Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vita fläckar på kaminen i tunna?  (läst 8995 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

mcdz

  • Gäst
mcdz
Vita fläckar på kaminen i tunna?
« skrivet: juni 24, 2013, 08:52:25:25 »
Hej

Har precis införskattat en badtunna i plast med invändig kamin. Vi kör sjövatten i denna och har fått lov att använda vattenreningsmedel samt ph höj för att få bra väden. Vi kör utöver detta långtidsklor samt snabbklor efter bad.

Har mätstickor som vi använder och klor, ph och alk visar att de värden vi har är ok.

Har märkt att vi har fått vita prickar på kaminen och jag undrar vad det är och hur man gör för att slippa få detta, är det farligt för kaminen?



Tack!

Poolgiganten

mcdz

  • Gäst
mcdz
SV: Vita fläckar på kaminen i tunna?
« Svar #1 skrivet: juni 24, 2013, 08:54:41:41 »
Bilden visades inte.


Utloggad kluns

SV: Vita fläckar på kaminen i tunna?
« Svar #2 skrivet: september 26, 2013, 19:13:06:06 »
Jag har samma problem med min kamin och att döma av bilderna är det samma fabrikat på tunna o kamin.

I mitt fall har det förutom dom vita prickarna blivit djupa porer i kaminen, den är nu tre somrar gammal och jag fruktar inläckage när som helst.


Jag har bräckt vatten från Bottenviken i min och har använt Aquablanc Clear Pool i vattnet och sandfilter eftersom den står med vatten hela sommaren förutom nu i somras när jag använt klortableter för att se om det är kemikalierna som orsakar frätskadorna men jag har då inte sett nån skillnad  :'(

Min teori är antingen fel typ av aluminium eller att kaminen blir en offeranod iom att den sitter i rostfria fästen.

Utloggad JonasT

SV: Vita fläckar på kaminen i tunna?
« Svar #3 skrivet: februari 05, 2014, 18:08:19:19 »
Klor o varmvatten är ingen bra kombi...använd klorfritt des.medel (se sotarns badtunnor t.ex)

Utloggad Erica

SV: Vita fläckar på kaminen i tunna?
« Svar #4 skrivet: februari 05, 2014, 19:11:58:58 »
Jag har samma problem med min kamin och att döma av bilderna är det samma fabrikat på tunna o kamin.

I mitt fall har det förutom dom vita prickarna blivit djupa porer i kaminen, den är nu tre somrar gammal och jag fruktar inläckage när som helst.


Jag har bräckt vatten från Bottenviken i min och har använt Aquablanc Clear Pool i vattnet och sandfilter eftersom den står med vatten hela sommaren förutom nu i somras när jag använt klortableter för att se om det är kemikalierna som orsakar frätskadorna men jag har då inte sett nån skillnad  :'(

Min teori är antingen fel typ av aluminium eller att kaminen blir en offeranod iom att den sitter i rostfria fästen.

Fel typ av aluminium - nej så vitt jag vet finns det ingen sorts aluminium som verkligen fullt ut tål klorerat vatten, eller ännu värre salthaltigt sådant. Det borde vara syrafast rostfritt stål, inte aluminium. Det faktum att kaminen värms upp gör saken ännu värre - temperaturen på aluminiumytan är ju högre än själva tunnans temperatur.

Mudshark

  • Gäst
Mudshark
SV: Vita fläckar på kaminen i tunna?
« Svar #5 skrivet: april 22, 2015, 12:11:40:40 »
Jag hade precis samma problem med min kamin. Använder kommunalt vatten och bakteriedödande medel istf klor.
Kontaktade Sotarn och fick den utbytt mot en i rostfritt, sen dess inga problem längre.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan