Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppvärmning med NIBE 1115  (läst 10939 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hogge57

Uppvärmning med NIBE 1115
« skrivet: juli 24, 2006, 22:16:34:34 »
Äntligen har jag startat uppvärmningen. Vilka inställningar på värmepumpen är optimala för att forcera pooluppvärmningen? Jag tycker inte att det blir riktigt varmt på rören till värmeväxlaren. När pumpen värmer tappvattnet bli rören mycket hetare. Ska försöka hitta anliggningstempgivare för att mäta in- resp. ut-tempen på värmeväxlaren.
NIBE fighter 1115, Pahlens 75 kw växlare, 42 kubiks pool-

Poolgiganten

Utloggad p1sson

SV: Uppvärmning med NIBE 1115
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2006, 22:33:55:55 »
det är skilnad på värme och tappvatten!!! du får nog va glad om du kan få ca 42 grader ut till poolen
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med NIBE 1115
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2006, 23:06:05:05 »
Ju lägre temp på VB desto effektivare VP.
Du ska vara gladare om du har max 38 än max 42 i temp på VB = högre COP!
Fullt blås genom på poolvattnet genom vxl, sen justera delta på VB med CP ( i.o.m gliden)

Det blir kanon <antman>

Jag själv har samma vxl, lika mycket vatten, 8kW VP (märkeffekt) och vid 28 grader i poolen kommer jag upp till ca 37-38 grader i VB
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Hogge57

SV: Uppvärmning med NIBE 1115
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2006, 23:10:25:25 »
Vad är det för skillnad? Jag menar. det är ju samma maskin som producerar värmen, bara en växelventil emellan. Går det inte att lura pumpen att ge max effekt under ett par dagar?

Utloggad Hogge57

SV: Uppvärmning med NIBE 1115
« Svar #4 skrivet: juli 24, 2006, 23:14:38:38 »
Hej RLA! Kan du fötydliga lite? T.ex "delta på VB", COP.
Tack

Utloggad Hogge57

SV: Uppvärmning med NIBE 1115
« Svar #5 skrivet: juli 25, 2006, 00:19:03:03 »
Nu har jag läst av några värden. Vb-fram = 24, Vb-r = 28, Satte anliggningstermometrar på vxl: in = 32 grader, ut = 30 grader. Mätvärdet Vb-fram måste väl bero på det motsånd som kopplas in av "pool-reläet". Utegivaren visar av samma anledning -40.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med NIBE 1115
« Svar #6 skrivet: juli 25, 2006, 00:25:30:30 »
COP= avgiven effekt / tillförd effekt
Delta= temperaturskillnaden mellan framledningstemp och returtemp
VB= värmebärare
KB= köldbärare (brine)

VP som du och jag har (och de allra flesta) kan bara gå på 0% eller 100% (ej effektstyras)
Däremot om man utgår från att det är märkeffekten som är 100% kan man komma över detta värde genom att ha låg VB och hög KB.
Låg VB får du genom att göra av med all värme som VP producerar, därför högt flöde genom vxl på sekundärsidan!

Bäst är att spendera ett par veckor på Rickard's andra forum: http://www.varmepumpsforum.com där finns allt och lite till angående VP!

EDIT: Du är ensam om att ha högre returtemp....läste du rätt?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppvärmning med NIBE 1115
« Svar #7 skrivet: juli 25, 2006, 14:02:18:18 »


EDIT: Du är ensam om att ha högre returtemp....läste du rätt?

På Nibe så simuleras framledningstempen till 24 grader, och utetempen till -40 grader för att man skall få en "tvångsstart" av värmepumpen när pooltermostaten kallar på värme, så det är helt OK med de värdena. Att du får bara 28 grader på returen är perfekt - det ger hög uteffekt och låg energiförbrukning på din värmepump! COP blir högre ju kallare VBf/VBr du har.

Däremot så är det bättre om du sänker hastigheten på din cirkpump för värmebäraren (Längs ned till höger i värmepumpen) så att du får 5-8 grader deltaT mellan "den verkliga" VBf och VBr - det ger ännu högre verkningsgrad. Skillnaden är inte så stor, men bättre blir det.

Och som sagt, kika in på www.varmepumpsforum.com för att förkovra dig mer på din värmepump.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hogge57

SV: Uppvärmning med NIBE 1115
« Svar #8 skrivet: juli 25, 2006, 15:21:58:58 »
Jag har redan pumpen på lägsta hastigheten. Det som bekymrar mig är att jag trots detta bara får ca 32 grader till värmeväxlaren, det kommer väl att ta en evighet att få poolen till badbar temp. I NIBES anvisning står "värmebärarflödet justeras så att temperaturdifferensen över poolväxlaren är 10-15 grader". Det enda jag vet att justera på är just flödet som du nämnde. Finns det inget sätt att få värmepumpen att forcera VB-f? Pumpen vräker ju fram > 50 grader för Vv. Kosta vad det vill i förbrukning men ungarna vill kunna bada innan skolan börjar igen. De värden jag har nu är, som du säger, bra m.a.p COP och låg energiförbrukning. Så vill man ju också ha det när poolen endast behöver underhållsvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppvärmning med NIBE 1115
« Svar #9 skrivet: juli 25, 2006, 15:55:50:50 »
VÄRMEPUMPEN GER HÖGRE UTEFFEKT VID LÅGA FRAMLEDNINGSTEMPERATURER, vad är det som är svårt att förstå.

Det är bra med låg framledningstemp, i takt med att värmen i poolen stiger kommer VBf att bli varmare också.

Din värmepump ger bara en viss effekt, hur hög vet jag inte då du inte skrivit hur stor värmepump du har, men om det är en 1115-7 kW så räkna med att tempen i poolen stiger med 3-4 grader/dygn. Mindre om du inte har poolen täckt.

Värmeväxlaren till poolen är så effektiv att den kyler värmepumpens VBF rejält, det tar bara längre tid om du stryper flödet så hårt att framledningstempen blir hög.
Det är bara att vänta på att tempen stiger, tänk på att det går fortare om du har poolen täckt och gärna bubbelplast på.

 
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag