CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solfångare Pool eller "riktig"?  (läst 6096 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stand001

Solfångare Pool eller "riktig"?
« skrivet: september 12, 2006, 20:47:12:12 »
Hej
Jag har bestämt mig för att värma min pool med solfångare
Min fråga är:
Skall jag satsa på en poolsolfångare eller en riktig
någon som har erfarenheter med detta
Har idag bergvärme som är förberedd för solfångare
Frågan är om jag kan räkna hem det
/Stephan




Poolgiganten

Utloggad p1sson

SV: Solfångare Pool eller "riktig"?
« Svar #1 skrivet: september 13, 2006, 14:42:16:16 »
kör hårt  !!! O0 O0 O0 O0
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Utloggad blinformation

SV: Solfångare Pool eller "riktig"?
« Svar #2 skrivet: september 13, 2006, 15:19:52:52 »
Riktig solfångare, absolut. Det är ju inte en värmeväxlare utan en värmehämtare. Man behöver bara el till cirkulationen.

Vi värmer både pool, varmvatten och husvärme med solen en stor del av året. På vintern räcker inte luftvärmepumpen riktigt så då skulle vi behövt bergvärme. Men vi kan inte räkna hem bergvärme nu. Däremot är jag övertygad om att du kan räkna hem solfångaren på 4-5 år.

//BL
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Solfångare Pool eller "riktig"?
« Svar #3 skrivet: september 13, 2006, 19:00:02:02 »
Riktig solfångare, absolut. Det är ju inte en värmeväxlare utan en värmehämtare. Man behöver bara el till cirkulationen.
//BL

Hur menar du? vxl vs hämtare? är inte alla solpaneler vxl? man vxl väl ett media mot ett annat, eller har jag otur när jag tänker <hmm>
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Modellflygarn

SV: Solfångare Pool eller "riktig"?
« Svar #4 skrivet: september 13, 2006, 20:40:41:41 »

Om du har bergvärme är det väl bättre du använder den?
Det är rätt stor skillnad i pris på poolfångare och "riktiga" solpaneler, så om du inte har något speciellt skäl att välja "riktiga" solpaneler så skaffa hellre stor yta med poolfångare och stötta med bergvärme när det är mulet.

Håkan
J&F Storpool 7.3x3.6

Utloggad Poolnicke

SV: Solfångare Pool eller "riktig"?
« Svar #5 skrivet: september 14, 2006, 05:10:56:56 »

Hur menar du? vxl vs hämtare? är inte alla solpaneler vxl? man vxl väl ett media mot ett annat, eller har jag otur när jag tänker <hmm>

"har jag otur när jag tänker" Vilket kanonuttryck ;D Måste funka i alla lägen.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Solfångare Pool eller "riktig"?
« Svar #6 skrivet: september 14, 2006, 07:22:11:11 »
Hehe, rätt fyndigt faktiskt, hela uttrycket är som du säkert förstår: "Jag är inte dum i huvudet, jag har bara otur när jag tänker" ;D
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad blinformation

SV: Solfångare Pool eller "riktig"?
« Svar #7 skrivet: september 14, 2006, 07:56:34:34 »
Nja, problemet är nog att det är JAG som har otur när jag FÖRKLARAR. Det säger folk alltid när jag har förklarat nåt:
- Men käre vän, vilken otur du har när du förklarar...

Jag menar bara, men det är kanske självklart, att bergvärmen växlar fram värme 1:3, dvs den tar 1 kW el för att hämta ut 3 kW värme ur berget. Solfångaren däremot, drar ingen el utom för att cirkulera vätskan och hålla igång elektroniken. Den ger kanske 1:100 eller något sådant.

Ja, riktiga solpaneler är dyrare, men alla jag vet som skaffat sådana, har räknat hem dem snabbt. Vill man komma ner rejält i pris så kan man köpa byggsatser och bygga ihop panelerna själv.

Men bergvärme är ju ett suveränt alternativ på vintern. Kanske du kan prova något år och ta ställning till om du behöver en riktig solfångare sedan. Själv skulle jag inte satsa på en poolfångare, det känns som att ta halva steget. Hoppa nu inte på mig alla som har sådana fångare, jag vet att ni är nöjda <sol>

//BL
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag