VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: VPs livslängd  (läst 4448 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
VPs livslängd
« skrivet: augusti 25, 2006, 14:17:53:53 »
Har läst en del på forumet om VP och det tycks som vissa menar att dom har en begränsad livslängd
(som allt annat men jag får intrycket att VP dör väldigt fort).

Det pratas om att det är antalet starter som bestämmer livslängden.
är det så? I så fall är goda råd dyra. Min slår av och på säkert minst
10-15 ggr/dygn.

VP-experter, säg ert. Är dom begränsade? Hur länge? Orsak?
Bästa sättet att handha dom (inomhus på vinter, under regntak, ska man prata med dom...)?
 ;)
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Poolgiganten

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: VPs livslängd
« Svar #1 skrivet: augusti 25, 2006, 15:42:52:52 »
Jag har ganska nyss installerat min burk (Pahlen Maxitemp 31) och jag läste följande i min manual:
"Värmepumpen ska skyddas från nederbörd med ett tak som går minst 30 cm utanför kanterna runt om."
Då tänker jag bygga ett litet tak i plåt som jag monterar så att det enkelt kan tas av.
Sen när pumpen inte längre ska vara igång, typ om 2 veckor, tar jag in den i värmen igen.
Och ställer ut den igen när det börjar bli dags att bada, typ mitten av maj.
Och pga det oväsen den för så styr jag den med en timer. Den är igång från 09.00 - 21.00.
Just nu startar den kl 9 och går i 3-4 timmar sen slår den av för dan.

Men jag är ruskigt okunnig på värmepumpar, är mer ett fan !
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: VPs livslängd
« Svar #2 skrivet: augusti 25, 2006, 18:28:43:43 »
Jag tror inte det är så stor skillnad i konstruktion mellan en pool-VP och en villa-VP, därför kan du utgå från att 10-15 starter inte knäcker kompressorn på ett bra tag (många goa år), den borde nog klara 100 000 starter och har du 15/dygn/6 månader så skulle den hålla i 37 år! Nu kommer den förstås inte att göra det, nå't annat kommer att hända, men jag tror inte du behöver vara speciellt orolig om du skydder din ögonsten mot regn, snö, osv,

Kan man inte ta in den på vintern?

Sen kan jag tycka att 15 starter/dygn är ganska mycket när det är så mycket vatten att värma, finns det inget styrsystem att justera? typ start/stopp-differans.
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: VPs livslängd
« Svar #3 skrivet: augusti 25, 2006, 19:18:26:26 »
Vilken värmepump har du, det låter inte riktigt bra det där.
Inte för att det antalet starter tar död på kompressorn, utan för att det tyder på dåligt flöde eller felaktigt "arbetstryck" för värmepumpen.

Normalt startar en värmepump vid inställt värde, sedan går den och höjer tempen 1 grad. Det tar normalt 3-12 timmar beroende på väder, temp, poolens storlek och isoleringsgrad. Mer än 2 starter/dygn skall det inte behöva bli med en väl fungerande värmepump.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: VPs livslängd
« Svar #4 skrivet: augusti 27, 2006, 13:38:16:16 »

Hm.
vet inte exakt hur den beter sig men på helgerna då jag är hemma o ute i
trädgården kan jag höra att den slår av efter ett par timmars gång. Antar den har fått
upp sin temp på vattnet då (termostatstyrd).
Sen slår den igån igen efter nån timme kanske, går en halvtimme..

Jag vet inte. Trodde det berodde på en "hyperkänslig" givare som
noterar minsta tiondels grad neråt och slår på igen för att kompensera
temperaturförlusten (den minimala).

Nu har jag börjat en ny teknik som gör att jag hårdkör pumpen hela
dan (på maxvärde). Slår sen av då jag kommer hem och låter tempen falla
från en nivå som jag upplever för varm...

Sparar ju en massa start/stopp på det viset.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: VPs livslängd
« Svar #5 skrivet: augusti 27, 2006, 15:38:32:32 »
Om du har så känslig termostat är det helt OK att den startar och stoppar några gånger /dag, den typen av känsliga termostater är dock ovanliga/dyra, jag ver mer rädd att det var någon form av tryckvakt eller liknande som löste ut, men kan du köra den som du nu gör så är det ju inga problem med själva värmepumpens funktion.

NÅgra start/stopp varje dygn är ingen fara.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hedin

SV: VPs livslängd
« Svar #6 skrivet: september 15, 2006, 14:42:03:03 »
Hej!
Imorgon kommer grävmaskinen och sätter skopan i jorden för poolbygget och ni vet ju själv hur det känns :D Ser fram emot att bada till nästa sommar. Jag är inne på att köpa en VP då jag också gillar att bada molniga dagar. Längst uppe på denna websidan är det reklam för en värmepump från Mbc Trading i Stockholm. Den kostar 23.000:- ink moms med 1,8 kw in & 10 kw ut. Är det någon som har köpt eller har erfarenhet av denna pumpen? Ljudnivån på den är 54db vilket hörs högt. Hur högt går era VP:ar? Är det någon som har förslag på någon annan prisvärd värmepump? Tacksam för alla tips.

Utloggad Poolnicke

SV: VPs livslängd
« Svar #7 skrivet: september 15, 2006, 21:09:59:59 »
Hej!
Imorgon kommer grävmaskinen och sätter skopan i jorden för poolbygget och ni vet ju själv hur det känns :D Ser fram emot att bada till nästa sommar. Jag är inne på att köpa en VP då jag också gillar att bada molniga dagar. Längst uppe på denna websidan är det reklam för en värmepump från Mbc Trading i Stockholm. Den kostar 23.000:- ink moms med 1,8 kw in & 10 kw ut. Är det någon som har köpt eller har erfarenhet av denna pumpen? Ljudnivån på den är 54db vilket hörs högt. Hur högt går era VP:ar? Är det någon som har förslag på någon annan prisvärd värmepump? Tacksam för alla tips.

Just nu är det kanske inte så molnigt men bara 9 grader ute och 29 grader i poolen. Tror att alla poolvärmepumpar på marknaden är prisvärda om man jämför så här  ;D

Vi har haft en del ljuddiskussioner i forumet och ett enkelt råd är att om man stör sig på enformiga motorljud så bör man placera värmepumpen utom hörhåll. Att isolera några meter slang hör inte till någon högre vetenskap såvida man inte har otur när man tänker som RLA skulle ha uttryckt det ;-)

Det finns några värmepumpar runt 20-25 tusen som är prisvärda. Tex Gullberg & Jansson, Pahlén, MBC trading osv.

Är faktiskt lite avundssjuk på dig som har hela projektet framför dig. Nu har du chansen att släppa loss din kreativitet på kul tekniska lösningar.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag