CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vacuumrör, direkt mot VVX eller kör VVX mot tanken  (läst 609 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sege

Vacuumrör, direkt mot VVX eller kör VVX mot tanken
« skrivet: juni 07, 2021, 09:24:43:43 »
Halloj!

Jag har sen förut vacuum-rör kopplat till en acktank, så här på sommarhalvåret har vi 500 liter 90-gradigt vatten vi knappt har nytta av. Jag skulle gladeligen dumpa ut all värme i poolen när tanken är över 60 grader.

Frågan är; ska man koppla VVX till poolen mot tanken eller mot vacuum-rören direkt? För och nackdelar? Hur har folk gjort?

Jag vill, nog, kunna använda husets LVVP för att värma poolen också men det är kanske överkurs, jag har en LVVP även till poolen. Hus-LVVP'n jobbar även den mot acktanken men mot VVX medan solfångarna går mot solslingan i tanken.

Bilig ovanmarkare så ibland känns det som låta den svalna och kunna bralla på med DUKTIGT mycket värme för att få upp temp skulle vara mer lönsamt (mindre totalt olönsamt) än att hålla värme konstant.

Poolgiganten

Utloggad Widarsilje

SV: Vacuumrör, direkt mot VVX eller kör VVX mot tanken
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2021, 20:47:19:19 »
Hej

Jag har gjort en liknande lösning som fungerar perfekt.

Hade två stycken ackumulatortankar på 750 liter vardera som var kopplade till solfångare på taket som användes förr under sommarhalvåret för att slippa elda för att få varmvatten till att dusha med under sommaren.

När vi installerade jordvärme 2019 så behöll vi en av tankarna som bufferttank för uppvärmningen av huset som jordvärmepumpen jobbar mot.

Jag har gjort så att min värmeväxlare till poolen jobbar direkt mot den ackumulatortanken med hjälp av en cirkulationspump och en shunt med temperaturstyrning kopplad till poolvattentemperaturen.

Har ställt in min pool på 28 grader och har nästan gratis uppvärmning av poolen på detta sett.

Varma dagar så kan tanken komma upp i närmare 80-90 grader och har poolen nått sin måltemperatur så stänger shunten under dagen och öppnar sedan under kvällen/natten när temperaturen i poolen sjunker och den kan då föra över den uppvärmda tanken till poolen under natten.

Har även ställt in jordvärmepumpen att den ska hålla ackumulatortanken på en minimum temperatur på 30 grader, så blir det många regniga/kalla dagar och solfångarna inte ger någon värme så har jordvärmepumpen inga problem med att hålla poolen på 28 grader.

Kör med en Thermia Inverter L som jordvärmepump med 600 meter nedgrävd slang och det räcker till utan några som helst problem.

Visar några bilder hur mitt är kopplat.

Mvh Emil

Utloggad sege

SV: Vacuumrör, direkt mot VVX eller kör VVX mot tanken
« Svar #2 skrivet: juni 08, 2021, 15:32:57:57 »
Tack! Tänkte mig något liknande men skippar nog shunten för att spara några kronor, tänkte styra en cirkpump av/på i princip, slår på den vid behov. Antingen om poolen behöver värme eller om tanken är för varm.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag