CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lång tid att få upp värmen  (läst 3710 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Arvid

  • Gäst
Arvid
Lång tid att få upp värmen
« skrivet: juni 17, 2014, 22:09:24:24 »
Hej

Har precis instalerat en JF-fritidpool. Det är en 28m3 stor och värms av en 9kw luxlama värmepump. Nu är det inte speciellt varm ut men jag får ändå inte upp tempen i poolen. i 2 dagar har tempen stått stilla på 23 grader. Har 1 i delta mellan inkommande och utgående från pumpen.
Är detta normalt med tanke på att det är ner mot 3-4 grader på nätterna och under dagarna är inte tempen speciellt hög nu heller. Det sitter ett poolskydd på som ligger ovanför vattnet. Det jag funderar på är om det trevägssettet som sitter mellan filtret och pumpen är rätt. köpte det tillsammans med poolen från JF Pumpen är inställd på 29 grader. i övrigt är det fabriksinställningar.

Tacksam för svar.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 486
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lång tid att få upp värmen
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2014, 07:53:21:21 »
Poolskyddet måste vara torrt för att det skall isolera, om det regnat och kommit vatten ovanpå, eller om poolskyddet är av en variant som ser ut som en väv som flyter ovanpå vattnet så isolerar det mer eller mindre ingenting så det blir svårt att få upp värmen.
Kan du förklara bättre vilket pooltäcke du har?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad matez

SV: Lång tid att få upp värmen
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2014, 09:22:59:59 »
Jag var borta från torsdag till måndag. Då stängde jag av vp helt och hade 29 grader. När jag kom hem hade jag ca 21 grader. (Ingen värme i luften direkt) Startade upp vp i måndags, och har nu återigen 29 grader i vattnet. Med ca 13 grader i luften dagtid och ca 8-9 nattetid. Dock har ju du lite kallare nätter som säkert också påverkar, men tycker inte den borde stå still på 23 grader i 2 dygn.
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Arvid

  • Gäst
Arvid
SV: Lång tid att få upp värmen
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2014, 14:37:24:24 »
Hej

Polskyddet är uppsytt av en kapelltillverkare som är spänd över polen alltså ligger en bit ifrån vattenytan. Den har dock "nät" för att släppa igenom regnvatten. Så det anser jag vara torrt

Utloggad matez

SV: Lång tid att få upp värmen
« Svar #4 skrivet: juni 19, 2014, 11:51:04:04 »
Kanske att den även släpper igenom för mycket värme?
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 486
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lång tid att få upp värmen
« Svar #5 skrivet: juni 19, 2014, 14:32:52:52 »
Ja, utan att veta hur stort nätet är är det omöjligt att svara på frågan.
Är nätet en meter brett och fyra meter långt så kommer du "aldrig" att få varmt i poolen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Arvid

  • Gäst
Arvid
SV: Lång tid att få upp värmen
« Svar #6 skrivet: juni 19, 2014, 16:07:31:31 »
Näten är 3st mindre nät ca 15cmx40cm för att tillse att inte vatten stannar kvar på skyddet. Se bild. dock regnar det nu när jag tog bilden. i mitten av skyddet är det ca 10cm ned till vattnet

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag