CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kopla värmeväxlare till frånluftspump??  (läst 2858 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krippe

  • Kristian Sundman
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Alunda-Uppland
  • Antal inlägg: 128
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • längtar till sommaren.
    • Visa profil
Kopla värmeväxlare till frånluftspump??
« skrivet: juli 22, 2006, 14:49:12:12 »
Jag har ett 3 år gammalt  älvsbyhus med frånluftsvärmepump nibe fighter 310 p Vatten buren värme alltså.
kan man koppla in värme växlare på en sån??kan det vara lönsamt ??
eller får el patromen jobba hela tiden??
Mvh krippe
Pool på ca 28m3
Bor i Alunda utanför Uppsala med min fru samt 2 barn och en hund ..badar i en 8a från rubinpool 4,20*6,50*1,50..värms med en phalens maxitemp 51

Poolgiganten

Utloggad Villing/d96villi

SV: Kopla värmeväxlare till frånluftspump??
« Svar #1 skrivet: juli 22, 2006, 15:57:42:42 »
Hej!

Nej, jag tror inte på den iden. Frånluftsvärmepumpen jobbar ju med energin i luften som ni ventilerar ut från huset. Vanligtvis om jag mins rätt byte luften i huset en gån på två timmar. Om bostaden är ca 160 m2 *2,4 meter takhöjd ger det ~400 m3 luft på två timmar vars temperatur sänks till noll grader. Från detta skall sedan varmvattent värmas innan poolen får sitt. Hellre än att investera ca 7000 kr i en värmeväxlare hade jag satsat på en luftpump till poolen för ca 25 000:-

//Björn'

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Kopla värmeväxlare till frånluftspump??
« Svar #2 skrivet: juli 22, 2006, 23:07:23:23 »
Hej jag har ett 2 år gammal NIBE fighter 410P alltså modellen större än din och NIBE sa direkt ifrån att det inte var någon ide! Jag köpte en VP (värmepump) en Pahlens Maxitemp 35 deras minsta kostar ca 29,000:- men jag lyckades hitta ett poolställe som hade öppet hus en helg och då halva priset på pumpar! så jag gav 14,300:-

ett tips vänta tills utförsäljningen börjar efter sommaren då kommer du säkert kunna fynda en VP till bra pris!

P.s min pool är ca 27 kubik och jag håller 29 grader på halva effekten, det finns en som är modellen större kostar bara någon tuselapp mer men jag tror inte att den behövs!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad krippe

  • Kristian Sundman
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Alunda-Uppland
  • Antal inlägg: 128
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • längtar till sommaren.
    • Visa profil
SV: Kopla värmeväxlare till frånluftspump??
« Svar #3 skrivet: juli 23, 2006, 08:40:21:21 »
Ok tack då avvaktar vi så får man se sen ..till en början blir det en rulle pem slang på taket.. ;)
mvh krippe
Bor i Alunda utanför Uppsala med min fru samt 2 barn och en hund ..badar i en 8a från rubinpool 4,20*6,50*1,50..värms med en phalens maxitemp 51

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag