VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Salt i pool utan saltklorinator?  (läst 3895 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LenaBe

Salt i pool utan saltklorinator?
« skrivet: juni 03, 2018, 16:44:07:07 »
Hej.
Har en fråga om salt i pool.
Vi har en nedgrävd ovanmarkspool och pumpen är bestway med patronfilter.
Nu undrar jag om man måste ha en saltklorinator? Kan man inte bara mäta upp saltmängd och hälla i? Vi har vecoklorpuckar.
Så vitt jag kan förstå så är det inte något av metall i pumpen,  i vattnets väg.

Hälsningar Lena.

Poolgiganten

Utloggad Mickelin

SV: Salt i pool utan saltklorinator?
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2018, 20:00:20:20 »
Salt i poolen har man för att göra klor med hjälp av en saltklorinator. Har man ingen saltklorinator (dvs klorerar vattnet på annat sätt) behövs inget salt.

Utloggad LenaBe

SV: Salt i pool utan saltklorinator?
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2018, 22:06:32:32 »
Vi hade tänkt ha salt och klor utan saltklorinator om det är möjligt? Det var så jag menade. Ber om ursäkt om jag var otydlig .
 Tänker att vattnet blir behagligare med salt.

Utloggad Erica

SV: Salt i pool utan saltklorinator?
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2018, 22:53:14:14 »
En sådan pool är inte gjord för saltvatten. Även om pumpen inte är av metall - troligtvis är dock vissa delar det, t.ex. axelcentrum på pumphjulet - så kommer det nog att bli problem med själva ramen och stativet, poolstegen, ev. lampa o.s.v. Saltvatten är betydligt mer aggressivt med klor i vattnet och skall man ha saltvatten bör man ha planerat sin pool för saltvattensdrift från början om man inte skall riskera tråkiga överraskningar. Vad är det för Bestway pool ? Om det är en rampool så finns det ju massor av metalldetaljer, visserligen inte i ständig direktkontakt med vattnet, men de kommer ju att bli blöta när det badas och plaskas i poolen. Är det en av de runda, uppblåsbara Bestway-poolerna finns ju inget sådant, men man får ändå kolla t.ex. poolstege. Det räcker med t.ex. några bultar av metall för att det skall bli problem.

Utloggad LenaBe

SV: Salt i pool utan saltklorinator?
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2018, 07:55:54:54 »
Vi har byggt en form av formplyfa på kraftig regelstomme och har lagt i en liner (ej bestway). Det enda som är bestway är pump och kranar som sitter i poolväggen.
Inga lampor i poolen heller. Det finns en stege som är rostfri.

Utloggad Erica

SV: Salt i pool utan saltklorinator?
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2018, 09:35:00:00 »
Normalt klarar inte rostfria pooldetaljer heller av saltvatten. De brukar inte vara gjorda av så högvärdigt rostfritt att det fungerar, varför man alltid brukar avråda från rostfritt om man skall ha salt i poolen. Det FINNS rostfria legeringar som kan klara det, men som sagt brukar man inte hitta dessa i rostfria pooldetaljer. Till saltvattenspooler brukar man t.ex. vilja ha plast även i sådant som skimmer och inloppsmunstycken.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Salt i pool utan saltklorinator?
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2018, 10:03:41:41 »
På min gamla arbetsplats så fanns en labbavdelning - kemiinriktad.
En av cheferna där hade pool som de klorerade som vanligt, men de tillsatte även salt så det blev ungefär som det bräckta vattnet i Östersjön.
De gillade känslan och menade att det krävdes mindre klor för att hålla vattnet fint över tid.
Hur aggressivt salt i så små nivåer som vi talar om i en pool är kan jag faktiskt inte svara på, kanske hade de plastdetaljer i hela sin pool jag vet inte.
Men stegar i plast har i vart fall jag aldrig sett i en vanlig 4 X 8 meters pool.
Stegarna är ju dessutom i kontakt med vattnet under väldigt få timmar/år, kanske funkar det bra även om det rostfria inte är syrafast.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Salt i pool utan saltklorinator?
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2018, 11:13:50:50 »
Stegar i plast finns, men de billiga som hör till budgetpooler blir ofta sköra med åren och risken finns nog att de kan brista med tiden om man inte ser upp och byter i tid. Men sedan finns det ju andra alternativ också, men då kostar det. En bekant till oss hade en pool med saltvatten och med en poolstege i någon slags kompositmaterial, med kolfiber. Han köpte den för ett antal år sedan från USA och den var långt ifrån billig (jag kommer inte ihåg nu vad han sa för pris, men jag reagerade på att det var långt över vad en motsvarande rostfri stege skulle kosta). Men den var tydligen garanterad att klara även klorerat saltvatten. Båtstegar klarar saltvatten, men då utan klor i. Kombinationen blir betydligt tuffare.

Tanken att stegen inte exponeras för vattnet så mycket förutsätter nog då att du dels tar upp den varje gång när du badat klart och att du då sköljer av den ordentligt med rent vatten. Får klorvattnet ligga kvar på den och dessutom uppe i luften så kan det kanske rent av ge mer angreppsrisk än om den vore i vattnet hela tiden. Det är ju just i vattenlinjen som det brukar hända saker vad det gäller korrosion och liknande.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Salt i pool utan saltklorinator?
« Svar #8 skrivet: juni 04, 2018, 11:52:23:23 »
OM jag istället skriver att jag efter snart 15 års drift av detta forum inte läst om någon som haft problem med rostande poolstege p.g.a saltvatten så kanske du förstår vart jag vill komma.
Det vore mycket märkligt om ingen med salklorinator har rostfri poolstege?
Det kan även vara som du säger, att det är så fruktansvärt aggresivt att alla sett och lytt varningarna, så att det itne finns någon i Sverige som haft dessa problem, just för att ingen kör med en poolstege i rosfritt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Salt i pool utan saltklorinator?
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2018, 13:22:09:09 »
Jag har ju inte testat detta med stegen, men jag vet ju av egen erfarenhet att "rostfritt" inte alltid innebär att det tål ens klorerat vatten utan salt och salt ökar ju aggressiviteten, därav alla rekommendationerna man ser att vid saltvattensdrift - undvik rostfritt. Det jag sett här vid vår pool (inomhus, sötvatten) är att rostfria lock till golvbrunnar faktiskt har rostat något på de brunnar som ligger närmast själva poolen, något som jag inte sett t.ex. i våra duschar. Skall man använda rostfritt till saltvatten är det nog vettigt att i vart fall rådfråga leverantören om just deras rostfria legering verkligen tål detta. De borde ju veta....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan