CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppvärmning med NIBE 1115  (läst 10937 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Villing/d96villi

SV: Uppvärmning med NIBE 1115
« Svar #10 skrivet: juli 25, 2006, 16:58:18:18 »
Kan vi vara lite pedagogiska  :D.

Antingen mycket vatten med ca 35 grader eller

Lite meindre vatten med 50 grader, dock innehåller det lika mycket värme som går till poolvattnet

(jmf att du blandar en liter kokande vatten med en liter vatten som är is, du får då ca två liter 50 grader)

Och nu till det fina med värmepumpar.... om de inte behöver göra vattnet så varmt, så är de effektivare:

dvs du får inte poolen varmare bara för att du har varmare vatten från pumpen.

Är jag ute och cyklar?

//Björn

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppvärmning med NIBE 1115
« Svar #11 skrivet: juli 25, 2006, 20:29:18:18 »
Nej, du är inte ute och cyklar.

Bra förklaring, jag skrek istället för att förklara lika pedagogiskt som dig.  O0

En annan vinkling kunde vara, 7 kw i 40 m3 pool ger inte snabbare tempstegring oavsett vid vilken temp man tillför energin.

Och tack vare att värmepumpen är nästan 40% effektivare vid 30 graders framledningstemp än vid 50 graders så vill man att tempen ut till poolvärmeväxlaren skall vara så låg som möjligt. Den låga tempen fås genom att sätta en "75 kW" värmeväxlare mot poolen, värmeväxlingen blir då så effektiv att tempen på VBf hålls låg och värmepumpens verkningsgrad hålls hög!

Nibe 1115-7 ger följande värden:
  • Avgiven/Tillförd effekt* vid 0/35 °C ** 8,8/1,9 = COP 4,63
  • Avgiven/Tillförd effekt* vid 0/50 °C ** 7,1/2,2 = COP 3,22


0/35 och 0/50 står för inkommande brine 0 grader och utgående VB 35 resp. 50 grader.
Högre temp på brine ger även det högre uteffekt, lägre energiförbrukning och ytterligare högre COP.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hogge57

SV: Uppvärmning med NIBE 1115
« Svar #12 skrivet: juli 26, 2006, 09:06:28:28 »
Som nybliven värmepump/poolägare är det mycket nytt att lära sig. Detta forum anser jag vara en ypperlig plats för en newbe att ställa såväl avancerade som nybörjarfrågor. Med hjälp av era ”mer eller mindre pedagogiska” svar bygger jag upp en allt bättre förståelse. TACK.

Min logik/pedagogik säger dock att om du vill smälta is genom att hälla på vatten borde det gå snabbare ju varmare vattnet är. D.v.s om jag i värmeväxlaren värmer 18-gradigt vatten med 28-gradigt borde det gå fortare om det värmande vattnet håller 50 grader(med bibehållet flöde).

Mitt huvudproblem är dock att diffen över värmeväxlaren endast är 2 grader när NIBE förordar 10-15. Efter att ha förkovrat mig ytterligare upptäckte jag att röris kopplat fel. Han har förväxlat anslutningarna på växlaren så att flödena ”går med varandra” i stället för ”mot varandra”.  Självklart har han semester nu men jag hoppas att det blir bättre när han vänt flödesriktingen.
ps. pumpen är på 7kw

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppvärmning med NIBE 1115
« Svar #13 skrivet: juli 26, 2006, 11:42:31:31 »
Min logik/pedagogik säger dock att om du vill smälta is genom att hälla på vatten borde det gå snabbare ju varmare vattnet är. D.v.s om jag i värmeväxlaren värmer 18-gradigt vatten med 28-gradigt borde det gå fortare om det värmande vattnet håller 50 grader(med bibehållet flöde).

Du har helt rätt i att det går fortare att värma både is och pool om du har högre temp OCH samma flöde, men när det gäller värmepump/växlare/pool så får du välja, antingen lågt flöde och hög temp, vilket ger låg verkningsgrad, eller högt flöde och låg temp vilket ger hög verkningsgrad (COP).

Räkna inte med någon större skillnad på difftempen över växlaren även om du byter flödesriktning, hör istället med rörisen om han inte kan sätta in en strypventil på cirkulationen värmepump/poolväxlare, och kom ihåg att mäta på samma sätt på både fram och returledning. Du kan inte titta på Nibes givare för returtemp och sedan själv mäta tempen på framledningen, du måste själv mäta tempen på både fram och returledning för att inte få fel värden som beror på olika mätsätt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med NIBE 1115
« Svar #14 skrivet: juli 26, 2006, 12:08:14:14 »
Mitt huvudproblem är dock att diffen över värmeväxlaren endast är 2 grader när NIBE förordar 10-15. E

Ditt delta är så litet att jag blir tveksam till dina givare/mätmetod, du har trots allt en vxl på 75kW, den gör verkligen av med producerad värme!!

Mina värden att jämföra med:
Pool 27,2
VB-f 36,3
delta 4,2
VB-flöde 1150 l/tim (högsta hastighet på CP)
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag