CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dropp från filterrör  (läst 934 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Ankel

Dropp från filterrör
« skrivet: juni 30, 2023, 15:44:24:24 »
Hej, jag upptäckte ett litet läckage från mitt filter igår.
Det droppar lite smått från en av kopplingarna, gissar att det är utgående rör.

Jag har grejat lite med pump och filter i år, och jag märkte om jag vred på filtret så slutade det läcka, jag antar att anslutningen belastats lite snett med stela flexislangar hit och dit..
Samtidigt som det inte läcker nu så känns det ju inte helt bra detta.

Jag är ganska säker på att rätt svar är att plocka isär allting och täta och skruva ihop på nytt, men vi är mitt i säsongen och jag köper nästan hellre ett nytt filter än att börja riva i detta.

Så frågan är egentligen, har någon något bra tips för att panikfixa detta för att klara sig säsongen ut?
Jag bifogar en bild på hur det ser ut. Jag KAN skruva på den vita delen, men det känns inte relevant för problemet jag har, kan man även skruva på den svarta? tycker jag ser tångmärken från tidigare ägare..

Annars välkommnar jag fulhack och andra idéer, jag lurar på om det finns någon tätningspaste som inte är helt katastrofkorkad att använda..

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Dropp från filterrör
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2023, 17:02:24:24 »
Du måste väl veta om det är ingående eller utgående rör ? om inte tolkar jag dig som helt okunnig och det är absolut inget fel i det !! men då skall man kanske inte skruva mer själv ?

Man skall inte dra med verktyg då kan det bli så här , troligen drar den snett så en gänga är skadad .

Men hur kan du tycka att det är mindre jobb att köpa o installera nytt filter än att laga detta ? att kleta på silikon eller annat lär inte funka , kanske en liten stund men du kommer inte åt själva orsaken om du smetar silikon på svarta ringen .

Stäng pumpen , ta bort avtappningspluggen på filterhuset o låt vattnet som finns i filtret rinna ut , sen gängar du av den svarta delen o ser hur det ser ut , troligen kan du dra på lite gängtejp eller lin, är det et större skada o du ändå skall ersätta filtret nästa år, limma fast den med pvc lim i alla gängorna då vulkar den samma med plast mot plast , det blir tätt men du får inte av den igen

Utloggad Ankel

SV: Dropp från filterrör
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2023, 20:29:02:02 »
Ställer mig helt klart i kategorin okunniga när det kommer till poolfilter. I synnerhet när det kommer till vilket rör som gör vad :)

Varför jag anser det vara mindre jobb att bara kasta ut det som står där och köpa nytt kan göras till en lång historia, men jag förstår vad du menar, och du har såklart rätt i sak.
Men som sagt, just nu vill jag nog bara köpa mig lite tid.

Utloggad TommyC

SV: Dropp från filterrör
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2023, 11:21:35:35 »
Om det kommer en  droppe med flera sekunders mellanrum så är det kanske acceptabelt att köra så resten av säsongen för att slippa stillestånd i det fina vädret. Ställ ett kärl under läckan och mät hur mycket vatten som läcker per timme. Är det vulktejp som är lindat över den övre kopplingen? Jag har aldrig försökt täta några läckor med det men kanske värt ett försök?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Dropp från filterrör
« Svar #4 skrivet: juli 01, 2023, 12:22:48:48 »
Finns olika typer av tätningsspray du kan testa

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Dropp från filterrör
« Svar #5 skrivet: juli 04, 2023, 08:06:23:23 »
Svårt att veta om det är gängat i själva filtret, eller om det finns en mutter på insidan?
Är det gängat i plasten så kan det antingen vara draget för lite, eller så är det draget så mycket att det "nästan" blivit gängpaj.
Kanske finns det en manual till ditt filter som visar konstruktionen och hur det ska installeras som kan ge en förklaring till hur det ser ut.
Sitter det en mutter på insidan, eller om det är "extra mycket material" i själva filtret, som är gängat så borde det gå dra på lite hårdare för att få det tätt.

Jag skulle nog prova stänga av pumpen, lossa den vita muttern, och dra lite försiktigt på den svarta kopplingen med en stor polygrip för att se vad som händer.
Det värsta som kan hända är väl i och för sig att du drar gängpaj i själva filterplasten, och då kan det ju bli lite svårt att fixa.
Osäkert om det är samma material i filter och koppling så det fungerar att limma med PVC-lim.
Är det inte ofta PP-plast i filtret?

Det vore liiiite konstigt om infästningen av kopplingarna i filtret skulle vara konstruerade så klent att det vore "lätt" att dra sönder gängorna, så jag skulle nog ändå testa att dra lite mer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag