CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: STRUL MED VVXL Kopplad till Bergvärmepump  (läst 4729 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Villing/d96villi

STRUL MED VVXL Kopplad till Bergvärmepump
« skrivet: augusti 13, 2006, 01:40:07:07 »
Hej!

Får inte upp tempen i pooen trots att jag kört med bergävmepumpen i ca  80/h (marginell tempökning mindre än en grad)

Min fråga är om ni tror att det är någon skillnad på att låta vattnet rinna igenom vvxl (så har jag installerat)

I förhållande till att trycka vattnet upp igenom enligt det förslag Phalen har

Lite fakta

Pool 4 * 8 folkpool (1,35 djup)
deltatemp över vvx ca 7 grader (värmebärare)
deltatemp poolvatten 0,7 - 0,8 grader
Poolvattentemp ca 27 grader
Poolvattenpum 1 HK (0,75 kw) ca 11 m3 (har ej mätt själv men har installation med få kräkar och PEM 50 slang (ca 25 meter)
Utetemp under denna tiden 16 - 24 grader.

Isolering av PEM slang, nej men den ligger i 8 - 16 kross och grunvattent är sänkt lång under både pool och PEM slangen (dvs inget transporterar bort värmen (eg grundvatten).

Poolen täckt med poolsafe hela tiden. Utrymmet där snadfiltret står bliur inte varmt. Kollat att ingen annan värmekrets "är på".

Någon som har en ide om vad jag bör titta på?

Tacksam för svar,
Björn

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: STRUL MED VVXL Kopplad till Bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2006, 07:12:37:37 »
Är inte flödespilarna fel i första bilden? borde inte pilarna gå åt samma håll?

Vad har du för VP? uteffekt?
Temp på VB?
----------------------------------
Jag har kopplat min enligt anvisning, också 75 kW, 8 kW vp (nominellt), pumpflöde 16 m3/t (nominellt), poolvattendelta ca 0,9 till 1,1, VB-delta ca 4,5 vid 27 i poolen,
----------------------------------
i.o.m att du har bra delta på VB så blir du ju av med producerad värme, vilket borde betyda att du inte skulle tjäna så mycket på att vända flödet genom vxl.

Om du kollar vilket tempökning du har i poolen per timme, i stället för delta över vxl, vad blir då resultatet? det är ju det som är viktigast!

« Senast ändrad: augusti 13, 2006, 16:51:50:50 av RLA »
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: STRUL MED VVXL Kopplad till Bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2006, 08:57:34:34 »
 <hmm>

Vilken värmepump har du?

Om du har en liten värmepump så räcker den väl helt enkelt inte till.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Villing/d96villi

SV: STRUL MED VVXL Kopplad till Bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2006, 16:36:04:04 »
Hej!

Vilken miss, Jag har en Nibe 1215- 7 (från 1999). Ser nu att det blivit svar bakgrund i mina bilder... Så allt syns inte. Kollar loggarna och återkommer med värmeökning per timma senare.

Björn Villing

Utloggad Poolnicke

SV: STRUL MED VVXL Kopplad till Bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: augusti 13, 2006, 17:00:13:13 »
Jag fick problem de första dagarna med min värmepump att den inte ville höja tempen nattetid som jag önskade. Isolerade då ca 5 m rör som låg utomhus. Detta löste hela problemet. Vet inget om effekten på din värmepump men om du har 16 grader ute så kan man nog räkna med att du ligger en bra bit under 10 grader vid rören under mark. Mao du eldar en hel del för maskarna  :)

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Poolnicke

SV: STRUL MED VVXL Kopplad till Bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2006, 17:05:24:24 »
Hittade en kille som har samma lösning som du. Rickard heter han visst  ;)
http://www.varmepumpsforum.com/matvarden.htm
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: STRUL MED VVXL Kopplad till Bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: augusti 13, 2006, 20:14:16:16 »
I en helt oisolerad pool och med ett "vattengenomsläppligt" poolskydd så kan det krävas mer än 7 kW för att komma upp i 30 grader, speciellt om det är mulet/regningt och blåser.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Villing/d96villi

SV: STRUL MED VVXL Kopplad till Bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2006, 20:35:20:20 »
Hej!

Först hur jag har gjort (Hoppas att bakgrunden inte blir svart nu)



Sedan hur förslaget är från Phalen (jag tror dock att deras förslag bygger på att man skall få ett "vattenlås" om pumpen stannar, dvs det skall finnas vatten kvar i vvx när pumpen stannar.



Nej, vi har inte ett genomsläppligt poolskydd för regnvatten (jo det är ca 5 dm2 i ena ändan). Min nästa test blir nu att inte tillföra någon värme och försöka hitta en modell över vad poolen "läcker".

Gjorde en test i eftermiddag (inte helt vetenskaplig), men mätte tempen efter värmeväxlaren (poolvatten) och poolvattnet precis innan inblåsen i poolen. Gjorde 100 mätningar med en sekund i mellan och skiftade sedan givarna. Får mycket små avvikelser på +- 0,1 grad och det är inte konsekvent.

Dock om jag räknar på poolvatten delta på 0,8 grader och flöde på poolvattenpumpen på 11 m3.... Då blir det faktiskt ca 8 KW/H som tillförs poolen på en timma.

Jag har inte isolerat poollen, dock efter långa undersökningar med folpool och egna erfarenheter. Jobbade ca 10 år med grundlöggning av villor. Golvvärme, och dålig dränering (dvs grunvattenytan inte tillräckligt lågt), då gick det mycket energi. Men om man lyckades få bort grundvattnet så fick man en lösning som inte krävde så mycket energi (dvs det är inte bara isoleringen som är viktig).

men jag är enveten, och är det isolering som är lösningen så får jag lägga en helg eller två på att gräva upp nästa vår (har fyllt med mycket kapilärbrytande material så det är mest plattorna som får läggas om som är irriterande)

Återkommer om två dagar när jag ser hur mycket värme som poolen tappat på den tiden. Förhoppningsvis är det mindre än 7 KW per timme ;)

Björn Villing

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag