CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Udda rördimensioner. Var hittar jag rätt kopplingar.  (läst 9748 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mmannen

Udda rördimensioner. Var hittar jag rätt kopplingar.
« skrivet: maj 23, 2012, 13:51:37:37 »
Jag håller på att renovera poolsystemet. Nytt filer och pump står och väntar på inkoppling sen förra sommaren. Killen som sålde grejorna har lovat att hjälpa mig koppla in det, och fixa kopplingar, men det verkar som han inte lyckas hitta rätt grejor.

Rördimensionerna på de gamla gängorna är sådana som inte längre används. För att koppla på nya PVC rören på kranarna i väggen behöver jag kopplingar som fixar detta.

Är det någon som har koll på leverantörer/butiker som säljer udda kopplingar? I Sverige eller utomlands, (förutsatt att de säljer över nätet).

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Udda rördimensioner. Var hittar jag rätt kopplingar.
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2012, 18:03:07:07 »
Om det är rörgångor så låter det ytterst märkligt. De har vad jag vet inte ändrats på evigheter. Vi har en gammal gäststuga på tomten, den är säkert minst 70 år och när min man fixade vattnet där var det inga problem med att några gängor skulle vara olika. Är det några specialimporterade saker eller någon gänga som är speciell för någon viss tillverkare ?

Utloggad monne81

SV: Udda rördimensioner. Var hittar jag rätt kopplingar.
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2012, 22:50:34:34 »
Jag håller på att renovera poolsystemet. Nytt filer och pump står och väntar på inkoppling sen förra sommaren. Killen som sålde grejorna har lovat att hjälpa mig koppla in det, och fixa kopplingar, men det verkar som han inte lyckas hitta rätt grejor.

Rördimensionerna på de gamla gängorna är sådana som inte längre används. För att koppla på nya PVC rören på kranarna i väggen behöver jag kopplingar som fixar detta.

Är det någon som har koll på leverantörer/butiker som säljer udda kopplingar? I Sverige eller utomlands, (förutsatt att de säljer över nätet).

är dom gammla kranarna i väggen av plast eller är det mässing? om du har mässing ventiler med lödnippel så är det speciell gänga på ventilen. Finns att köpa i vvs butik.

Utloggad MathiasS

SV: Udda rördimensioner. Var hittar jag rätt kopplingar.
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2012, 06:39:44:44 »
Upp lite bilder så är det lättare att ge tips!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Udda rördimensioner. Var hittar jag rätt kopplingar.
« Svar #4 skrivet: maj 27, 2012, 01:37:38:38 »
Går det inte att lima på en bit pvc rör invändigt istället och gå vidare med slang sen.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad Mmannen

SV: Udda rördimensioner. Var hittar jag rätt kopplingar.
« Svar #5 skrivet: maj 29, 2012, 10:02:26:26 »
Hello
Det är kopplingar från kranar i koppar o mässing. De ska gå på här istället för kopparrör. Jag tror inte det går att limma på metall. Grannen som har liknande lösning har kört kort gummislang med slangklämma för att få det till rätt dimension när han går på PVC-rören.


Det är väl något sånt här jag behöver...? Finns det att köpa inom EU?
http://www.bestbuypoolsupply.com/cgi-bestbuypoolsupply/sb/productsearch.cgi?storeid=*1af22e46d0a054cd1ac06b4e295b46&search_field=copper+to+pvc

Hur mäter jag mina kopplingar så jag får veta vilka dimensioner det är? Är det bara att mäta rakt över med tumstock?

Det gamla systemet är urrivet. Så jag har varken pump eller filter inkopplat. Det börjar bli lite tight om tid för att få ihop det till denna säsong. :-(

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Udda rördimensioner. Var hittar jag rätt kopplingar.
« Svar #6 skrivet: maj 29, 2012, 10:26:01:01 »
Nu framgick det ingenstans att det var mässing eller koppar därför sa jag limma eftersom man oftast använder just plast kranar.
Det där är inga konstigheter alls.
Bygga allt ni ska i plast till kranen.
När ni gort det skaffar ni en plast övergång med invändig gänga sen är det bara gå till vilken rör firma som helst och visa visa bitarna som ska samman fogas.
Sen gängar ni på plast övergången på mässingen och efter det så kapar ni till plaströret och limmar fast det i övergången.

Nu stod det koppla pvc rören på kranarn i väggen och då utgår jag ifrån att koppar rören ska bort.

Nu har jag inte en anning om vad kranarna går till men en möjlighet kanske är att skipa dom och köra plast kranar istället.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad MathiasS

SV: Udda rördimensioner. Var hittar jag rätt kopplingar.
« Svar #7 skrivet: maj 29, 2012, 10:32:33:33 »
Trådskaparen sa inledningsvis att det var en udda dimension som inte längre används. Jag undrar om det är sant. Tror likt Göran att det bara är att beställa rätt prylar från närmaste röris eller nätbutik. Det kan ju vara klokt att ta hjälp av en gängtolk om man har svårt att fastställa dimension/stigning.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Udda rördimensioner. Var hittar jag rätt kopplingar.
« Svar #8 skrivet: maj 29, 2012, 10:56:12:12 »
Gängorna på kranarna är definitivt inte udda.

Dock finns det äldre koppar rör i någon eller några dimensioner som inte används längre.

Bara plocka bort koppar rören och köra plast hela vägen till kranarna.

Annars går det att skaffa en bit nytt koppar rör med passande kopplingar hos vilken röris som helst som har "rätt" storlek.

Det ända problemet som finns här som jag kan se är att han som skulle hjälpa till inte har nog med kunskap.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad Mmannen

SV: Udda rördimensioner. Var hittar jag rätt kopplingar.
« Svar #9 skrivet: maj 29, 2012, 13:56:16:16 »
Dock finns det äldre koppar rör i någon eller några dimensioner som inte används längre.

Bara plocka bort koppar rören och köra plast hela vägen till kranarna.

Annars går det att skaffa en bit nytt koppar rör med passande kopplingar hos vilken röris som helst som har "rätt" storlek.

Det är tydligen dimensioner som inte används längre. Jag har te.x. varit hos två större poolåterförsäljare som inte har grejor och en rörgrossist i Bromma "som har allt" till yrkesproffs. De har inte heller kopplingar för dessa dimensioner.

Kopparrören är borttagna. Så var skulle jag i så fall hitta plastdimensioner som passar?
Vilka återförsäljare har sådant?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag