Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygga egen solfångare  (läst 2659 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobby

Bygga egen solfångare
« skrivet: juli 13, 2021, 15:44:04:04 »
Går i tankarna på testa bygga en solfångare. Det jag hade tänk använda cirka 50m PEX slang. Och använda mig av en lite pump för att rotera vattnet. Är det någon som har tipps på en liten pump?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bygga egen solfångare
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2021, 08:00:06:06 »
Det går väl i princip med vilken pump som helst, men det är lindrigt med kopplingar och sånt om du väljer en billig poolpump som t.ex. denna: https://www.byggmax.se/poolpump-med-timer-swim-fun-p6717520?gclid=CjwKCAjw87SHBhBiEiwAukSeUTT5bQqCCPJp_OK9IRzsXbJbM6OOArf98OeLwzuRSRW1pCJgKYp37hoCheYQAvD_BwE#947=43733

Jag utgår från att du tänkt glasa in slangen?
Tänk i så fall på att den kommer att smälta och deformeras om styrningen inte fungerar bra - om den startar när det är supervarmt i "fångaren" så kommer slangen att deformeras, och kanske springa läck.
Det är alltså av största vikt att du har en fungerande styrning, och aldrig stänger av solfångaren, inte ens om det är för varmt i poolen. (Om du har den inglasad).

Jag skulle nog hellre fundera på rostfria rör som man löder fast svarmålade  "golvvärmeplåtar" på, för att få stor yta och rör som tål värmen.
Har ingen aning om det går löda ihop rosfritt och golvvärmeplåtar, så det kanske du måste testa innan du köper stora mängder.

OM jag räknar rätt så blir 50 mm 16 mm pex ca 8 m2 aktiv yta, det räcker ungefär till en 16 m2 stor pool, om slangen är svart.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Bygga egen solfångare
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2021, 08:30:13:13 »
Drömmen om gratis energi är och förblir en dröm. Många har redan provat solfångare. Många har också skrotat dom. Solgångare fungerar bara bra när energin behövs som minst. Satsa istället pengarna på ett bra överdrag eller ännu hellre ett pooltak och en värmepump. Då kan du bada i varmt vatten oavsett om det är en varm eller kall sommar. Dessa dagar håller vår pool 32-34 grader utan att värmepumpen bidrager. En solfångare skulle nu ge problem. De flesta vill inte har mer än 34 grader.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bygga egen solfångare
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2021, 07:52:01:01 »
Senaste två veckorna har vi stängt av vår poolsolfångare för att det varit för varmt i vattnet, idag är det mulet så då ger de inget, och då kommer troligen värmepumpen starta för att värma.
Solfångarna kan bidra på våren om det är vackert väder, innan man kommit upp till önskad temp.
I grunden håller jag med TommyC, men samtidigt vet jag att det finns de som inte har råd/vill satsa vad som krävs för att få till stabil värme i poolen, kör man helt utan värme kan 8 m2 PEM ändå göra en viss skillnad i slutet av en solig dag - så det är svårt att vara kategorisk när det kommer till "billig värme".
Man bör dock vara medveten om att effekten på en svart "plastsolfångare" en vacker dag ligger på som mest ca 300 W/m2 aktiv yta, och då bara under några få timmar/dag.
Min erfarenhet är att man som regel har 5 bra timmar på en dag, vilket om man räknar på dina 8 m2 slang skulle kunna ge ca 12 kWh värme på 5 timmar, kanske totalt ca 15 kWh värme om man räknar med lite effekt även utanför de 5 bästa timmarna.
Lite mer än så om temperaturen i vattnet är lågt, mina siffror baserar sig på ca 32 graders vattentemp och ej inglasade solfångare, ort Piteå. (Min solfångare ger som mest ca 285W/m2 när pooltempen nått börvärde).
Vår pool vill ha i snitt ca 80-100 kWh värme/dygn sett över en säsong (4 X 8 meters pool), så 12-15 kWh en solig dag är inte så mycket att hurra för.
« Senast ändrad: juli 15, 2021, 07:55:22:22 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan