CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppvärmning med värmepump Pahlens  (läst 20386 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
Uppvärmning med värmepump Pahlens
« skrivet: juli 16, 2006, 22:11:12:12 »
Hej alla,

Några frågor som jag hoppas att kunna få lite hjälp med! Jag har en pool på ca 27 kubik och en Pahlens maxitemp 35 som ger 6,6 KW ut. Ingen annan uppvärning förutom detta! Jag har dock en blå presening som jag lägger på på kvällen och tar av när vi badar! Preseningen är en tjock blå ganska dyr sak som även fungerar som vintertäckning och klarar av att gå på!

Jag undrar är det några andra som har lite erfarenhet av VP, just nu så har jag testat lite eftersom jag fick upp poolen och allt för en vecka sen bara!

Jag har kört pump och filtrering plus VP dygnet runt och då haft ca 28 i poolen runt 13.00 vid 9.00 innan solen har nårr fram ca 26 grader alltså ca 2 graders sänkning under natten trots att pump och täckning vart på! Är detta normalt?

Jag har kört VP på halva skalan ca 5 av 10 alltså. Pumpen jobbar enligt vad jag sett dygnet runt vilket jag tycker verkar konstigt? 

Testade 1 dag att slå av pump och vp över natten och då var poolen ca 24 grader på morgonen.

Hur ska jag bäst köra min pump och VP, jag vill ju inte ha det på hela sommaren dygnet runt! Och är det skillnad i förbrukning etc att bara köra circulation istället för filtrering? Jag har en pump på 1 hk och ett sandfilter med 90kg sand till en pool som är 6,6 lång och 3,8 bredd ca 27 kubik

Tror ni att det blir jätte skillnad om jag köper ett bubbeltäcke istället för min övertäckning?

Tacksam för alla svar och ider! :-)
Swimspa 17fx från Hydropool.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #1 skrivet: juli 17, 2006, 08:57:11:11 »
Ett bubbeltäcke gör stor skillnad, och en poolvärmepump ger inte angiven uteffekt om poolvattnet är vamt och utetempen låg. Din värmepump ger ca 5.2 kW vid 28º i poolen och 15-20 grader i luften, och det är på gränsen till vad som behövs.

Har du isolerat poolen under/utvändigt?

Ange gärna lite info om er pool i din "profil", det gör det hela lättare om du behöver hjälp med nåt.

När du köpt ditt bubbeltäcke och får tillräckligt varmt i poolen kan du låta en timer styra poolens drifttid så att du stänger av den under dygnets kallaste/mörkaste timmar, mindre vattenomsättning när det är kallt ute kyler ned poolen mindre än om du kör pumpen hela tiden.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #2 skrivet: juli 17, 2006, 11:21:45:45 »
Ett bubbeltäcke gör stor skillnad, och en poolvärmepump ger inte angiven uteffekt om poolvattnet är vamt och utetempen låg. Din värmepump ger ca 5.2 kW vid 28º i poolen och 15-20 grader i luften, och det är på gränsen till vad som behövs.

Har du isolerat poolen under/utvändigt?

Ange gärna lite info om er pool i din "profil", det gör det hela lättare om du behöver hjälp med nåt.

När du köpt ditt bubbeltäcke och får tillräckligt varmt i poolen kan du låta en timer styra poolens drifttid så att du stänger av den under dygnets kallaste/mörkaste timmar, mindre vattenomsättning när det är kallt ute kyler ned poolen mindre än om du kör pumpen hela tiden.

Hej Rikard,

Ska lägga in lite mer info i profilen! Tack för tipset! :-) Jag har isolerat under med 40 mm c200 sen ligger det en poolmatta 9 mm tjock från pool leverantören i hel bit inte skarvad! (Blev kanon snyggt inte en skarv från isoleringen syns! Och sen linern som är 0,6. Jag har inte isolerat sidorna och just nu finns inget däck runtom. Poolen står på en plats som har sol nästan dygnet runt! Slangarna till VP och pump är blåa veckade plast slangar som ska bytas till nästa år! Men längsta längden som jag har på ena slangen är 3 meter visserligen ligger alla slangar på skuggsida men det borde väl inte göra så stor skillnad!

Varför jag har haft VP på på natten var för jag hörde att dom fungerar bäst vid 15+ alltså förmodade jag att det skulle vara kanon med att köra den på natten! Så om jag skaffar timer ska jag stänga av allt vid typ 22 på kvällen och låta det starta vid 10 på morgonen igen?

Tack för snabt svar! :-) Mvh Niklas 
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #3 skrivet: juli 17, 2006, 13:59:39:39 »
Om du kör med klorpuckar i skimmern så kan du styra kloreringen lite genom att köra cirkulationen och VP:n olika länge beroende på hur mycket ni badar, när vi badar som mest låter jag hela anläggningen gå dygnet runt för att bibehålla bra vattenkvalitet, när vi använder den som minst kör jag ca 12-16 timmar/dygn.

Kloreringen fungerade bättre när jag körde med natriumhypoklorit (flytande), nu får jag lite algbildning i hörnen om jag inte dammsuger typ varannan dag.

Om du styr enbart värmepumpen via timer så kör den bara så mycket du behöver för att hålla värmen i poolen på rätt nivå. Bäst verkningsgrad får du om du kör den när det är varmt ute, i alla fall så vitt jag kan förstå, ju kallare det är ute, desto lägre verkningsgrad, detsamma gäller ju varmare du har i poolen. Varmt i poolen = lägre verkningsgrad.

Ju mindre värmepumpen behöver "lyfta" temparaturen, desto högre verkningsgrad och uteffekt får den.

Uteffekten vid olika temparaturförhållanden ser du här:
« Senast ändrad: juli 17, 2006, 14:05:47:47 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #4 skrivet: juli 17, 2006, 21:29:58:58 »
Okay jag tror jag hänger med i vad du säger! Men varför köra bara VP på timer ska inte termostaten i VP'en stänga ner den med automatik när den har nått den temperatur som jag vill ha i poolen?

Jag förstod det som att man kör VP för fullt tills man uppnåt den värme man önskar i poolen (29) och därefter vrider man ner reglaget tills pumpen slår ifrån då ska den bara jobba när tempen går under 29 vilket den ju gör hela tiden så det kanske förklarar varför VP'en går hela tiden!

Jag kör med BROM tabletter har ca 2 tabletter a 20 gram år gången i och lägger i nya när dom börjar försvinna! Blev tvungen att chockklorera 1 gång på grund av alger eftersom jag glömde att lägga i BROM!

Hur viktigt är det med dammsugningen? Jag har faktiskt bara dammsugit 1 gång på 2 veckor!

Kan det bli sämre effekt i uppvärmningen via VP när man kör för fullt tryck in i VP från pumpen! Jag har ju ett jävla tryck på vattnet in i poolen eftersom pump och allt står inom 1 meter från poolen!

Mvh Niklas
« Senast ändrad: juli 17, 2006, 21:39:17:17 av lundberg »
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #5 skrivet: juli 17, 2006, 22:28:26:26 »
Om värmepumpen räcker till sedan du skaffat bubbelplast så komemr du inte att behöva köra den dygnet runt, och eftersom den har högst verkningsgrad när det är varmt ute så vinner du lite, både i driftskostnad och uteffekt om du kör den främst dagtid när det är varmare ute.

Det spelar ingen roll att du kör med "ett jävla tryck" in i poolen,(via värmepumpen) i alla fall tror jag inte det.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolnicke

SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #6 skrivet: juli 18, 2006, 07:47:55:55 »
Om värmepumpen räcker till sedan du skaffat bubbelplast så komemr du inte att behöva köra den dygnet runt, och eftersom den har högst verkningsgrad när det är varmt ute så vinner du lite, både i driftskostnad och uteffekt om du kör den främst dagtid när det är varmare ute.

Det spelar ingen roll att du kör med "ett jävla tryck" in i poolen,(via värmepumpen) i alla fall tror jag inte det.

Då får man bada kallt på morgonen om man inte "övervärmer" ett par grader  :'(.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad REDBULL

SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #7 skrivet: juli 20, 2006, 18:00:01:01 »
Tjenna.. Jag har solfångare på taket men vill bada även när det är molnigt så jag är på väg att köpa en VP. Enligt fabrikens rekomendationer så ska man ha ett bra tryck genom VP'n,
Man tjänar då lite i verkningsgrad tydligen. Det verkar först lite ologist men tänker man till ordentligt så är det rätt logist.  Så kör fullt tryck genom din VP så spar du nog några kronor till. <sol>
De ska va varmt i min pool!!!

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #8 skrivet: juli 20, 2006, 21:55:51:51 »
Tjenna.. Jag har solfångare på taket men vill bada även när det är molnigt så jag är på väg att köpa en VP. Enligt fabrikens rekomendationer så ska man ha ett bra tryck genom VP'n,
Man tjänar då lite i verkningsgrad tydligen. Det verkar först lite ologist men tänker man till ordentligt så är det rätt logist.  Så kör fullt tryck genom din VP så spar du nog några kronor till. <sol>

Okay jag läste nämligen någon annanstans att vissa VP inte klarar av fullt tryck utan att man måste leda förbi en vidd del av vatten flödet!
Men tydligen ska inte det gälla Pahlens iallafall!

Min tanke kring det var mest att om vattnet flödar för snabbt så hinner inte pumpen värma vattnet innan det har lämnat den igen! Men jag är som sagt va väldigt novis i ämnet!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #9 skrivet: juli 20, 2006, 23:28:40:40 »
Tjenna.. Jag har solfångare på taket men vill bada även när det är molnigt så jag är på väg att köpa en VP. Enligt fabrikens rekomendationer så ska man ha ett bra tryck genom VP'n,
Man tjänar då lite i verkningsgrad tydligen. Det verkar först lite ologist men tänker man till ordentligt så är det rätt logist.  Så kör fullt tryck genom din VP så spar du nog några kronor till. <sol>

Okay jag läste nämligen någon annanstans att vissa VP inte klarar av fullt tryck utan att man måste leda förbi en vidd del av vatten flödet!
Men tydligen ska inte det gälla Pahlens iallafall!

Min tanke kring det var mest att om vattnet flödar för snabbt så hinner inte pumpen värma vattnet innan det har lämnat den igen! Men jag är som sagt va väldigt novis i ämnet!

Mvh Niklas

Det beror helt på hur värmeväxlaren är uppbyggd, om den är "för klen" så kommer difftrycket över värmeväxlaren att bli för stort vilket begränsar flödet och gör så att reningen fungerar dåligt.

Är den som en normal poolvärmeväxlare så är den uppbyggd för att kunna hantera hela flödet (gäller säkert för pahlens grejor).

Det kommer säkert att finnas vissa "poolvärmepumpar" som inte är helt igenom konstruerade för att kunna hantera pooler, även om de gör det rent korrosionsmässigt, men flödesmässigt kan det behövas en viss förbiledning av vatten för att reningen av vattnet inte skall bli lidande.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #10 skrivet: juli 21, 2006, 10:15:39:39 »
Okay kanon tack! Jag hade också förstått det som att man inte behöver tänka på sånt med Pahlens VP! Men jag började fundera när man nästan har en jetswim vid vatten utloppet i poolen! :-)

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #11 skrivet: augusti 09, 2006, 16:25:06:06 »

Mycket intressant diskussion.
Jag har en likadan VP som du Lundberg.
Den första som levererades funkade dåligt. Den värmde bara till 22 grader sedan slog den av
(trots ratten i bottenäget 10). Lagunpool tog tillbaka den och konstarerade nåt
givarfel och bytte ut den. Den här nya är alltså inne på tredje säsongen och fungerar utomordentligt bra
än så länge. Jag kör pump + VP endat ca 12 tim per dygn. VP låter ju en del och för att bespara
min granne onödigt buller kör jag numera VP på 28-gradersläge under dagtid. Jag nöjer mig mer än väl med 27
så då kan jag stanna VP tidigt på kvällen och njuta det svalnande vattnet utan problem även om det kryper ner till
26 innan nattningsdags.

Frågor till webbmaster (eller annan kunnig):

1. Att köra VP i april vid 13 grader ute för att värma upp sin pool är alltså en dålig affär?
Effekten är alltså beroende av utetemperaturen?

2. Kan man ha en VP inomhus? Det går väl inte antar jag.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #12 skrivet: augusti 09, 2006, 16:31:46:46 »
Citera
Frågor till webbmaster (eller annan kunnig):

1. Att köra VP i april vid 13 grader ute för att värma upp sin pool är alltså en dålig affär?
Effekten är alltså beroende av utetemperaturen?

2. Kan man ha en VP inomhus? Det går väl inte antar jag.

Tidigt på våren så är det bäst affär att köra den enbart på dagen, i alla fall om det är nattkallt, värmepumpen ger 30-40% högre verkningsgrad vid +20 som vid +5 grader.

Att ha en luftvärmepump inomhus går inte, inte om du vill ha varmt i huset i alla fall, räkna med att en Pahlens "6 kW" värmepump har en kylefekt på ca 4-4.5 kW om du skulle ställa den inomhus.

Kanske snabbkopplingar, med möjlighet att lyfta in värmepumpen underhögsommaren när du vill ha kyla i huset?
I så fall, kom ihog att det bildas en hel del kondensvatten som måste ledas bort...  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #13 skrivet: augusti 09, 2006, 17:09:05:05 »

Mycket intressant diskussion.
Jag har en likadan VP som du Lundberg.
Den första som levererades funkade dåligt. Den värmde bara till 22 grader sedan slog den av
(trots ratten i bottenäget 10). Lagunpool tog tillbaka den och konstarerade nåt
givarfel och bytte ut den.

Svar: Konstigt det var likadant men min första också fel på en givare fast åt andra hålet den ville aldrig sluta värma!

VP låter ju en del och för att bespara
min granne onödigt buller kör jag numera VP på 28-gradersläge under dagtid. Jag nöjer mig mer än väl med 27
så då kan jag stanna VP tidigt på kvällen och njuta det svalnande vattnet utan problem även om det kryper ner till
26 innan nattningsdags.

Svar: Min VP låter nästan inget alls! Väldigt konstigt! Min circulations pump är ungfär 10 gånger högre ljud på än VP pumpen! Och det är ingen skillnad på min VP's ljud om jag kör på högsta 10 eller på hälften. Jag håller ca 29 och har min stående på ca 4,7 på skalan.

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #14 skrivet: augusti 09, 2006, 17:21:29:29 »
"Inget alls"?
Men nog låter väl fläkten när den brakar igång?
Lite som en gammal Cessna typ...
Den är säkert "tyst" jämfört med andra fabrikat men visst låter den?

Det är bla detta som gör mig lite brydd angående vår gemensamma leverantör.
Det var en ren tur att jag insisterade på att förlägga pumplådan (6000 kr!!)
och VPn till en plats bakom huset i stället för i närheten av poolen som "säljaren"
föreslog. Ju närmare poolen desto bättre förstås.
"Men låter den inte då? Min kompis har en lite äldre pool och deras pump i källaren bullrar minsann."
invände jag.

Säljaren försäkrade mig dock om att dagens "nya grejer" är så tysta så du hört dom knappt alls.
Särskilt inte när dom placeras i en av våra patenterade kraftfulla lådor..

Så här efteråt tackar jag min lyckliga instinkt att jag ändå föreslog att den stora lådan ändå får stå  vid husets sidovägg, inte här på framsidan vid poolen. Men den vetter därmed mot grannens tomt. Deras uteplats är ca 10-15 meter bort bara. Jag har säkert investerat 2000 kronor i ljuddämpande material därefter och lyckats dämpa ljudet från pumpen ganska rejält. Men den hörs. Särskilt tysta sommarskvällar då man gärna tar ett glas vin med sin älskade och talar gamla minnen (som min granne plägar vilja göra rätt ofta).

Jag fortsätter därför mitt ljuddämpande arbete med pumplådan. Men VPn är inte mycket att göra åt. Den står där den står och när den slår igång blir det svårt att fortsätta konversationen med min gode granne över häcken. Jag drar mig lite skamset därifrån och lovar tyst för mig själv dämpa åtminstone pumpen i lådan ännu mer.

Men nu med min nya plan om "tokkörningar" av VPn under dagtid där jag blåser upp tempen i poolen
över min önskade grad så har jag kringått problemet med bullret från VPn i alla fall. Nu kan grannen få sina behagliga kvällar endast lätt störda av det svagt förnimbara surret från vattenpumpen.

Framme hos oss vid poolside är det dödstyst. Helt tyst.
Underbart.
« Senast ändrad: augusti 10, 2006, 09:21:58:58 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #15 skrivet: augusti 09, 2006, 17:33:29:29 »
Hmm jag hade den här diskussionen med en annan på forumet som hade läst Pahlens specifikation om maxitemp. Enligt honom skulle den väsnas väldigt mycket! Om du kollar in bilden vart jag har min pump, precis bredvid poolen och vi hör den inte ens när vi sitter på däcket ovan (som nu är färdigbyggt!) Däremot måste jag flytta min circ pump den väsnas som attan. Jag valde att inte köpa deras låda, tyckte att 6000:- var ocker så jag byggde en själv för 600:- från byggmax!

Den skramlar dock till något när den startar men det är ju en tiondels sekund så är det ljudet borta!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #16 skrivet: augusti 09, 2006, 21:18:16:16 »
Våra grannar har en Pahlens 8 kW, jag måste säga att den går väldigt tyst. Nog hör man den om man sitter vid poolen (värmepumpen 3 meter ifrån), men inte så att det stör särskilt mycket.
I uterummet med dörrarna stängda, 4 meter ifrån värmepumpen så hör man den inte alls.

Buller kan dock vara betydligt högre från vissa maskiner, i alla fall är det min erfarenhet, du kan ju ha fått ett exemplar som låter mer än andra. Dåligt balanserad fläkt eller anliggande rör eller ledningar kan vara boven.

Sen finns det ju naturligtvis skillnader i "hur känslig man är för buller" mellan olika människor, kanske det mest troliga scenariot?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolnicke

SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #17 skrivet: augusti 10, 2006, 06:45:38:38 »
Hmm jag hade den här diskussionen med en annan på forumet som hade läst Pahlens specifikation om maxitemp. Enligt honom skulle den väsnas väldigt mycket! Om du kollar in bilden vart jag har min pump, precis bredvid poolen och vi hör den inte ens när vi sitter på däcket ovan (som nu är färdigbyggt!) Däremot måste jag flytta min circ pump den väsnas som attan. Jag valde att inte köpa deras låda, tyckte att 6000:- var ocker så jag byggde en själv för 600:- från byggmax!

Den skramlar dock till något när den startar men det är ju en tiondels sekund så är det ljudet borta!

Mvh Niklas

Ursäkta Lundberg men jag har lite svårt att ta till mig att ljudet skulle vara borta med den placeringen som du har. Är du säker på att den verkligen fungerar  ;)

Har en projektor som i whispering mode ligger på 24 decibel. Det kan jag uttrycka som att ljudet är i princip helt borta från kylfläkten. När jag kör i normalt läge så är ljudnivån på 27 db. En ljudnivå som fungerar på actionfilmer men ganska dåligt på dramafilmer då det susande ljudet ständigt är närvarande.

På jobbet har vi en projektor på 40 db. Det är en riktigt jobbig ljudvolym, efter in timma sittande i ett tyst rum med denna är man rejält trött i huvudet.

Enligt Pahléns själva ligger ljudnivån på 58 decibel. Detta är samma ljudnivå som normal samtalston. Om du har ett trädäck med solstolar ovanför värmepumpen så kommer den konversationen bli ganska så tröttsam att lyssna på  <help>

När man ligger och solar så kan man höra den minsta kvittring från fåglarna runtomkring.  8)

Själv chansade jag inte utan placerade värmepumpen bakom garaget.

En ökning med 3 decibel innebär  en fördubbling av ljudvolymen.

Förteckning över olika decibelvärden: dB-värde Exempel
0 det svagaste ljud vi kan uppfatta
10 svagt lövsus
20 tyst stadslägenhet
30 viskning
40 fågelkvitter, att skriva på tangentbord
50 samtal med låg röst
60 normalt samtalston
70 diskmakin, tvättmaskin
80 stark trafik, hårtork
89 Friskis och Svettis, genomsnittligt
90 tung trafik
100 maskinbuller, fabrik
100 gränsvärde för disco
110 åska i omedelbar närhet
120 jetplan
130 smärtgräns
140 pistolskott vid mynningen
170 rymdraket
180 trumhinnan brister
190 högsta nivå som kan förekomma i luft


/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #18 skrivet: augusti 10, 2006, 09:30:08:08 »
58 Db!
Raka besked.
Lundberg har vä inte gått och blitt lomhörd av allt poolbyggande... :)`

Kanske förstärks ljudet från vår VP av att den står mot en vägg
(se Lagunpools katalog för 2006, det är vår VP och låda man
fotograferat där).



« Senast ändrad: augusti 10, 2006, 12:36:15:15 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #19 skrivet: augusti 10, 2006, 09:44:19:19 »
Haha det är här som det börjar bli konstigt! Jag köpte nämligen en ny diskmaskin som skulle ha otroligt låg ljudnivå tror det var typ 38 decibel. När jag sitter på min andra altan vilken ligger ungefär lika långt från min VP som den ligger från min diskmaskin med undantaget då att diskmaskinen står inne, så hör jag (med öppna dörrar) när diskmaskinen diskar men inte när VP snurrar.

Sen om den fungerar Poolnicke har jag faktiskt själv funderat på med tanke på att solen lyser så varmt och skönt så är det kanske den som har värmt min pool!  :D Fast jag undrar då varför själva fläkten i pumpen snurrar! *s* Och noteras i det fallet ska ju att diskmaskinen står på gummikuddar medans min värmepump står med plåtbotten rakt på stenplattor, ingen dämpning alls.

Till saken hör också det att jag har grannar som har pool den ena med folkpools pump och den andra med en gullberg och nått tror jag den heter! *s* Och båda dom två enligt utsago från mig själv och mina grannar väsnas mycket mer än min. Båda dom står på en ställning med gummikuddar under också för att dämpa vibrationer antar jag!

Sen om det har att göra med att den inte behöver jobba så mycket, det vet jag inte! (har ett otroligt soligt läge för poolen, plus inte så stor pool 27 kubik håller ungefär 26 utan uppvärming alls en solig dag)

Det kan ju också vara som så att Rikard har en poäng i att olika människor är olika känsliga, jag kanske inte tycker ljudet är störande och eftersom den inte går hela dagen så kanske jag totallt sett anser att den inte låter något!

För att återkoppla till projektorn så har min enligt tillverkaren 28 decibel och jag hör men glömmer bort ljudet ganska snabbt när filmen börjar oavsett film. Kan nog ha en del att göra med att man lär sig att koppla från ljud då jag för övrigt har 4 skrikande ungar så till och med 58 decibel är ju en godnattvisa för mig!  >rulla<

Mvh Niklas
« Senast ändrad: augusti 10, 2006, 09:48:38:38 av lundberg »
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #20 skrivet: augusti 10, 2006, 14:42:08:08 »

Vad är det för "projektorer" ni pratar om?
TV-kanoner?
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #21 skrivet: augusti 10, 2006, 16:52:02:02 »

Vad är det för "projektorer" ni pratar om?
TV-kanoner?

*s* ja till film och sånt! Hör kanske inte riktigt till forumet men för att tillbringa så mycket tid som möjligt vid poolen så måste man ju ha en sån riktad mot husvägen eller?  O0

//Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Poolnicke

SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #22 skrivet: augusti 10, 2006, 22:48:45:45 »
Lundberg,

Ställde mig och lyssnade på värmepumpen idag. Det är ganska stor skillnad på ljudnivå om bara fläkten går och om kompressorn samtidigt är igång.

Håller fullständigt med om att 58 db är som en godnattvisa jmf med när kidsen hoppar i badet. Kanske skulle ha dom bakom garaget också  <hmm>

Det är ju olika hur man uppfattar ljud så det är kanon att det funkar bra för er.

Du kan lätt kolla att värmepumpen  fungerar som den ska genom att stänga av flödet till solfångaren samtidigt som du sätter tempen på max på värmepumpen. Om det inte kommer varmvatten till poolen då så är det nog dags för en översyn.

Tempen i poolen gick ner till 28.7 igårnatt. Svinkallt! Så då var det bara att sparka igång värmepumpen igen.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #23 skrivet: augusti 11, 2006, 21:18:38:38 »
Hmmm nu blir jag lite konfunderad! Alltså min fläkt stannar helt när kompressorn inte går! Jag har under tiden som jag har haft den bara hört den i två ljudnivåer, den ena när den startar och den andra när den går så att säga! Jag spelade faktiskt in ljudet både från VP och från cirkpump för att jämföra! Lägger upp ljudsnuttarna inom kort.

Jag har ingen solvärme, vad jag menade med solen var direkt strålning! :-) Och när jag känner vid utblåset så är vattnet varmare som kommer ut än det som finns i poolen så jag antar att VP ger värme!

Min granne ställde sig idag på exakt 2 meter's avstånd från sidan, och kunde inte höra att VP gick. Fast han har inga barn men är äldre så han kanske också börjar bli döv! :-)

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Poolnicke

SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #24 skrivet: augusti 12, 2006, 07:03:25:25 »
Hmmm nu blir jag lite konfunderad! Alltså min fläkt stannar helt när kompressorn inte går! Jag har under tiden som jag har haft den bara hört den i två ljudnivåer, den ena när den startar och den andra när den går så att säga! Jag spelade faktiskt in ljudet både från VP och från cirkpump för att jämföra! Lägger upp ljudsnuttarna inom kort.

Jag har ingen solvärme, vad jag menade med solen var direkt strålning! :-) Och när jag känner vid utblåset så är vattnet varmare som kommer ut än det som finns i poolen så jag antar att VP ger värme!

Min granne ställde sig idag på exakt 2 meter's avstånd från sidan, och kunde inte höra att VP gick. Fast han har inga barn men är äldre så han kanske också börjar bli döv! :-)

Mvh Niklas

Nu börjar det klarna. Du använder lomhörda pensionärer som referenspersoner  ;) Du är möjligtvis inte jägare som jag och har skjutit sönder hörseln  ;) Ska sluta att hacka på att ljudvolymen på 58 db från en värmepump kan vara störande. Förstår att du spelar i en annan division som tom ska spela in en skiva med ljudet.  ;D Något att dra på på högsta volym under en långresa i bilen  <antman>

Skämt åt sido. Har faktiskt inte brytt mig om att göra en fördjupad studie av exakt hur min värmepump är programmerad. Men det förekommer att fläkten går ibland utan att kompressorn är igång. Tror att det har med avfrostning att göra.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #25 skrivet: augusti 12, 2006, 20:39:44:44 »
Haha faktum är att grannen som lysnade är jägare så.........! :-) skivan kommer på posten antar att jag kommer få ge bort den om jag inte blir upptäckt (kanske av Pahlens)

idag frågade jag frun 3 gånger ifall VP verkligen var på och det var den! Kan man hyra en decibelmätare någonstans det skulle vara kul bara för saken's skull!  >rulla<
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Björn

SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #26 skrivet: augusti 17, 2006, 23:28:04:04 »
Jag hör inte min pahlens när jag går runt garageknuten, till min uteplats och pool. Avståndet är då 4 meter men dels har jag pumpen från sidan och dels skymmer knuten pumpen. Jag upplever den som ganska tyst rakt frammifrån också. Inte så vetenskaplig mätning men det var helt klart det jag ville uppnå med placeringen.

För att en uppgift om ljudtryck ska vara värt nåt (och då menar jag att den verkligen är totalt menigslös annars) skall det vara angivet avstånd. Dessutom bör man veta typ av vägning och integreringstid och helst bör man ha mätning med några olika integreringstider. Tyvärr så säger inte ens det allt för vissa frekvenser stör oss mer än andra så en spectrumanalys ger betydligt bättre underlag att jämföra. Och dessutom bör man mäta i många olika riktningar tex. var 5 grad.

Enbart en dB-siffra är altså totalt värdelös. De kan mäta och skriva precis vad de vill. Ljudtryck från en punktformad ljudkälla avtar med 6dB. Om fabrikat A mäter på en meter och fabrikat B mäter på 10m så kommer det ju att skilja 20dB. Det är samma skillnad som mellan 10W och 1000W på en stereo.


Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #27 skrivet: augusti 18, 2006, 08:39:05:05 »
Oj kolla där! Så ytterligare en som är nöjd med ljudnivån på pahlens!  >:D

Ganks intresannta fakta faktiskt! Jag har helt klart tidigare stirrat mig blind på decibel! Främst eftersom när jag var yngre tävlade i crank it up och där mätte du enbart i decibel på samma punkt i bilen! Sasca däremot är ju mer seriös mätning men vet faktist inte hur dom mäter ljudet då!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Poolnicke

SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #28 skrivet: augusti 19, 2006, 16:43:55:55 »
Lundberg,

En fundering angående placeringen av din värmepump och effektfrågan. Nu är det lite svårt att se på bilderna men om jag har förstått det rätt så har du byggt in din värmepump under golvet på altanen? Finns det inte risk att luften du tar in i värmepumpen är rejält nedkyld?

Enligt specen på min värmepump så är utluften ca 14 grader lägre än luften som sugs in i värmepumpen. Om  man dessutom lägger till att det är ett grymt flås på fläkten så borde tempen under din altan dala ganska fort. Jag skulle nog lägga ner en termometer för att vara säker på att du inte förlorar en massa effekt pga för dålig luftcirkulation.

En ute/inne termometer borde fungera utmärkt för detta test.

Om tempen in i värmepumpen är samma som tempen i luften utomhus i övrigt så är det nog ingen effektförlust här.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #29 skrivet: augusti 20, 2006, 01:45:39:39 »
Hej poolnicke,

Tack för tipset! Efter alla diskussioner om ljudnivå så har jag aldrig kommit mig för att diskutera effekt! Jag ar inte byggt in den (än) den står helt fritt med baksidan mot altanen och med framsidan fri mot den mest skuggiga delen av tomten!

Jag har reagerat på att jag tycker den jobbar lite väl mycket! Men nu är det ju så kort tid kvar av säsongen och jag kommer när säsongen är slut att flytta både pumprum och värmepump för att bygga vidare på altanen!

Har jag förstått det rätt i att pumpen borde placeras på den varmaste platsen på tomten för att få bästa effekt?

Hur menar du att jag kan mäta om den ger rätt effekt?

Ursäkta för övrigt om jag stavar fel ser nästan dubbelt just nu men kunde ändå inte låta bli att hoppa in här! :)

Mvh Niklas

Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Poolnicke

SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #30 skrivet: augusti 20, 2006, 07:52:06:06 »
Jag vet inte hur det är med att placera värmepumpen på den varmaste platsen för bäst effekt? Verkar iofs logiskt? Kan för hög temp runt pumpen inverka negativt?

Men den ska placeras så att du inte har kall luft från fläkten som sugs in bakvägen. Jag menade inte mäta effekten från värmepumpen utan mäta tempen så att du inte återanvänder nedkyld luft.

Finns andra på forumet som kan ge tips om hur du mäter effekten. RLA kanske har ett svar här?

/poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #31 skrivet: augusti 20, 2006, 20:40:32:32 »
Hej igen,

Så här står den just nu! Jag visste inte ens att den kunde ta in kallluft bakifrån?

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Poolnicke

SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #32 skrivet: augusti 21, 2006, 06:40:26:26 »
Den placeringen innebär inga problem  :) Fick intrycket att du tänkte bygga in värmepumpen under altanen.

/poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med värmepump Pahlens
« Svar #33 skrivet: augusti 21, 2006, 08:37:27:27 »
Aha okay! Det kan nog ha vart något jag skrivit tidigare! Jag var nämligen inne på det från början men har bestämt mig för att flytta allt istället! När jag byggde poolhuset så gick det lite för snabbt blev så där så jag gör om allt när säsongen är över och då flyttar jag även VP.

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag