jag har 27grader (endast sol/vädervärme), jag kör cirkulationen/filtret 09-20 dagligen. Har ny sand i sandfiltret (för säsongen) och backspolar 1-2gng/vecka.
Enl senaste test, så är: PH ok, klor ok, alkalinitet något låg, stabilizer låg.
Ska jag prova med chockklorering? Har endast kört puckar (ca 1/veckan) sedan starten i mitten av juni.
Tacksam för tips!
Folkpool classic 8x4, Romantrappa.
100kg Hayward Villa s-210 Sandfilter, Bergvärme Nibe 1145-16 + Pool40, VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 75kW, Walu Evolution Blue Safety Cover
SPAbad - Nordic hot tubs Crown II, nedsänkt i mark.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Vattnet ser inte längre klart ut? Smutsigt? Alger?
« Svar #1 skrivet: juli 28, 2014, 15:53:45:45 »
Så blir mitt med särskilt efter mkt badande, sol, varmt . det är liksom som om vattnet inte "gnistrar" så klart som det brukar i solen... lösningen heter flockpuckel.... jag lägger i en sån var tredje vecka ca.

Sen är frågan hur mkt vatten du drar runt på 11 timmar dvs flödet på filtret jämför med volymen på poolen. är det så här varmt o vi badar mkt snålar jag aldrig in på filtreringen, får gå dygnet om.


Utloggad Mhunter

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Norr om Sthlm
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Bra poolare!
    • Visa profil
SV: Vattnet ser inte längre klart ut? Smutsigt? Alger?
« Svar #2 skrivet: juli 28, 2014, 16:00:15:15 »
Stämmer exakt med din beskrivning. Det har oxå badats flitigt, minst 4pers 2-3ggr/dag i en månad.
Då börjar jag med att slå av timern så att pumpflödet får gå dygnet runt, och kasta i en flockningskudde i breddavloppet.
Avvaktar med chockklorering då...?
Tack!
Folkpool classic 8x4, Romantrappa.
100kg Hayward Villa s-210 Sandfilter, Bergvärme Nibe 1145-16 + Pool40, VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 75kW, Walu Evolution Blue Safety Cover
SPAbad - Nordic hot tubs Crown II, nedsänkt i mark.

Utloggad nyburjare

SV: Vattnet ser inte längre klart ut? Smutsigt? Alger?
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2014, 17:27:40:40 »
Chock är inget underverk för stoft , synligt smuts , etc , klor är en kemisk process som dödar , inte tar bort, det gör filtret.

VIKTIGT ! backspola inte när du flockar, trycket stiger över sandfiltret , det skall det göra, det som händer är att flocket sätter igen sanden men högre reningsgrad som följd, backspola efter 2-3 dygn

Utloggad Mhunter

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Norr om Sthlm
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Bra poolare!
    • Visa profil
SV: Vattnet ser inte längre klart ut? Smutsigt? Alger?
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2014, 22:20:08:08 »
Chock är inget underverk för stoft , synligt smuts , etc , klor är en kemisk process som dödar , inte tar bort, det gör filtret.

VIKTIGT ! backspola inte när du flockar, trycket stiger över sandfiltret , det skall det göra, det som händer är att flocket sätter igen sanden men högre reningsgrad som följd, backspola efter 2-3 dygn
Sant, trycket ökade något.. Jag slängde i 2st flockningskuddar från Nitor (1/25m3). Kan man överdosera eller förstärks effekten av att lägga i ytterligare en?
Innehållet (tablettform) löstes upp efter några timmar..
Folkpool classic 8x4, Romantrappa.
100kg Hayward Villa s-210 Sandfilter, Bergvärme Nibe 1145-16 + Pool40, VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 75kW, Walu Evolution Blue Safety Cover
SPAbad - Nordic hot tubs Crown II, nedsänkt i mark.

Utloggad nyburjare

SV: Vattnet ser inte längre klart ut? Smutsigt? Alger?
« Svar #5 skrivet: juli 28, 2014, 23:26:22:22 »
Vet ej , följ anvisningarna på förpackningen det brukar räcka

Utloggad Mhunter

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Norr om Sthlm
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Bra poolare!
    • Visa profil
SV: Vattnet ser inte längre klart ut? Smutsigt? Alger?
« Svar #6 skrivet: juli 29, 2014, 13:29:17:17 »
Flockningen funkade fint, idag låg massor med ihopflockat smuts på poolbotten, detta fick roboten ta hand om.
Nu gnistrar vattnet igen  :)
Tack för råden!
Folkpool classic 8x4, Romantrappa.
100kg Hayward Villa s-210 Sandfilter, Bergvärme Nibe 1145-16 + Pool40, VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 75kW, Walu Evolution Blue Safety Cover
SPAbad - Nordic hot tubs Crown II, nedsänkt i mark.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan