VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: VVX eller Värmepump?  (läst 3187 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stand001

VVX eller Värmepump?
« skrivet: augusti 10, 2006, 09:13:09:09 »
Hej
Jag har en fundering.
Jag har bergvärme och funderar på vad som är bäst, installera en värmeväxlare till den eller investera i en värmepump.
Investeringskostnaden på vvx är ca 10 till 12 tusen med installation, värmepump det dubbla.
Har hört att bergvärmen mår bäst av att vila på sommaren.
Frågan är vad som är effektivast, känns mindre komplext med värmepump.
ngn som har erfarenhet av detta

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: VVX eller Värmepump?
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2006, 09:27:54:54 »
Själva vxl kostar 5-6000 beroende på storlek/fabrikat.
Kan du sen installera själv håller du kostnaderna i schack!
Kvarstår att skaffa en poolstyrning till VP, om du inte vill tvångsköra manuellt= billigast!

Vila på sommaren? jo det vill nog borrhål som är underdimensionerade, annars kan det kosta mer under vintern med lägre verkningsgrad på VP och i absolut värsta fall med frysning i borrhålet!

Det bästa är nog att bedöma läget med hjälp av brinetemp på hösten vs våren, dvs efter en hel "eldningsperiod", har du minusgrader på KB-in på våren skall du kanske fundera på om VP är ditt bästa alternativ för att värma poolen, har du pulsgrader in så skulle jag i alla fall koppla in VP till poolen! Fortfarande dock bra att hålla koll på temperaturen!

Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: VVX eller Värmepump?
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2006, 12:20:23:23 »
Håller med, om du har plusgraden in på KB sent på vintern/början av våren så kör på bergvärme. Har du minusgrader köp en poolvärmepump.

Tänk också på att alla poolvärmepumpar bullrar en del, du kommer att få bästa ljudkomforten med vvx.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stand001

SV: VVX eller Värmepump?
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2006, 14:47:55:55 »
Hej
tack för svaren,
Jag har plusgrader på brinen så det är inget problem, det är styrningen som jag är orolig för, jag har 3st grupper i pumpen (viessmann)
går det inte att koppla den till en befintlig grupp och styra med pumpen, om inte vilken fristående poolstyrning kan ni rekommendera?
/Stephan

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: VVX eller Värmepump?
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2006, 15:45:01:01 »
3 grupper? 3 faser? för du har väl en kompressor i din maskin? Fristående poolstyrning har jag inte hört talas om mer än min som jag byggt själv.
Det bästa är att kontakta VP-leveratören och höra sig för, dom brukar ha styrningar till pool, väljer du mitt alternativ och bygger själv så ryker garantin på VP!

Det som jag tycker är viktigt är att elpatron aldrig får hjälpa till att värma, att start/stopptemperatur går att programera, samt att tillverkning av VV ska fortfarande vara prioriterat!

Jag har inget behov av att samtidigt värma mitt hus så jag har antingen VV + pool eller VV + hus, detta ställer jag om med lite kranar i källaren vår/höst! Många färdiga märkesspecifika poolstyrningar till VP kan hantera VV + pool + hus samtidigt!

Som sagt, är du inte lite mer än normalhändig på el och VP; kontakta leverantören!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Stand001

SV: VVX eller Värmepump?
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2006, 16:15:53:53 »
Hej
Jag menar 3st shuntgrupper, dvs jag kan styra 3st värmesystem, samt att pumpen är förberedd för solfångare.
Tack för svaren, jag ringer installatören, just nu kör jag med elvärmare och elmätaren går i spinn
MVH
Stephan

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: VVX eller Värmepump?
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2006, 16:46:34:34 »
Men det är ju perfekt O0
Då kanske du inte ens behöver ny styrning!

Lycka till!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag